Jeg har verdens bedste - næsten uden at prale
Den tager lidt tid at lave, men til gengæld har man en æbletærte der får englebasserne til at skrige af fryd efter mere.
Dej:
300 g mel
200 g smør
100 g sukker
1 æg
Fyld:
5 store madæbler…ca. 800 g i alt
125 g sukker
2 ½ spsk mel
1 tsk stødt kanel
saft fra ½ citron
40 g smør i tern
1 tsk rørsukker
Ælt dejen sammen og deles herefter i 2 lige store dele, som trykkes flade med hånden. Stilles herefter på køl i 1 time med gennemsigtig film imellem lagene.
Imens skrælles æblerne og deles i 2 halve som udkernes.
Herefter skæres de i tynde skiver på 2-3 mm og hældes i en skål med citronsaft. I en anden skål blandes resten af indgredienserne til fyldet, inden det vendes sammen med æblerne.
På et melet bord ruller du den ene dejplade ud, så den er en smule større end din smurte tærteform. Læg den i formen og fordel fyldet jævnt i bunden. Herefter ruller du den anden dej ud og lægger den på toppen af fyldet. Når “låget” er kommet på lukkes kanterne forsigtigt med fingerne. Skær 4 brede snit i låget, så dampen kan komme ud. Pensl med vand og drys med rørsukker.
Bages ved 200 grader i ca 45 min.
Serveres lun med iskold flødeskum med kanel eller den bedste vanilieis du kan opdrive (IKKE en af de billige palmeolie ting til ingen penge)
Skræl æblerne, del dem i kvarter og fjern kernehusene. Rul mørdejen ud og beklæde en tærte form med den. Skær æblerne i både og fordel dem på dejen. Pisk æggene sammen med fløde og mælk, tilsæt sukker og vanilje, hæld det over æblerne. Bag tærten ved 180 grad i 30 minutter.
Og så er der denne her helt enkle:
Fransk Æblekage:
Skær æbler i mindre både, overhæld m kanelsukker… dæk det hele med en smuldredej lavet af lige dele mel, sukker og smør… i ovnen til smuldredejen er bagt og æblerne er møre…
Serveres med flødeskum eller cremefraiche…
Endelig er der jo også Tarte Tatin - som du kan finde HER i flere versioner…
[QUOTE=PiaR;825963]Jeg har verdens bedste - næsten uden at prale
Den tager lidt tid at lave, men til gengæld har man en æbletærte der får englebasserne til at skrige af fryd efter mere.
[…] [/QUOTE]
Høhø tror det er den samme som den jeg linkede til… og så samtidig
Jeg brugte den Pia lagde ind, men fulgte den ikke 100%
Dejen har jeg lavet som der står i opskriften, men fyldet består kun af æbler, kanel, sukker
og smør. Ingen citron eller mel i fyldet. Jeg har også drysset med rørsukker på toppen som
der står i opskriften, og så serverede jeg den med creme fraiche, og fordi min svigermor bad
om det også flødeskum.
Jeg skal prøve at se om jeg kan nå at bage en til Malmö også
[QUOTE=DK Thomani;828340]Jeg brugte den Pia lagde ind, men fulgte den ikke 100%
Dejen har jeg lavet som der står i opskriften, men fyldet består kun af æbler, kanel, sukker
og smør. Ingen citron eller mel i fyldet. Jeg har også drysset med rørsukker på toppen som
der står i opskriften, og så serverede jeg den med creme fraiche, og fordi min svigermor bad
om det også flødeskum.
Jeg skal prøve at se om jeg kan nå at bage en til Malmö også :)[/QUOTE]
Tak Annie - du skal nu ikke stresse med at bage til Malmø:-)