Opskrifter på billig mad

300 g pangasius filet koster kun 19 kr i rema og det er fast pris.
i fad med en gang grøntsger ( gerne frost), en slat fløde og noget pesto
i fiskelasagne ( spinat,løg, svampe og hakkede flåede tomater rodes sammen i gryde og krydres)
paneret som fiskefileter.

æg på tilbud - 15 stk for 20 kr eller deromkring
broccoli gratin ( hvis frisk er på bud- ellers så frossen blomkål/broccoli/gulerod) -
æggekage med løg 0g fx rest kogt kartoffel

røget laks og flødeost sandwich ( jeg sparer salaten væk da vi sjældent får brugt det hele) med tomat,løg,peberfrugt og agurk - evt revet gulerod hvis man har i huset. Philadelphia på bud ( eller buko) som oftest til 10 kr-resten som pålæg eller i æggemasen til tærte. Røget laks på tilbud eller dato.

gullash “suppe”/gryderet - med indbyggede kartofler. Behøver ikke indeholde meget kød og en billig udskæring kan sagtens bruges hvis bare det får lov at simre.

brændende kærlighed
Stegte ris

chilli con carne- med grønt og masser af bønner i, minimalt med kød og serveret med ris til- så rækker det langt

det var hvad jeg lige hurtigt kunne ryste ud af ærmet

fyldte peberfrugter i tomatsovs
kødboller i tomatsovs
boller i karry
boller i selleri
farsbrød m. råkost
pasta m. tun

madplaner ud fra hvad fryseren rummer og så handle tilbud og dato

sørg for intet går til spilde - er det købt så bruges det. læg rester i fryseren og brug til madpakke. skær stege i små stykker og frys - tag op og brug i en gang biksemad

Jeg har her den seneste uge ryddet ud i køleskabet

broccolisuppe
tomatsovs m. kødboller
fyldte peberfrugter i tomatsovs
æggekage lavet med hytteost og porredrys i stedet for purløg

planlagt er: fennikel/hasselnødsuppe. råkost af persillerødder og gulerod m. ristede solsikkekerner.

morgenmad : vil forslå havregrød og øllebrød. øllebrød af husets brødrester og havregrød er billigt.

og tag frokost med selv om den skal betales for -

Kan godt høre på det hele at jeg bør være endnu mere trist end jeg er i forvejen, over at jeg ikke lige har en Rema 1000 i nærheden.

Fakta? :slight_smile:
Fakta har om nogen, nogle mere sindssyge tilbud end Rema ofte.
Vi handler ind i Fakta.

[QUOTE=ThildeL;1152514]Fakta? :slight_smile:
Vi handler ind i Fakta.[/QUOTE]
Niks, jeg har Netto og Dagli’ Brugsen. :S

(Altså jojo, jeg kan da komme til Rema og Fakta med bussen, men det synes jeg er dumt i forhold til hverdagsindkøb)

[QUOTE=ThildeL;1152514]Fakta? :slight_smile:

Vi handler ind i Fakta.[/QUOTE]

Er det egentlig samme priser/tilbud i Fakta og Fakta Quick? Vi har en Quick i nærheden, men jeg har ikke været der, da jeg har en formodning om at den er dyrere end alm Fakta

Ved ikke om det er generelt, men i Aalborg var icebergsalat 2 kr dyrere i Fakta end i Fakta Quick - hvilket også undrede mig, for min logik siger Quick må være dyrere :slight_smile:

Stegte nudler. De der minutnudler, blødt op og stegt med lidt grøntsager (gerne Wokblanding, det har Fakta tit til 5-7 kr for 500 gram), steg dem i den lille pose krydderolie som et med i pakken. Jeg bruger gerne østerssovs på som ekstra guf. Og både nudler og særligt østerssovs kan med fordel købes i en af de asiatiske forretninger. Hvis man har sådan en i nærheden (tyrkiske købmænd har også tit gode tilbud på Yumyum nudler)
Mad til 2 for ca 10 kr :slight_smile:
Man kan evt putte lidt kylling eller pangasius i. Eller slå et æg ud over nudlerne mens de steger for at øge proteinindholdet.

Hvor jeg kender det… :S
Levede i 5 år med ca 20 Liters frys. Der var knapt nok plads til to pakker kød! :thumbdown:

Jeg vil gerne tilbyde dig en (stor) skuffe i mit fryseskab. Der er mere end nok plads. :slight_smile:
Men det kan vel knapt nok betale sig, med transport frem og tilbage?

Jeg kender alt til micro fryser. Udnyt brugsen - de sætter ofte ned.

-Det ville jeg netop have skrevet - nøj hvor henter vi meget kød og pålæg på bud i brugsen - dog kan det være dumt at købe grøntsager i brugsen pga prisen, i vores brugs er det ihvertfald kun hvis de har div grønt på tilbud det ryger i kurven ellers må vi over vejen og i Rema :høhø: - som virkelig også er gode til at både brød og kød ned

og i rema kan du nøjes med at købe det du skal bruge. elsker at jeg kan købe 1 porre, 3 gulerødder osv

Tusind tusind tak for alle jeres svar - det betyder meget :slight_smile:

Jeg lever for ca. 1000kr pr måned. Ene mand.
Gør jer selv den tjenneste at handle ind for 1 uge af gangen. Jag tilbud i alle jeres nærmeste butikker. vælg nogle retter. Feks. Lav en kartoffelsalat m. Kartofler(det havde man ikke gættet;)) Friske aparges, rødløg, også lidt olie m. hvidløg eller hvad man er til, paprika osv. vend kartoflerne rundt også har man en lækker kartoffelsalat. Så dagen efter har man ofte asparges og rødløg tilovers, og sikkert også kartofler. Så kunne man lave hele aparges måske hvis der er bacon på tilbud, med bacon rundt om. Måske en lille hakkebøf til, også en billig sovs til. Men sådan hele tiden bruge det fra tidligere ret til ny ret. når min uge var omme, var der sjældent “overskud” med mindre jeg en af dagene havde lavet kødsovs eller anden ret, som der altid vil være lidt tilbage dagen efter :slight_smile:

baked beans - de kan fås billigt på dåse og er super til at fylde op i sammenkogte retter - og også alene, til pasta eller ris med lidt ost over

[QUOTE=Ravn;1152551]Hvor jeg kender det… :S
Levede i 5 år med ca 20 Liters frys. Der var knapt nok plads til to pakker kød! :thumbdown:[/QUOTE]

Hvis man pakker kødet ud og deler det i to-tre portioner i fryseposer og former poserne med indhold til flade firkanter, kan der være en del mere (og det går hurtigere at tø kødet op, og man kan nøjes med at tø op til en enkelt dag) :slight_smile:

Plus at “kød” er mere en luksus varer :slight_smile: Jeg spiser sjældent kød… Men så igen, en pakke oksekød med 600gr. Bliver delt op 3 gange. De er så til 2 gange kødsovs og til 2 bøffer :slight_smile:

• jeg går så tit den anden vej, køber en hel svinekam eller en hel oksefilet på tilbud og hugger dem op…en svinekam giver ca 5 fine 2 personers stege til 2 dage + et par stykker brød…
    en oksefilet bliver afhængig af tykkelsen…ca 25-30 pæne bøffer
    tit, hvis man regner kilo priserne ud er det noget billigere selv at lave sit hakkefars på den måde + det er ikke kød der har været i disken først som steg, så som bøf og til sidst som hak

[QUOTE=Jim;1152829]- jeg går så tit den anden vej, køber en hel svinekam eller en hel oksefilet på tilbud og hugger dem op…en svinekam giver ca 5 fine 2 personers stege til 2 dage + et par stykker brød…
en oksefilet bliver afhængig af tykkelsen…ca 25-30 pæne bøffer
tit, hvis man regner kilo priserne ud er det noget billigere selv at lave sit hakkefars på den måde + det er ikke kød der har været i disken først som steg, så som bøf og til sidst som hak[/QUOTE]

Den type indkøb gør jeg også engang imellem. Min brugs har jævnligt 5-6 kg oksesteg til en meget fornuftig pris og det er så dér, jeg får gæstemaden. Men helt almindelig hverdagsmad og hverdagspålæg er for mig næsten udelukkende datomad kombineret med f.eks. en kartoffelmad :slight_smile:

Kig også på hvor I køber ind…
For mig fx er der meget sparet ved at købe det meste grønt hos min indvandrergrønthandler… og jeg kan af og til få meget, altså rigtig meget billige kødudskæringer hos min halalslagter (der også for det meste handler med øko-kød)

Jeg bruger gerne samme fif som Jim - køber stort og skærer ud i mindre stykker - der er meget sparet ved det… Det er så også grunden til at vi i en husholdning med kun to personer har en 180 liter skabsfryser :wink: I måneder, hvor økonomien er stram, kan jeg langt hen af vejen leve af hvad der er i fryseren, kun suppleret med frisk grønt, mælk og æg…

Og så selvfølgelig den helt generelle… at bruge ALT… rester går videre til næste dags frokost, eller som del af næste dags middagsmad…