Opskrifter på billig mad

Hej alle kattegale,

Da vi er temmelig meget på rø… i næste måned, søger jeg opskrifter på og tips til billig mad. Vi spiser begge morgenmad og aftensmad hjemme; jeg får frokost på arbejdet og manden skal have frokost derhjemme.

Det ser ud som om vi har ca. 1400 til mad/ husholdning i februar.

På forhånd tak for tips og ideer :slight_smile:

Ja, det er ikke meget :frowning:

Jeg har ingen opskrift at byde på, men mit bedste bud ville være 117 versioner af suppe (heldigvis er februar jo suppe-vejr) og at holde godt øje med supermarkedernes tilbud på varer, der snart løber på datoen. Besparelsen varierer, men er ofte ret høj.

Hvis der koges kartofler, så husk at koge lidt ekstra som kan bruges til pålæg med mayo og måske lidt rå løg. Pålæg kan også være en tomatmad med rå løg. Ved meget billigt pålæg hjælper det at gøre lidt ekstra ud af pynten :wink:

Billig og sundt mad.

Hakket oksekød, hvidkål (kan også bruge spidskål) knold selleri , andre rod frugter, løg, hvidløg, soya, karry, gulerødder , lidt urte boulion eller okse boulion.
Riv det hele . Svits det trin for trin for meget i panden eller wok så bliver resultat ikke for godt når man har svites det hele så vender man det sammen mad til nogen dagen som mætter og utrolig sundt.

Resten af kål og rodfrugter kunne du lave suppe af eller bruge som tilbehør.

Har du set inde på Rema’s side hvor man kan lave billig mad

Jeg ved at Føtex har noget de kalder mæt for en mønt - jeg har deres app og det er der jeg har fundet den.

alt med hvidkål, der er til mange dage i sådan et kålhoved.
besøg butikkerne enten først på formiddagen el ved lukketid, så er der tit en del nedsatte varer pga dato.

Jeg ved at feks Fakta har nogle opskrifter til 20 kr pr person. Hvis du kan lide at bage så er det oplagt at bage jeres brød selv - og der er mange penge at spare på det.

Ellers som flere skriver supper er gode, og hvis det feks er kartoffelsuppe eller andre grøntssagssupper så mætter de også godt, evt med et godt brød til.

Det er også et “godt” vejr til fx. risengrød…

Og øv, det er godt nok ikke meget til 2 personer. :frowning:

Spaghetti med ketchup. Der er mange måltider i en pakke spaghetti til 7 kroner og ketchup kan fås på tilbud og bruges til andet også :slight_smile:

og fakta har 800g koteletter til 39 penge den næste uge

Og luxus udgaven med revet ost på :slight_smile:

1 pund flæskefars kan strækkes rigtigt langt, hvis du i stedet for mel bruger havregryn og revet gulerødder :slight_smile: Frikadellerne er ikke heeeeelt som de almindelige, men de smager godt og kan bruges til aftensmad, pålæg og biks af resten :slight_smile:

Herhjemme bruger vi ikke æg så ofte, så vi erstatter for det meste æg i frikadeller med solsikke eller rapsolie:)

Vi er også tit kommet langt med en dåse hakkede tomater, og hvad vi har kunne finde af grønsager og kød på tilbud, med enten pasta eller ris til:)
I denne uge har det fx været det oksekød Føtex har haft til 15 kr pr. 0,5 kg, og deres datosalg der har været inspirationen også til hvad der er røget i fryseren til en anden dag:)

[QUOTE=Lonse;1152455]Herhjemme bruger vi ikke æg så ofte, så vi erstatter for det meste æg i frikadeller med solsikke eller rapsolie:)

Vi er også tit kommet langt med en dåse hakkede tomater, og hvad vi har kunne finde af grønsager og kød på tilbud, med enten pasta eller ris til:)
I denne uge har det fx været det oksekød Føtex har haft til 15 kr pr. 0,5 kg, og deres datosalg der har været inspirationen også til hvad der er røget i fryseren til en anden dag:)[/QUOTE]
Ja, når jeg laver spaghetti/kødsovs spæder jeg gerne op med masser af grønt.
Pludselig er portionen dobbelt så stor, og om noget smager det bare bedre med alt det grønne.
Personlig favorit er revne gulerødder, masser af løg, og majs/ærter fra frost.

Tusind tak for alle jeres tips:).

Meget af det gør jeg i forvejen: bager selv rugbrød og speltbrød hver uge, supplerer fars med grøntsager og laver suppe, som jeg elsker - dog tror jeg manden bliver lidt ked, hvis jeg disker op med suppe 5 dage i ugen.

Jeg laver normalt en madplan til en uge ad gangen og laver til flere gange af samme ret. Desværre går vi ikke så meget på tilbudsjagt på kød, da vi kun har sådan en lille fryser i vores køleskab. Men jeg fandt da 1500 g frosne lammesteaks til 35 kr. i Føtex for et par uger siden, og der er stadig lidt tilbage af dem.

Ellers har jeg til næste uge tænkt: oksespidsbryst med mos og kål (de har det i Rema1000, opdagede jeg i sidste uge, mener et pænt stort stykke kostede ca. 60 kr), falafler i pita med salat gulerod og kål og så noget hvidkålssuppe.

Det er vores normale budget og vi mangler aldrig.

Fidusen er tilbud i rema og fakta.
Og så noget, man kan lave en dag, og så næste dag spise som rester, men lave om på, så det ikke er kedeligt.

Ja man skal være kreativ for at kunne leve fattigt :wink:

Enig :slight_smile: En af “hemmelighederne” er at huske, at alt kan bruges og holde styr på sit køleskab.

Grøntsager, der ser lidt kedelige ud, fungerer jo f.eks. glimrende på pande eller i en kødsovs :slight_smile:

Vi bruger bønner af forskellig art til at spæde gryderetter og andet sammenkogt op med bønner.
Hvis man køber tørrede bønner, og koger en stor portion af gangen kan man fryse dem ned i indre portioner, så de er lidt til at ploppe i maden.

Jeg bruger dem også i kartoffelmos, og blendede/hele i supper. Det gør supperne mere mættende og at de holder længere :slight_smile:

Selv bruger vi kun for 1000kr på mad til to personer
(Ikke af nød - men fordi vi har valgt pt. at spare godt op)

eks. i Jan måned har vi kun brugt for 500kr
(men kun fordi vi ikke har skulle købe kød men kun tilbehør/grønt til at lave retterne)

Vi tager gerne en weekend hvor vi laver en masse retter og fryser ned. Da vi syntes
det er letter, at købe stort og billigt ind uden ½ delen når at blive for dårlig når det er frisk
grønt man bruger.

Kan da lige diske op med de rette vi lavede i denne måned for de 500kr
(hvor vi havde alt kød selv - vi bruger for det meste kun kylling :høhø:)

2 x kyllingelasagne /Den ene alm - den anden tilsat porre og forårsløg.
2 x Pastaskruger retter med kyllingestrimler(bryst steget og selv skåret i strimler)
hvor den ene var med brocoli, bønner & champignoner rørt sammen med lidt sovs.
Den anden m. porre, forårsløg & bønner rørt sammen med lidt sovs.
2 x Hjemmelavet pizza (2 brændepander) vi lavede selv dejen og så m. kylling, rødpeber, ost,
porre, og det grønt vi nu havde tilbage fra de retter oven over.
1 x kyllingtærte (dejen også selv lavet) m. brocoli, æg, porre, forårsløg, basilikum.
Kartoffelsuppe m. kylling og porre
12 x Kyllingehorn (på størrelse med pølsehorn ca.)
(noget vi selv lige kom på) dej som var det til pølsehorn. m. kyllingstrimler,
rødpeber, porre, bønner, brocoli.

Der ud over bagte vi også solsikke boller som er frosset ned i portioner som passer
til vi kan tage op til morgenmad.

Vi plejer at sætte os ned og udtænke flere retter ud af de ting vi nu køber.
Så man kan købe stort og billigt ind :rock:

Lige inden, den skulle i ovnen kan så meget anbefales muums!

Og endda kun bagt med 5g gær så der bliver en god
stor omgang når man bare køber 1 pakke gær
(vi havde dog mel og solsikkekerner + alm. sukker (som erstatning for rørsukker)
Kan også anbefales: http://piskeriset.dk/kaernemaelks-smoothie-og-solsikkekoleskabsboller/

evt. søg på nettede på (Billig sunde mad opskrifter) Plejer jeg og så samler jeg
inspiration og mikser og matcher som jeg nu syntes. :thumbup:

http://www.altomkost.dk/Opskrifter/noegleulsmaerkede_opskrifter/nem_og_billig_hverdagsmad/forside.htm

Det kan man sagtens leve for hvis man vender sig til ikke at spise for meget kød og i stedet spiser linser, bønner, bulgur, rodfrugter og den slags som mætter godt og ikke koster ret meget. Køb æbler og pærer i stedet for eksotiske frugter og lav store portioner som kan fryses ned :slight_smile:

Nogle gode retter, som vi laver der ikke koster særlig meget er:

Pirogger (Kødsovs inde i de her seje brød) → Det smarte er, at man kan lave pirogger den ene dag, og så den næste krydre det stærk evt putte cocktailpølser i og spise med pasta eller lave det til chili con carne og spise med ris. Muligheder er store.

En kylling, rodfrugter, champignonger, løg, kartofler i stegeso - og der kan man både lave sovs og suppe ud af.
Suppen kan så spises med mel og kødboller, lidt suppeurter i og voila.

Kylling/svin i cola - det lyder underligt for dem, der aldrig har prøvet det. Det smager lidt asiatisk og er faktisk enormt billigt og kan holde to dage hvis man køber en pakke svinekoteletter.

Wok m. kokosmælk

Lasagne - det betyder jo, at det er billigt hvis man er en af dem der selv kan finde ud af at lave sin bechamel og ikke behøver alt det der underlige krydderi fra knorr i sovsen.

Svinemørbradsgryde m. kartoffelmos

Græske frikadeller - indeholdende most brocolli, feta og en masse krydderier.

Landgangsbrød af hjemmebagte flutes og resterne af pålægget i køleren.

Flæskesteg den ene dag, og biksemad den anden dag af resterne fra flæskestegen og kartoflerne (laves om til braskartofler)

Brændende kærlighed - ret billigt.

4 laksefiletter i rema på frys koster 24 kr. Det kan også spises på to dage til to personer som hhv. stegt og evt indbagt m. lidt hvidvin hvis man har sådan noget i køleren :cool:

Hotdogs er også ret billigt.

Nå det var lidt af de ideer, vi bruger.
Det betyder jo så at man ikke får så ekstremt meget kød, men må mætte mere med grøntsager.