Øremider - behandling

Da plejekillingerne var her efterlod de et aftryk på mine egne katte i form af øremider.

De er blevet behandlet 2 på hinanden følgende gange med advocate, sidste gang d. 22. el. 23 dec 2012. Jeg synes dog at de stadigvæk klør sig i øreregionen mere end de plejer, selvom det dog er blevet væsentlige bedre sammenlignet med før behandlingsstart.

Spørgsmålene:
[ol]
[li]Nu lurer jeg så lidt på om advocate er godtnok (eftersom de stadigvæk klør sig)[/li][li]2. Skal jeg regne med endnu en advocate behandling?[/li][li]3. Er det i virkeligheden bedst at slæbe hele banden til dyrlæge når behandlingensperiodens slutning nærmer sig, for at få dem til at tjekke[/li][li]Hvis du selv tidligere har haft øremider, hvordan er dine katte blevet behandlet og har det været med succes?[/li][/ol]

Udover det er noget skab at have i ørerne på dem, står jeg også og er lidt i syv sind om hvorvidt jeg skal melde Honey til 2 udstillinger i henholdsvis midt feb. og i marts. Det duer jo ikke hvis han slæber rundt på øremider :frowning:

To af de hittemislinger der har boet her i efteråret havde øremider.
Det kom vi om ved at give dem Otimectin (håber jeg staver det korrekt)…1 klat i hvert øre 3 gange med 1 uges mellemrum. Da de blev neutraliseret blev de grundigt kontrolleret for øremider og der var miderne borte.
Jeg tror nok Otimectin er et relativt nyt præparat og måske kender alle det ikke endnu.

Vi brugte en kombination:

Stronghold (dryppet i nakken)

og 1/4 flaske Otoclean i ørene ½time før selve øredråberne for at rense øret (My var MEGET beskidt i ørene pga stedet de blev fundet) og surolan vet (dryppet i ørene 2-3dråber 2gange om dagen i 10el 14 dage - ½time efter Otoclean var kommet i)

Lige nøjagtig øremider kan jeg bare SLET IKKE hakke :tihi: Så er der mistanke, er det afsted til vet. Bliver de konstateret, så kører jeg troligt frem og tilbage og får vet til at rense og behandle.
Jeg har store problemer med at rode i mine dyrs ører (alle slags dyr) Så jep, afsted til vet og få det af eller bekræftet :slight_smile:

Jeg har mere eller mindre bestemt mig for at de skal afsted og tjekkes, uanset hvad. Jeg har jo ikke skyggen af en chance selv for at se noget som helst… når jeg nu ikke har adgang til mikroskop herhjemme :wink:

Men de der produkter i nakken. Da de fik advocate-behandlingen synes jeg at meget af det glider ned i deres pels… og det irriterer mig lidt eftersom jeg så reelt ikke har mulighed for at vide om de så optager nok gennem huden … :argh:

[QUOTE=kamikaze;1004852]To af de hittemislinger der har boet her i efteråret havde øremider.
Det kom vi om ved at give dem Otimectin (håber jeg staver det korrekt)…1 klat i hvert øre 3 gange med 1 uges mellemrum. Da de blev neutraliseret blev de grundigt kontrolleret for øremider og der var miderne borte.
Jeg tror nok Otimectin er et relativt nyt præparat og måske kender alle det ikke endnu.[/QUOTE]
Ja, det er relativt nyt, men ser ud til at være ganske effektivt - og ikke mindst let at bruge fordi det er en engangsfornøjelse hver uge. Det er en slags klar gele, fedter lidt, men det gør det meste jo af den slags, der skal i øret.
VH
Susanne

Otimectin er i hvert fald noteret ned, så må jeg lige bede dyrlægen om en behandling med det, hvis der findes øremider efter udgangen af denne behandlingsperiode.

Takker for svarene :slight_smile:

Ellers vil jeg også klart anbefale Stronghold… ikke at jeg selv har erfaring med det i forhold til øremider - men flere jeg har kendt har først kommet af med problemet, når man har skiftet til en enkelt pipette med Stronghold…

Da mine hittekillinger havde øremider fik de en indsprøjtning med dectomax (troor jeg nok det hed) med 10 dages mellemrum, som jeg husker det… Det var i hvert fald effektivt :slight_smile:

Plejekillingerne fik også en sprøjte et eller andet mod deres og det tog al kløen hos dem. Jeg fik også en forklaring på at de fik en sprøjte, men det eneste jeg kan huske om den var at det var fordi de var killinger… Det var ikke noget de brugte til de voksne… indsprøjtning mod øremider

Det har mine staldkatte nu fået hver gang som første behandling mod øremider.

Ja, ved kun hvad internatets dyrlæge sagde, at det kun var til killinger de brugte det. Sidder faktisk og bliver rigtig irriteret over at jeg ikke kan huske resten af begrundelsen :wink:
Louise, den sprøjte dine staldkatte har fået, er det med samme middel som det Eva nævner?

[QUOTE=Vipstøsen;1005152]Ja, ved kun hvad internatets dyrlæge sagde, at det kun var til killinger de brugte det. Sidder faktisk og bliver rigtig irriteret over at jeg ikke kan huske resten af begrundelsen :wink:
Louise, den sprøjte dine staldkatte har fået, er det med samme middel som det Eva nævner?[/QUOTE]

Aner det faktisk ikke :frowning: Det er nogle år siden jeg boede på gården og havde staldkatte, så kan ikke huske en klap om det. Sorry. Men kan ringe til min vet på mandag og høre hvad det er de giver :slight_smile:

Begge mine havde øremider da vi fik dem. Udover øremider havde de også svamp i øret (i følge dyrlægen kommer der ofte svamp i forbindelse med øremider pga. den ubalance der opstår), og det skal også behandles. Vi gav nogle øredråber to gange dagligt i 10 dage. Jeg kan ikke huske hvad dråberne hed, men de var i en grå pakke.

Det må du gerne :slight_smile: