Opkast - øv!

Ja nu begynder mine alarmklokker sq at ringe en lille smule hos mig :S

Først begyndte Yasha at kaste op - og det blev bare ved… så vi tog til dyrlægen og her fik han noget kvalmestillende, idet vi regnede med, at han havde spist noget han ikke kunne tåle - der var hverken feber, hævede slimhinder eller noget som helt - blodprøven var også super fin…
Han var dog mat og gad ingenting! Lå bare og puttede dagen væk…

Det kvalmestillende virkede også asap! han blev lynhurtigt sig selv og han han ÅD sin A/D som om han ikke havde spist i en uge…
Han havde endda overskud lige pludselig til at lege :thumbup:

Men det startede så forfra i går eftermiddags igen… en smule opkast her og der - 3-4 gange på et døgn, hvor de 2 af dem har været om natten… Men stadig opførte han sig som sig selv - frisk og kvik.
Han fik lidt mere A/D, men ville faktisk helst ikke spise det - han spiste hvis jeg sad og kiggede på ham, men ellers ingen spiselyst…

Her i dag fandt jeg så to klatter fra i nat ude i køkkenet; med blod i! :uha: :S ikke meget - men nok til at jeg kunne se det…

ok tænkte jeg - prøvede om han ville have A/D - og jo! han var glubende sulten!
han fik kun lige en halv bøtte - ikke fylde maven for meget, hvis det ryger op igen…

Unni var så lynhurtigt ude og slikken skålen for A/D rester…
Der har max været 1-2 tsk tilbage derude, men der gik ikke meget mere end 1½ minut så kom hun med de to mærkeligste “miav” hun nogensinde har sagt - og så kastede hun også op :uha: det var dog tydeligt “flydende A/D” der røg op udelukkende…

Jeg skal være ærlig og indrømme jeg er en liiiille smule nervøs nu :S :frowning:
lige nu holder jeg bare øje med, om det A/D Yasha har spist ryger op igen eller hvad pokker der sker.
Ingen har dem har feber, Unni er frisk og legesyg om altid, men Yasha ligger bare på sin hylde - hvor jeg lige har måtte løfte ham op… hoppe selv gad/magtede han ikke… så nu ligger han og sover.
kunne meget godt bruge nogle input, hvis der sidder nogle derude og ved, hvad der skal gøres :?
Udkogt torsk og kylling, som Yasha ellers plejer at elske, rør han ikke med en ildtang, så lige nu får han bare A/D - det er det eneste han vil spise… end ikke LUX-vådfoder vil han røre…

Først og fremmest ønsker om god bedring til de små pus.
Jeg tænker lidt om det kan være noget “omgangssyge” ligesom mennesker kan få, og de så har smittet hinanden?
Min kat havde en tur med opkast for nogen uger siden, hvor jeg ringede til vagtdyrlæge. Der fik jeg at vide, at hvis det ikke gik i sig selv, skulle jeg kontakte dyrlægen igen.
Der gik længere og længere tid mellem han kastede op, og til sidst gik det i sig selv. Men han gik rundt og var sløj, og gad ikke rigtigt noget.

Blodet kan muligvis være sår i halsen fordi katten har kastet meget op?
uanset hvad ville jeg lige kontakte dyrlægen igen

nå - så kastede Yasha også A/D op… Han var dog så flink at løbe ud i køkkenet og gøre det på linoleumsgulvet frem for på sit tæppe oppe på hylden.

Ringede til dyrlægen, nu kunne jeg ikke kigge mere på det - bare via symptomerne og forløbet var det klart for dyrlægen; enten har de begge madforgiftning, hvilket de ikke kan gøre noget ved, da vi ikke ved af hvad! og maven jo ligsom er tom og der viste sig intet på blodprøverne… og det var “utænkeligt”, da Unni jo altså først er begyndt at kaste op i dag…
eller også er det netop en slags “omgangssyge” - og det kan de jo så heller ikke gøre så pokkers meget ved umiddelbart, når de ellers ikke viser tegn på infektion :?

så jeg kan vente og vente - og sørge for at få lidt druesukker vand i dem nu og da, så de får væske

typisk! :frowning: som det er lige nu kan jeg bare afvente og håbe det går i sig selv - SNART! Jeg skal hjem til mine forældre og deres kat på søndag i 4 dage… det vil jo altså ikke være smart med to katte der kaster op og måske kan smitte deres kat… :S

den dag min kat kastede op, tog jeg fri for at kunne blive hjemme og passe på ham. En af mine naboer komme og giver ham mad og vand hvis jeg er væk lidt tid, men jeg kunne simpelthen ikke forlade ham når han kastede op. Og jeg tager ham ikke med nogen steder, bortset fra når han skal til dyrlægen

Øv også Pia. Kan desværre ikke hjælpe med hvad det er. Men kram til jer alle tre!

Hvor længe har det stået på og hvornår var i ved dyrlægen?
Hvilke blodprøver er der taget, siden dyrlægen så klart kan sige de ikke kan se noget i disse?

Jeg tænker, hvis katten ‘bare’ lige har kastet (lidt) op, er det sjældent den helt store profil, der laves første gang og dermed kan der være noget, som der ikke er ledt efter og som derfor ikke er opdaget; vil jeg tro.
Er der checket både nyre og lever tal? Er der lavet en differential tælling? osv, osv?

Det opkast du fandt i nat, er du sikker på hvem det er fra? Jeg tænker, det kan jo være Unni, der har leveret det, eller?

Rigtig god bedring til begge misser
:slight_smile:

ang. blodprøver blev de taget mandag - og der havde han kastet op hele fra lørdag sent aften og hele søndagen flere gange og igen to gange mandag morgen… jeg skal ikke umiddelbart sige hvad det er for en blodprøve - ved bare at den hos dyrlægen hedder “den lille blodprøve” for hurtigt at tjekke for infektioner og dyrlægen intet unormalt fandt på dem…

Om det jeg fandt i morges var Unnis - det ved jeg af gode grunde ikke… da jeg fandt det, antog jeg det var Yashas, idet jeg ikke tidligere havde set hende kaste op.
Det de begge har kastet op i dag, har heldigvis været uden blod i - det har kun været det A/D de begge har spist som er kommet op.

Har dog fået strenge ordre på at holde øje med om de får feber e.l. ca. hver 4. time i dagtimerne for at kunne skride ind så hurtigt som muligt, hvis der sker pludselige ændringer - som det ser ud lige nu ligger de bare og sover begge to. men det er jo også sovetid for dem normalt lige nu :slight_smile:
Heldigvis har jeg læseferie pga. en kort eksamen i morgen og så en god lang påskeferie - så har masser af tid til at gå og holde øje med dem…

men hvor er det bare typisk Yasha - NÅR han endelig bliver syg, så rammer han påsken hver gang :dokdok:
hvad er det lige med ham og påsketiden? :gruble:

uha kender edt der med påske og syge katte, dog ikke de seneste år 7-9-13.

Men for nogle år siden havde vi en kat der fik akut ‘lever-kvababbelse’ påske-søndag, hvor vi overn i det hele skulle til noget fest.
Jeg ringede til min meget flinke dyrlæge privat, han havde gæster fra Tyskland, men ville gerne komme ind på klinikken, når han havde fået dem verfet ud af døren.
Så jeg aflyste fest og pakkede kat til aftalte tidspunkt, hvor vi så kørte til dyrlægen og fik testet den helt store blodprøve profil og igangsat behandling, incl IV-drop.
Jeg kørte hjem igen med katten og genoptog IV-droppet under nøje overvågning af Bertha (som hun hed).

Heldigvis kan jeg godt finde ud af den slags som fhv vet.sygepl. Og heldigvis ved min dyrlæge det godt. Og heldigvis fik Bertha det lidt bedre allerede om aftenen.
Dagen efter var vi igen til check hos dyrlægen og lever-tallene så bedre ud. Behandlingen fortsatte og efter lidt tid var hun fit for fight igen. Og levede mange år derefter.

Fortsat rigtig god bedring

jo tak - har lige haft fat i dyrlægen igen - vi snakker lidt om at få tjekket Yashas levertal, for han har jo været inde i påsken for to år siden pga. han havde bayvantic indenbords sammen med et halvt blad af husets eneste giftige plante (det var tæt på at være verdens værste aften nogensinde for mig!) - og den tur kostede altså lidt på hans lever.
Så hvis ikke han har det betydeligt bedre i morgen skal i hvert fald hans lever og nyretal lige tjekkes.

Unni har nu været ude og spise meget lidt tørfoder og drikke vand - helt frivilligt! Yasha fulgte hende til vandskålen og drak også selv lidt vand, så helt skidt har de det heldigvis ikke længere. - og her 10 minutter senere er der stadig ikke røget noget op :thumbup:
men er spændt på hvordan de bliver i aften - lige nu er det jo umuligt at vurdere om de er “sløve”, for lige på den her tid af dagen bruger de jo altid på at dovne og sove :slight_smile:

OK, jeg troede at nyre og levertal var med i lille profil :?
Det er de i min verden, men det er så forskelligt.

Gør dig selv (og dine katte) den ‘tjeneste’ at gøre det til en vane at bede om kopi af laboratorie sedlen, når der er lavet blodprøver (og læg dem et sikkert sted, fx med kattenes andre papirer).

Ikke at du nødvendigvis forstår den (og alle forkortelserne), men de er rigtigt rare at have, også hvis du på et tidspunkt skal til en anden(vagt) dyrlæge. Så kan de se hvad værdierne var sidst/plejer at være.

Det er jo super at det fortsat går fremad, håber det bliver ved den vej, fortsat god bedring

Pia: Var det ikke bayvantic og ikke baytril han havde fået indenbords?
God bedring til Yasha herfra, alle vores fingre er krydset her i Albertslund:kryds:

[QUOTE=danpia;580134]Gør dig selv (og dine katte) den ‘tjeneste’ at gøre det til en vane at bede om kopi af laboratorie sedlen, når der er lavet blodprøver (og læg dem et sikkert sted, fx med kattenes andre papirer).

Ikke at du nødvendigvis forstår den (og alle forkortelserne), men de er rigtigt rare at have, også hvis du på et tidspunkt skal til en anden(vagt) dyrlæge. Så kan de se hvad værdierne var sidst/plejer at være.
[/QUOTE]Det tip vil jeg tage til mig, det var et rigtig godt råd hvis man en dag står i situationen. :slight_smile:

jo - skrivebøf - ups

[QUOTE=danpia;580134]OK, jeg troede at nyre og levertal var med i lille profil :?
Det er de i min verden, men det er så forskelligt.

Gør dig selv (og dine katte) den ‘tjeneste’ at gøre det til en vane at bede om kopi af laboratorie sedlen, når der er lavet blodprøver (og læg dem et sikkert sted, fx med kattenes andre papirer).

Det er jo super at det fortsat går fremad, håber det bliver ved den vej, fortsat god bedring
:)[/QUOTE]

det er de også her - men han vil gerne holde øje med Yashas levertal, så derfor ville dyrlægen gerne ha det gjort igen, hvis ikke de snart er i klar bedring - netop pga. hans forhistorie…

og ja - jeg burde nok huske at få de udskrifter, det var desværre bare ikke lige i mine tanker i mandags… tror jeg vil ud og høre efter dem - ved de gemmer dem på i hvert fald deres “faste” patienter :slight_smile:
plejer jo at gemme alt jeg ellers får af dyrlægepapire på mine katte og har da også blodprøver fra Devouee til at ligge. Så tror lige jeg må have hørt om ikke jeg kan få en udskrift af den her…

Ingen opkast i nat - selvom de begge to fik usselt lidt A/D opblødt i vand, og Yasha insisterede inden sengetid på, at få noget vand fra vandhanen.
Her til morgen ville han også drikke længe under vandhanen :thumbup:

Unni virker HELT som sig selv i sin morgenadfærd, og kan se, at der er blevet nippet lidt forsigtigt til tørfoderet i nat :slight_smile:

De får lidt morgenmads A/D nu her, så nu håber jeg det går den rigtige vej og der ikke ligger opkast når jeg kommer hjem fra eksamen til middag :kryds:

Herlig nyhed, håber et fortsætter

Det lyder godt :ok:

Held og lykke med eksamen også :kryds: :kryds: :kryds:

Unni har været i tørfoderet i dag - og kastet det op - ren tørfoder der kom op…

men morgenmaden i form af A/D+vand er blevet nede :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;580775]Unni har været i tørfoderet i dag - og kastet det op - ren tørfoder der kom op…

Hvor meget tørfoder fik hun? Og hvilken type (mærke)?

men morgenmaden i form af A/D+vand er blevet nede :)[/QUOTE]

Hvis maven er sart, er det ikke så godt med for store måltider af gangen, ligesom det ikke er al mad (især ikke tørmad) der er lige let fordøjeligt.

Opkast skal skyldes mange ting og er i de fleste tilfælde harmløse hos kat.

Jeg plejer at tage maden fra dem og kaster de stadig op, vil jeg afgjort blive bekymret (så kan der være tale om fremmedlegemer m.v.)

Har flere katte samme symptomer, bliver jeg faktisk langt mere rolig. Det er altså de færreste smitsomme ting, der er farlige - det skal blot have tid :slight_smile: