Jeg blander flere mærker tørkost og har længe brugt Applaws, som jo nu desværre er blevet ændret.
Jeg er derfor på udkik efter et nyt mærke med stort kødindhold og bliver ved med at støde på anbefalinger af Orijen. Men er Orijen virkelig så godt?
Hvordan er Applaws ændret:?
Det er bestemt også mit indtryk, at Orijen er et godt foder
Tja, jeg vil sige det kommer an på hvad du kigger efter.
Kigger du på råvareanalysen?
Kigger du på ingredienslisten… = hvornår optræder der noget med kulhydrat i?
En kombination af ovenstående?
Har dine katte tendens til dårlig mave på højproteinrig kost?
EDIT: hvad bruger du nu udover applaws?
[QUOTE=dkkorat;1303283]Hvordan er Applaws ændret:?
Det er bestemt også mit indtryk, at Orijen er et godt foder :)[/QUOTE]
Applaws har nedsat proteinindholdet ganske meget.
[QUOTE=Vipstøsen;1303284]Tja, jeg vil sige det kommer an på hvad du kigger efter.
Kigger du på råvareanalysen?
Kigger du på ingredienslisten… = hvornår optræder der noget med kulhydrat i?
En kombination af ovenstående?
Har dine katte tendens til dårlig mave på højproteinrig kost?
EDIT: hvad bruger du nu udover applaws?[/QUOTE]
Jeg er primært interesseret i proteinprocent (kød) og fedtindholdet… Men jeg ved simpelthen endnu ikke nok om sammensætning af tørkost til at gennnemskue hvad der er bedst for mine hslvtykke kastrater.
Ud over Applaws bruger jeg Sanabelle Sensible (den grønne) og en håndfuld RC Vet Dental (primært fordi kattene elsker det).
Mine katte er rigtig glade for Purizon.
Purizon har et høje indhold af protein og bruger mere frisk kød end Orijen også kan mine katte bedre lide det
[QUOTE=DK Got a Point;1303293]Mine katte er rigtig glade for Purizon.
Purizon har et høje indhold af protein og bruger mere frisk kød end Orijen også kan mine katte bedre lide det
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/purizon/purizon/406481[/QUOTE]
Tak. Jeg har nu kikket på Purizon, og det ser bestemt også fornuftigt ud.
Jeg bruger altid råvare analysen:
Det du bruger nu, hvor der er kigget på råvareanalysen som er den du skal bruge (analytiske bestanddele). Det er den der er til at regne med
Sanabelle sensitive m. fjerkræ: råprotein = 32.5 %, råfedt = 22.5 %
Applaws adult kylling: råprotein = 37 %, råfedt = 20 %
RC vet dental:råprotein = 29 %, råfedt = 15 %
Orijin som du specifikt spørger til om det er et godt foder:
Alle 3 varianter Råprotein = 40/42/42 %, råfedt = 20/20/20 %
Du skal et pænt stykke ned af ingredienslisten før der optræder noget plante-agtigt. Fx. i kyllingevarianten, der optræder det første kulhydratholdige og planteagtige er linser på 17 (el. 18) pladsen. Alt før er enten kød eller fedt el. andet indmadsagtigt
Orijen direkte sammenlignet med applaws som du bruger nu tror jeg ikke gør den store betydning når vi er så højt oppe i protein-indhold. Men ingredienslisten på Orijen er bedre sammensat end den i applaws hvis vi tænker på kattens oprindelse som en strikt carnivore (kødæder). Personligt ville jeg være ligeglad med om jeg brugte applaws el. orijen.
Andre mærken (nogen allerede foreslået) kunne være:
Purizon kylling og fisk (Got a point): råprotein = 44 %, råfedt = 20 %
Wildkat Cheetah (Hmm): råprotein = 43 %, råfedt = 18 %
Wildkat Etosha: råprotein = 53 %, råfedt = 24 % (har kun lige kigget på disse 2, der er 6 varianter ialt)
Andre zooplus alternativer (danske og tyske side)
Porta21 finest sensible uden korn: råprotein = 47 %, råfedt = 21.5 %
Porta21 finest heaven: råprotein = 38 %, råfedt = 20 % (positivt ved porta21 varianterne er prisen)
Taste of the wild Rocky Mountain: råprotein = 42 %, råfedt = 18 %
Simpsons premium adult: råprotein = 41 %, råfedt = 19 %
Nutrivet Inne Cat: råprotein = 42 %, råfedt = 18 %
Personligt synes jeg at alle de ovenstående er gode bud på fodertyper (det er tørfoder altsammen), som jeg personligt ville vælge til mine katte. Som du jo ved er det en videnskab at vælge det man føler for. Men alle de nævnte har ifølge mine principper et godt protein og fedtindhold. Derudover kommer det an på hvor hysterisk du er mht. plante/kulhydratholdige tings placering på ingredienslisten. Nogle er meget hysteriske omkring det, andre er ikke. Jeg hører selv til den sidste kategori. Det vigtigste for mig er at mine katte trives på det valgte foder og at de ikke får smaddermave af det! Katte er jo heldigvis ret forskellige hvad det angår… fuldstændig som os mennesker
Fantastisk! Tusinde tak, Carina. Nu har jeg langt mere at gå ud fra. Det sætter jeg virkelig pris på.
Mine får også Purizon og er glade for det. Zooplus.de har som regel et tilbud, hvor man kan få 400 gram af hver variant (der er 3) for at prøve det.