Orm - Skal jeg være bekymret?

Vi har lige hentet en ny killing hjem - 13 uger gammel…
Hun har orm… Vi har fået fat i ormekur til hende, så det er ikke det der er problemet…

Men men men… Det bette pus er meget mor-syg og vil sove hos os om natten… gerne oppe ved vores ansigter (ikke helt tæt på - Men på lagenet)
Men skal jeg være bekymret for at VI bliver smittet??? Hvad gør man som menneske hvis man bliver smittet og hvordan finder man ud af det ?
Hvor hurtigt virker sådan nogle piller - hvornår er hun helt ormefri ??

Hun har haft diarre og har ikke været så vild med at bruge bakken - kan det være fordi hun har orm??

(:

Umiddelbart vil jeg sige, at du ikke skal være bekymret for smitte.

Hvis det er bændelorm (de små hvide “rislignende” tingester der kravler ud af enden på katten) er der ingen grund til bekymring, da de ikke kan smitte på den måde…bændelorms livscyklus er noget indviklet med mellemværter undervejs.

Spolorm, ja mennesker kan få spolorm, men det forudsætter at I ligefrem skal få ormeæg fra katteopkast eller afføring ind i munden…

Hvis man alligevel imod alle odds skulle få orm, (jeg har aldrig hørt om nogen der fik orm fra katte) så ses spolorm i afføring eller opkast…og det kræver, som hos kattene, blot en enkelt pille (skal lægeordineres)

Nu kommer det an på hvilke piller du har fået (forhåbentligt enten Milbemax eller Drontal Vet…de andre midler mod orm er mildest talt ikke særligt pålidelige), men der skal katten kun have en behandling…og ved killinger skal der ikke engang en hel pille til, da dosering udregnes efter kattens vægt…og sådan en kur virker umiddelbart efter.
Ormemidler virker hverken forebyggende eller som længerevarende depotmedicin, men virker kun den tid det tager at komme igennem kattens fordøjelsessystem.

Visse former for orm kan medføre diarre, men “ikke så vild med at bruge bakken”, det tvivler jeg alligevel på orm er skyld i.

Killingers bakkevaner er noget de skal lære fra helt små…og en killing på 13 uger burde være renlig, også selv om den har orm.
Jeg ville være noget betænkelig over at få en killing på 13 uger der er urenlig…

Men andre årsager…at bakken står et sted katten ikke bryder sig om, at den slags grus der er deri ikke passer katten.
Nogen katte kan finde på, at de ikke vil skide og tisse i samme bakke o.s.v.

Tak for nogle rigtig gode svar - Jeg tror helt bestemt, at det er bændelorm.

Det er Milbemax jeg har fået til dem - en lille dosis til den bette og en større dosis til min store…

Jeg har mistanke om, at det er gruset hun ikke bryder sig om - Hun er vant til Super Clump og jeg bruger EasyClean - hvis det ikke bliver bedre inden mandag prøver jeg at få fat i det andet.
Generelt er hun ellers renlig - Hun vasker sig rigtig meget og især når hun lige har være på bakken (Gulvet :stuck_out_tongue: )

Jeg har 2 bakker - én med låg og én uden…
I dag køber jeg et par stykker mere (Sådan nogle små nogen uden låg) som jeg tænker, at jeg vil sætte i de hjørner hun bruger mest…

Hun har ligesom fået et tissehjørne og et skidehjørne…

Dog ved hun godt hvad bakken er for en størrelse… Men det er som om hun er lidt skræmt af den… Hun har været oppe i den et par gange og hver gang er hun bare hoppet ud lige så snart hun er færdig - ikke noget med at dække det til… Men når hun er på gulvet og skal til at lave noget graver hun og det samme bagefter…

nu prøver jeg, at gi hende den ormepille :wink: