Orkideer

[QUOTE=CatsRule;594936]Heldigvis er mine katte ligeglade med mine orkideer. Rart med lidt blomster/planter i hjemmet. De er så også det eneste mine katte ikke rør. Alt andet bliver hapset og gnavet i.
Jeg troede, det var det giftige, der holdt dem væk fra planten? Som regel æder de da kun løgplanter, tror jeg. Mine har aldrig spist nogen plante/blomst, som var giftig. Mon ikke de har en giftcensor?[/QUOTE]
Nej, hvorfor tror du det? Selv hvis de havde udviklet en nedarvet viden om at visse planter skal man holde sig fra, på den hårde måde, så tror jeg den slags tager rigtig mange generationer.
Vi henter lystigt planter hjem der kommer fra alle egne af verden. Ofte planter der er giftige, for de er tit mere modstandsdygtige overfor skadedyr. Selv om katten skulle vide den skal holde sig fra visse planter fra dens oprindelige naturlige miljø, har den ikke en chance i det sammensurium vi slæber ind.
Desværre kan der godt være langtidsvirkninger som f.eks. nyresvækkelse af at smage på giftplanter, selv om det umiddelbart ikke ser ud til at katten tager skade

Og løgplanter - ALLE løgplanter, også dem vi spiser - kan give katte anæmi og forgiftningssymptomer, så det bør de ikke smage på.

Orkidéer - ægte orkideeer, ikke nogen der bare ligner, er ugiftige. :slight_smile:

Var det en ægte orkidé? Eller “bare” noget det lignede? (Spørger af interesse :))

Nu har jeg ikke nogen mere, jeg glemte at vande dem :pose: Så bliver de mindre kønne :wink: .Men jeg har ellers haft dem i årevis uden af have set den reaktion, hverken hos killinger eller voksne?

Nej, hvorfor tror du det? Selv hvis de havde udviklet en nedarvet viden om at visse planter skal man holde sig fra, på den hårde måde, så tror jeg den slags tager rigtig mange generationer.

Man skulle bare tro, naturen, lige som med andre dyrearter, ville give katten en form for ‘‘giftguide’’. Men, selvfølgelig, mange af de planter/blomster vi pryder vores hjem med nu til dags, kommer fra lande, hvor katten måske ikke er opstået.

Katten er oprindeligt et ørkendyr. Det vælter jo ikke med planter dér :wink:
Jeg tror dyr lærer hvad de skal holde sig fra på den hårde måde - ved at prøve og de, der overlever, bliver måske klogere på deres omgivelser - med tiden og gennem generationerne. Evolution. Jeg tror ikke det er indbygget fiks og færdig, som en radar eller noget. :slight_smile:

Katten er oprindeligt et ørkendyr. Det vælter jo ikke med planter dér :cool2:
Jeg tror dyr lærer hvad de skal holde sig fra på den hårde måde - ved at prøve og de, der overlever, bliver måske klogere - med tiden og gennem generationerne. Evolution. Jeg tror ikke det er indbygget fiks og færdig, som en radar eller noget. :slight_smile:

Netop, ingen planter i ørkenen :slight_smile: Dog er mange dyr indbygget med et instinkt, der afgør planters eventuelle gift. Gad vide, hvad der egentlig får katte til at spise giftige planter?

Tjah - mit bud ville være nysgerrighed kombineret med den samme drift, der får dem til at spise græs. Mine kan finde på at bide i alt der “stritter”, planter og alt muligt andet. (Zutti har lige prøvet at bortføre en krukke med makeup-pensler… :rulleøjne:)

(Zutti har lige prøvet at bortføre en krukke med makeup-pensler… :rulleøjne:)

Ja, man kan ikke andet end at undre sig over de skøre missebørn :høhø: