Øremider

Ved ikke om der er lavet en tidligere tråd om øremider…
Men jeg tænker lidt… Er der nogle gode husholdningsråd omkring øremider…
Har hørt noget om at kamilethe blandet med lidt olie, er godt at smøre/gnide ind i øret af dem, og selvfølgelig rense dem jævnligt.

Spørger da Stranger har øremider…

Ingen husråd… andet end at man går til sin dyrlæge hvor man får udskrevet recept på Stronghold, der så dryppes i nakken på dyret… derefter har man ingen øremider!
Oplysning fra vores nabo :slight_smile:

[quote=Ann K;440513]Ingen husråd… andet end at man går til sin dyrlæge hvor man får udskrevet recept på Stronghold, der så dryppes i nakken på dyret… derefter har man ingen øremider!
Oplysning fra vores nabo :)[/quote]

Super, får lige manden ned forbi dyrlægen i morgen og hører om vi kan få sådan… Går ud fra at vi selv kan gøre det??

jeg går da ud fra at man selv kan gøre det… man skal jo på apoteket efter midlet og så ville det da være temmelig upraktisk at skulle tilbage til dyrlægen for at h*n kan dryppe det i nakken på dyret :smiley:

Ja det kan jeg godt se… dyrlægen havde Miss Bilka på besøg i fredags… Hendes øremider var simpelthen for meget, til at lidt kunne klare det… Hun fik indsprøjtning, og han rensede hendes øre… Stakkels lille killing…

Egon har også øremider,blev opdaget til årlig vaccination.
Han fik dryppet ører,og renset dem lidt.Efter tre dage skulle jeg dryppe med Frontline,gentages efter
14 dage.

Så der er åbenbart flere muligheder.

Tine

Henriette. Stronghold er rigtig godt, det kan du bruge til dine katte, istedet for frontline eller andre loppe midler. Stronghold tager øremider og lopper…

du har jo nok fået overstået det her kan jeg regne med ud fra datoen , men jeg ville råde jer (eller andre der læser det her emne) til at tage katten MED til dyrlægen , der kan være opstået infektion i øret som følge af miderne , og det kan måske og være helt andre komplikationer - så hellere på den sikre side :slight_smile:

vores misser havde tegn på øremider , kløe og “kaffegrums” i ørene men ved undersøgelse af ørevoksen var der ingen tegn på mider (øhh?!) vi fik dog stronghold til dryp i nakken , lægen gjorde det på ham under konsultationen og en ekstra pipette med hjem til nr 2 mis så de ikke smitter hinanden igen-igen. (ja husk ALLE katte skal have en omgang)
Misser er ikke snasket i ørene mere men klør sig stadigvæk… vi er lidt mopsede over inkompetent læge, man kan da altid tage en blodprøve for at afdække allergi eller andre snylte-kryb:S
Så vi skal hen med misser igen en af dagene… hold da op hvor besværligt. Vi har været igennem Stronghold i nakken OG Frontline i nakken (sidst nævnte for at udelukke flåter og lopper) - - - jeg troede ærligt talk også de skulle dryppes direkte i ørene ELLER tørres i ørene og derefter dryppes,

altså hva ved jeg - ikke andet end at vi skal vælge en anden dyrlæge fremover :ups:

Er der nogen der kan forklare hvad sådan øremider kommer af?

Miss Bilka er blevet behandlet med Dectomax af min dyrlæge. Først fik hun stukket en sprøjte i nakken og så dryppet lidt i hvert øre… har virket, og hun har ikke smittet nogle af mine andre katte.
De var alle til sundhedseftersyn i gå og gik ud med pil op ad :smiley:

Det lyder ikke særlig smart at behandle for øremider, hvis der ikke er påvist øremider.
Men bortset fra det, så er min erfaring nu også, at allergi-klokkerne ikke ringer hos dyrlæger ‘blot’ pga. overproduktion af ørevoks og hvad dertil følger af frygtelig irritation for katten.
Min Amira har allergi overfor kylling, der viste sig på denne måde. Det regnede jeg selv ud og fandt så frem til at det var kylling ved at prøve mig frem med specialfoder. Hun får ‘heldigvis’ også sår på overlæberne, så det er ret hurtigt at konstatere en reaktion i forhold til kun at have ørerne som pejlemærke.
Hun er symptomfri på ørerne i dag.

husk venligst dosering…stronghold er noget giftift stads…men effektivt

Jeg har aldrig oplevet øremider i hele mit lange liv.

Men skulle det ske, vil jeg ikke begynde på “noget” selv; men lade dyrlægen behandle det…:slight_smile: :slight_smile:

[quote=Bøvle;447730]du har jo nok fået overstået det her kan jeg regne med ud fra datoen , men jeg ville råde jer (eller andre der læser det her emne) til at tage katten MED til dyrlægen , der kan være opstået infektion i øret som følge af miderne , og det kan måske og være helt andre komplikationer - så hellere på den sikre side :slight_smile:

vores misser havde tegn på øremider , kløe og “kaffegrums” i ørene men ved undersøgelse af ørevoksen var der ingen tegn på mider (øhh?!) vi fik dog stronghold til dryp i nakken , lægen gjorde det på ham under konsultationen og en ekstra pipette med hjem til nr 2 mis så de ikke smitter hinanden igen-igen. (ja husk ALLE katte skal have en omgang)
Misser er ikke snasket i ørene mere men klør sig stadigvæk… vi er lidt mopsede over inkompetent læge, man kan da altid tage en blodprøve for at afdække allergi eller andre snylte-kryb:S
Så vi skal hen med misser igen en af dagene… hold da op hvor besværligt. Vi har været igennem Stronghold i nakken OG Frontline i nakken (sidst nævnte for at udelukke flåter og lopper) - - - jeg troede ærligt talk også de skulle dryppes direkte i ørene ELLER tørres i ørene og derefter dryppes,

altså hva ved jeg - ikke andet end at vi skal vælge en anden dyrlæge fremover :ups:[/quote]

Det kan være svamp efter øremiderne. Giver samme symptomer som øremider og kan derfor snyde nogle dyrlæger. Det kan påvises med mikroskop.

Marina