Opskrift på sirupslagkage - anyone?

Da min farmor levede lavede hun altid sirupslagkage til jul.
En rigtig siruplagkage med smørcreme imellem de to kagebunde - og så overtrukket med chokolade og pyntet med halve smuttede mandler.

Nu er det efterhånden 6 år siden farmor døde, og måske 5 år yderligere siden hun sidst havde lavet denne skønne julekage.
Jeg har besluttet mig for at prøve at lave en sådan kage i år til jul, og er på jagt efter forskellige opskrifter. Søger en masse online, og har også fundet nogle opskrifter, men vil lige høre herinde også…

Mon nogen af I andre skønne kattegale ligger inde med en god og afprøvet opskrift?

Det skal være en sirupskage uden fx. færdige krydderiblandinger, men hvor man selv tilsætter det enkelte krydderi.
Det må gerne være en der kan laves nogle dage i forvejen - og som faktisk bliver bedre af at stå og trække.
Og så skal den være egnet til at der kommer smørcreme i, evt. sammen med lidt abrikos.
Og for jer der kender mig og min trang til at bage - det må gerne være en opskrift der måske er lidt udfordring i, på den ene eller anden måde.

På forhånd tak for hjælpen.

Den jeg har, stammer fra Den Blå Bagebog, så den kender du nok. Men nu får du den alligevel:

Sirups-lagkage:

1½ dl sirup, 85 g mørk farin, 1 æg, 1 dl kærnemælk, 250 g mel, 1 tsk natron, 1 spsk kanel, 1 tsk stødt nelliker.
Fyld i: evt. hakkede nøddekerner, 25 g hakket sukat, 15 g. hakket pomeransskal, ½ tsk revet citronskal.

Sirup og sukker varmes i en gryde, til sukkeret er smeltet. Massen afkøles uden omrøring. Sammenpisket æg og kærnemælk røres i. Mel, natron og krydderier sigtes sammen og tilsættes.Fyldet blandes i. Dejen fyldes i en smurt springform, bages i en forvarmet ovn ca. 40 min ved 165 grader, og flækkes. Den lægges sammen med et tyndt lag abrikosmarmelade og en smørcreme af 175 g smør, 100 g flormelis, saft og skal af 1 citron. Overtrækkes med smeltet chokolade.

PS: Jeg fryser altid kagen inden jeg flækker den og smøre den sammen. Synes sirupskager generelt bliver bedre, når de har været en tur i fryseren.

Tusind tak, Solveig.
Det var noget i den stl jeg også havde inde i hovedet. Jeg kunne dog nok finde på at komme lidt mere krydderi i kagen, msammen med soget finthakket tørret frugt, der lige har ligget kortvarigt i blød.

Tippet med frysning er skrevet bag øret :wink:

Så er der bagt to sirupskager, gangede opskriften op til cirka 1,6, så der blev en lille sirupskage i en rugbrødsform, til vi tre der skal være sammen juleaften, od så en stor i springform til 2. juledag hvor vi bliver 8 voksne og 2 børn.
Jeg har endnu ikke smagt - men skærer endeskiven af den ene, og smager, inden jeg fryser kagerne.