Opskrifter med grønkål

I går fandt jeg i SuperBrugsen en stor pose økologisk grønkål, som jeg
straks skyndte mig at investere i. Grønkål skulle jo være nå’et så sundt :slight_smile:

Jeg kender det faktisk kun fra vendsysselske grønlangkål, og selv om de
(kål er flertal på vendsysselsk) smager daaaarjligt, så er de vist ikke
særligt sunde med alle de flø’er (fløde er også flertal) :uha:

Så nu vil jeg gerne forsøge at få noget, der er helt igennem sundt, ud af
det. Jeg har søgt på nettet, hvor der er masser af opskrifter - og så
alligevel… Det virker, som om de alle sammen er variationer over det
samme, nemlig noget med æbler og nødder.

Ikke at jeg har noget imod æbler og nødder, og det kan sagtens være,
jeg ender med sådan én. Men jeg vil alligevel lige høre, om der skulle
være nogen herinde, der har andre forslag.

Det her lyder spiseligt, hvis ellers man er til supper :slight_smile:

Grøn suppe med fetacreme:

1 løg

2 spsk olivenolie
500 g broccoli (gerne fra frost)
100 g grønkål (gerne fra frost)
1 liter vand
1,5 grøntsagsbouillonterning
250 g Milda Creme Fine 7%
200 g Cheasy hytteost
150 g feta Taverna Cooking and Baking
50 g kvark
1 håndfuld friskhakket basilikum

Fremgangsmåde                                                                               Mos feta, kvark og hytteost godt sammen.

Rør friskhakket basilikum i.
Hak løg og svits det i olien.
Tilsæt broccoli, grønkål, vand og bouillon.
Lad det simre i 10 min.
Blend suppen, tilsæt fløden og giv den et hurtigt opkog.
Spis suppen med fetacreme på toppen.

Du kan også bruge grønkålen som hakket drys på en spidskålssalat med enten tørrede tranebær og “mormordressing” eller med jødekirsebær, et par finthakkede tørrede abrikoser, hakkede macadamianødder og en dressing af nøddeolie og citron…

Lav en madtærte, hvor du bruger kålen på samme måde som du ville bruge spinat…

Brug den som ingrediens i “Greenies”…

Jeg har lavet denne et par gange, og den er rigtig nem og lækker. Og let at variere.

Hvad med en ganske almindelig grønkålssuppe, det smager himmelsk :slight_smile:

Må man bede om en opskrift? :slight_smile:

Gerne Dotte …Jeg lavede grønkålssuppe forleden efter denne opskrift, dog brugte jeg et stykke kalvekød end den svinebov der står i opskriften - Og hold op hvor det smagte godt :slight_smile:

Den her er sådan ca. som jeg husker fra mormor - gudespise - dog kogt på grisehaler

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1131804]Den her er sådan ca. som jeg husker fra mormor - gudespise - dog kogt på grisehaler

http://spisemedmormor.blogspot.dk/2010/11/grnkalssuppe.html[/QUOTE]

Den skal prøves næste gang, jeg ledte netop efter en god gammel opskrift - Tak Lis :slight_smile:

Noget af det allerbedste er kartoflerne der har kogt med, det syntes jeg dengang - ku’ være jeg skulle forsøge mig:-)

Man kan i Super Brugsen, Kvickly, etc. købe Soja Cuisine. Jeg bruger det jævnligt, fordi jeg ikke altid tåler så meget mælkeprodukt. Jeg synes det smager lige så godt som fløde, og så er det helt uden fedt.
Når det bliver henad juletid, vil jeg lave grønlangkål med Soja Cuisine, det tror jeg bliver godt.

Måske det også er noget for dig.

Åh ja grønkålssuppe. Det lavede min mormor altid om vinteren. Med kartofler i!

Jeg elskede det specielt fordi det var en af de få gange jeg måtte “lege med maden” - det var nemlig ok at jeg lod mine små Asterix-figurer vade rundt i denne “sump” - somme tider med min lille plastik krokodille som tilbehør L - når bare jeg spiste det bagefter :smiley: :tihi:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1131929]Åh ja grønkålssuppe. Det lavede min mormor altid om vinteren. Med kartofler i!

Jeg elskede det specielt fordi det var en af de få gange jeg måtte “lege med maden” - det var nemlig ok at jeg lod mine små Asterix-figurer vade rundt i denne “sump” - somme tider med min lille plastik krokodille som tilbehør L - når bare jeg spiste det bagefter :smiley: :tihi:[/QUOTE]

Asterix-figurer! Hvor var det nu, man fik dem? Dem havde vi mange af.

Sammen med et firkantet stykke tyggegummi i sådan nogle små papirposer. I al fald dem jeg tænker på :slight_smile: Og de duftede LÆNGE af det tyggegummi… uh jeg kan stadig huske den duft/lugt det havde :slight_smile:

Edit: Jeg fandt sandelig et billede og beskrivelse af dem: BP Dargaud Asterix-figurer intro

Obelix var træls for han stod ikke ret godt… og jeg havde mange Obelix’er med kun én bautasten. Idefix tror jeg aldrig jeg var heldig at få fat i, og det var ikke lige den man byttede væk hvis man havde den L