Opskrift på lækker æbletærte søges

Vi skal have svigermekanikken til middag på fredag, og jeg vil rigtig gerne lave en æbletærte til dessert, fordi jeg selv elsker det :savle:

Jeg har dog aldrig prøvet at bage sådan en før, så jeg ville høre om der var nogen af jer som har en fantastisk opskrift de vil dele? :slight_smile:

Den bliver brugt her i huset med jævne mellemrum. Jeg skærer dog lidt ned på smørret i fyldet, da jeg slet ikke synes det er nødvendigt med så meget.

Vi serverer typisk med piskes 38% cremefraiche med citron og vanille (evt florsukker hvis æblerne er lidt sure), ellers med en pisket mascarpone-creme

Jeg har verdens bedste - næsten uden at prale :slight_smile:
Den tager lidt tid at lave, men til gengæld har man en æbletærte der får englebasserne til at skrige af fryd efter mere.

Dej:
300 g mel
200 g smør
100 g sukker
1 æg

Fyld:
5 store madæbler…ca. 800 g i alt
125 g sukker
2 ½ spsk mel
1 tsk stødt kanel
saft fra ½ citron
40 g smør i tern
1 tsk rørsukker

Ælt dejen sammen og deles herefter i 2 lige store dele, som trykkes flade med hånden. Stilles herefter på køl i 1 time med gennemsigtig film imellem lagene.
Imens skrælles æblerne og deles i 2 halve som udkernes.
Herefter skæres de i tynde skiver på 2-3 mm og hældes i en skål med citronsaft. I en anden skål blandes resten af indgredienserne til fyldet, inden det vendes sammen med æblerne.

På et melet bord ruller du den ene dejplade ud, så den er en smule større end din smurte tærteform. Læg den i formen og fordel fyldet jævnt i bunden. Herefter ruller du den anden dej ud og lægger den på toppen af fyldet. Når “låget” er kommet på lukkes kanterne forsigtigt med fingerne. Skær 4 brede snit i låget, så dampen kan komme ud. Pensl med vand og drys med rørsukker.

Bages ved 200 grader i ca 45 min.

Serveres lun med iskold flødeskum med kanel eller den bedste vanilieis du kan opdrive (IKKE en af de billige palmeolie ting til ingen penge)

Æbletærte fra Alsace

Til 6 personer.

6 Æbler (Granny Smith)
250 gram mørdej
3 Hele æg
2 dl fløde
1 dl sødmælk
100 gram rørsukker
1 stang vanilje

Skræl æblerne, del dem i kvarter og fjern kernehusene. Rul mørdejen ud og beklæde en tærte form med den. Skær æblerne i både og fordel dem på dejen. Pisk æggene sammen med fløde og mælk, tilsæt sukker og vanilje, hæld det over æblerne. Bag tærten ved 180 grad i 30 minutter.

Og så er der denne her helt enkle:
Fransk Æblekage:
Skær æbler i mindre både, overhæld m kanelsukker… dæk det hele med en smuldredej lavet af lige dele mel, sukker og smør… i ovnen til smuldredejen er bagt og æblerne er møre…
Serveres med flødeskum eller cremefraiche…

Endelig er der jo også Tarte Tatin - som du kan finde HER i flere versioner…

[QUOTE=PiaR;825963]Jeg har verdens bedste - næsten uden at prale :slight_smile:
Den tager lidt tid at lave, men til gengæld har man en æbletærte der får englebasserne til at skrige af fryd efter mere.

[…] [/QUOTE]

Høhø tror det er den samme som den jeg linkede til… og så samtidig :wink:

Håber ikke det gør noget jeg også liiige spørger om en tærte…

Nogen som har en fantastisk fersken tærte opskrift? :slight_smile:

Årh min mund løber i vand :savle: Glæder mig til fredag :savle:

[QUOTE=Blunky;826107]Håber ikke det gør noget jeg også liiige spørger om en tærte…

Nogen som har en fantastisk fersken tærte opskrift? :)[/QUOTE]

Selvfølgelig er det ok :slight_smile:

Tak :slight_smile: Vi skal nemlig bage her i i løbet af ugen, mig og min ven. Og jeg elsker altså fersken tærte :smiley:

Jeg har lige taget tærten ud af ovnen - Nøj! Hvor ser den god ud og den dufter! :savle:

Luner den lidt inden vi skal spise den i aften :slight_smile:

Jeg bliver nødt til at lave en igen i dag, som jeg kan tage med til påskeforkost hos min mor.

For snøvsen, hvor smagte den bare godt! :savle:

[QUOTE=DK Thomani;828306]Jeg bliver nødt til at lave en igen i dag, som jeg kan tage med til påskeforkost hos min mor.

For snøvsen, hvor smagte den bare godt! :savle:[/QUOTE]

Tager du ikke også en med til Malmø? og hvad var det for en du bagte?

Jeg brugte den Pia lagde ind, men fulgte den ikke 100%

Dejen har jeg lavet som der står i opskriften, men fyldet består kun af æbler, kanel, sukker
og smør. Ingen citron eller mel i fyldet. Jeg har også drysset med rørsukker på toppen som
der står i opskriften, og så serverede jeg den med creme fraiche, og fordi min svigermor bad
om det også flødeskum.

Jeg skal prøve at se om jeg kan nå at bage en til Malmö også :slight_smile:

Den er gudegod! Intet mindre :slight_smile:

[QUOTE=DK Thomani;828340]Jeg brugte den Pia lagde ind, men fulgte den ikke 100%

Dejen har jeg lavet som der står i opskriften, men fyldet består kun af æbler, kanel, sukker
og smør. Ingen citron eller mel i fyldet. Jeg har også drysset med rørsukker på toppen som
der står i opskriften, og så serverede jeg den med creme fraiche, og fordi min svigermor bad
om det også flødeskum.

Jeg skal prøve at se om jeg kan nå at bage en til Malmö også :)[/QUOTE]

Tak Annie - du skal nu ikke stresse med at bage til Malmø:-)

Den er i ovnen nu, jøsses hvor her dufter lifligt! :savle: