Orm hos kat? Behandling?

Hej, Sparta er kommet i behandling for orm, da jeg bare idag har fundet 3 orme “Hængende” ud af hendes numse :frowning:

Bør Bamse og Trille og jeg også få en orme kur? …

Badr… Jeg synes godt nok det er klamt :frowning:

Jeg ville behandle dyrene i husstanden men ikke dig… du har jo (forhåbentlig :wink: ) en god hygiejne ved madlavning, toiletbesøg, rens af bakker osv :slight_smile:

Min hygiejne er heldigvis i top :wink: Men hvis jeg kæler hende, og hun har slikket? Kan det ikke smitte?.. Jeg har jo ikke vasket hænder hvergang jeg har haft rørt hende… (det gør jeg så nu :slight_smile: )

Prøv at læs her :slight_smile:
http://www.kattens-vaern.dk/?side=119

Da jeg boede på nedlagt landbrug med tre katte, fik de altså kun piller når jeg så orm i numsen på dem. Og altså, det var KUN den kat, jeg så orm på, der fik. De andre fik ikke. De fik det hele tiden og igen, da de jo fangede rigtigt mange mus.

Jeg er aldrig selv blevet smittet. Tror der skal ret meget til. :slight_smile:

mener ikke at katte orm går på mennesker- men ville behandle de andre også så du er helt a’ med det. var de nu ude og fange mus hver dag var det en anden sag

Dyrlægen sagde altid dengang, at man KUN skulle give den kat, man VIDSTE havde orm. Der er jo et problem med resistens, fordi man i mange år har ‘overmedicineret’…derfor skal man vist helst ikke behandle, med mindre orm er påvist…

Jeg ringer lige og hører ad imorgen. Da jeg ikke fik nævnt Bamse eller Trille tidligere da vi snakkede. Han overførte bare recepten til behandlingen mod bændelorm (føj… hader virkelig orme…)
Bare lige for en sikkerhedsskyld. Så vi startede behandlingen her til aften :slight_smile:

Jeg har så til gengæld altid fået at vide at ormekur - det er hele banden på en gang (dog minus mennesker ;)) - altså ikke med en dags mellemrum eller noget i den retning. Samtidig. Og doseret efter vægt. Så man er sikker på at være af med dem. Men selvfølgelig kun, hvis ormene er set hos en af dem.

Nå da, det mente Grenå Dyrehospital så ikke man skulle… :slight_smile:

Men måske er der også forskel på tre katte, der bor på et nedlagt landbrug (og som alligevel hele tiden blev gensmittet af nye byttedyr) - og så indekatte, der ‘gnatter’ meget mere op og ned af hinanden og deler kattebakke - og derudover ikke har adgang til byttedyr :? Måske større smitterisiko? :?

I dont know…jeg ved bare, at jeg fik besked på at behandle dem enkeltvis dengang… :slight_smile:

Bændelorm kræver en mellemvært, f.eks. en loppe, for at smitte videre til andre dyr, så her er det kun nødvendigt at behandle den kat, man har set orm hos. Helt små killinger har ikke bændelorm, da ormens cyklus og udvikling er ret lang.

Derimod ville jeg behandle alle katte, hvis jeg så spoleorm hos en af dem, og spoleorm ses også af og til hos små killinger, hvis deres mor har haft orm. Disse orm danner nemlig nogle hvilende stadier, der vækkes og slår sig ned i mælkegangene. når katten er drægtig.

Ja, det var bændelorm, mine katte fik igen og igen. :wink:

tror det du har fået at vide stammer fra at nogen havde det med rutinemæssigt at give udekattene ormekur en gang om måneden efter devisen “de spiser mus, så har de orm” og det gav problemer. Det har hjulpet meget at det er kommet på recept !

Nu er Bamse og Trille jo hunde, mens Sparta er en kat. Jeg ved ikke, om det gør nogen forskel, for jeg ved ikke noget om ormebehandling. Men bare for fuldstændighedens skyld :slight_smile:

Min dyrlæge mente ikke at de burde kunne smittes uden en mellemvært, og da vi ikke har lopper eller mus,eller andet kravl end de der orme. Så burde det være nok bare at Sparta fik en kur i går aftes… Glæder mig ikke til det store krybe inde i hende kommer ud… (Eller flere… badrr…)

[QUOTE=Diana F;1151998]Nå da, det mente Grenå Dyrehospital så ikke man skulle… :slight_smile:

Men måske er der også forskel på tre katte, der bor på et nedlagt landbrug (og som alligevel hele tiden blev gensmittet af nye byttedyr) - og så indekatte, der ‘gnatter’ meget mere op og ned af hinanden og deler kattebakke - og derudover ikke har adgang til byttedyr :? Måske større smitterisiko? :?

I dont know…jeg ved bare, at jeg fik besked på at behandle dem enkeltvis dengang… :)[/QUOTE]

Jo… Det lyder selvfølgelig rigtigt at det er langt nemmere at begrænse problemet og få det udryddet hos en flok indekatte. Det er også kun noget jeg har prøvet to gange i alt i alle årene, så hos mig giver det mening at give dem alle, fordi man så er af med “gæsterne”, forhåbentlig i lang tid. Det kan man jo aldrig vide med fritløbere. Den ene gang var ganske rigtigt spoleorm, som Mega skriver. Den anden var fordi vi fik en ubehandlet killing hjem (Tullen), så de fik alle en dosis “all-round” ormemiddel på dyrlægens anbefaling (milbemax?). Jeg kan huske det med at det skulle gives samtidig, for Creamy var stiktosset over den lille ny, og jeg var IKKE glad for at skulle stoppe en pille i den sure moster :wink: Men det måtte ikke vente til hun blev god igen, for Tullen havde allerede fået sin dosis hos dyrlægen… Heldigvis viste pillen sig at smage godt :slight_smile:
Nå ja, helt tilbage i ruder konges tid fik vores to daværende rutinemæssigt en ormedræbende sprøjte hvert år sammen med vaccinationen. Der sikkert har været totalt unødvendig. Det var dengang :slight_smile:

Arh… Og jeg vidste ikke lige at de to andre var hunde :doh: Sorry…

[QUOTE=Ann R;1152074]Jo… Det lyder selvfølgelig rigtigt at det er langt nemmere at begrænse problemet og få det udryddet hos en flok indekatte. Det er også kun noget jeg har prøvet to gange i alt i alle årene, så hos mig giver det mening at give dem alle, fordi man så er af med “gæsterne”, forhåbentlig i lang tid. Det kan man jo aldrig vide med fritløbere. Den ene gang var ganske rigtigt spoleorm, som Mega skriver. Den anden var fordi vi fik en ubehandlet killing hjem (Tullen), så de fik alle en dosis “all-round” ormemiddel på dyrlægens anbefaling (milbemax?). Jeg kan huske det med at det skulle gives samtidig, for Creamy var stiktosset over den lille ny, og jeg var IKKE glad for at skulle stoppe en pille i den sure moster :wink: Men det måtte ikke vente til hun blev god igen, for Tullen havde allerede fået sin dosis hos dyrlægen… Heldigvis viste pillen sig at smage godt :slight_smile:
Nå ja, helt tilbage i ruder konges tid fik vores to daværende rutinemæssigt en ormedræbende sprøjte hvert år sammen med vaccinationen. Der sikkert har været totalt unødvendig. Det var dengang :slight_smile:

Arh… Og jeg vidste ikke lige at de to andre var hunde :doh: Sorry…[/QUOTE]

Jamen de situationer du fortæller om her er jo også helt anderledes end mine ‘ormeeventyr’ :slight_smile: Kan godt se logikken i at behandle alle kattene i disse tilfælde.

Men hos mig på gården var det jo ‘bare’ altid bændelorm, der kom igen og igen og igen…og som Mega siger, kan de åbenbart ikke smitte ‘direkte’ fra kat til kat. :slight_smile: Og derfor har dyrlægen jo så sagt, at det kun var den kat, der var påvist orm hos, der skulle have behandling. :slight_smile:

Jeg vil mene det kommer an på hvordan hunde og kat er indbyrdes og om hundene kan finde på og rode i kattebakken. Thea og Tjalfe vaskede jo hinanden over det hele og Tjalfe kunne godt finde på at gå i kattebakken i et ubevogtet øjeblik (der var børnelåge for).
Jeg syntes du bør spørge dyrlægen og nævne dyrenes forhold ect.

En hund eller en kat kan for den sags skyld æde levende bændelorm uden selv at få det.
Men skulle de selv blive ædt derefter, f.eks. af en ulv, er de jo mellemvært, og ulven vil blive smittet.

Men er du nu sikker på, der er tale om bændelorm? Bændelorm ligner vrikkende riskorn, mens spoleorm er ret lange.
(Hvis du er usikker, kan du google dem). Jeg tror for øvrigt ikke, du kommer til at se de døde bændelorm.
De optages i fordøjelsessystemet, hvorimod du godt kan forvente at se døde spoleorm.

Og jo, spoleorm kan godt smittes til mennesker, især børn, som roder i jord og sandkasser og derefter propper fingrene i munden.

[QUOTE=Mega;1152174]En hund eller en kat kan for den sags skyld æde levende bændelorm uden selv at få det.
Men skulle de selv blive ædt derefter, f.eks. af en ulv, er de jo mellemvært, og ulven vil blive smittet.

Men er du nu sikker på, der er tale om bændelorm? Bændelorm ligner vrikkende riskorn, mens spoleorm er ret lange.
(Hvis du er usikker, kan du google dem). Jeg tror for øvrigt ikke, du kommer til at se de døde bændelorm.
De optages i fordøjelsessystemet, hvorimod du godt kan forvente at se døde spoleorm.

Og jo, spoleorm kan godt smittes til mennesker, især børn, som roder i jord og sandkasser og derefter propper fingrene i munden.[/QUOTE]’

Er 100% på det er bændelorm. Det mente min dyrlæge også fra min beskrivelse.
De kom ud (forholdvis mange) og var ca. 1 cm lang, når de tørrede ind, lignede de som sagt, riskorn.
Og super jeg ikke kommer til at se bæstet eller bæsterne :smiley: Det er jeg mere end godt tilfreds med :slight_smile:

Ligner den på denne her :slight_smile: