Orm

Hej kattemennesker

Min Bella på snart 13 døjer med udspilet mave og er en smule mindre aktiv end tidligere.
Vi var v dyrlægen i går hvor hun fik seniorpakken med blodprøver og en ormekur.
Prøverne var helt perfekte.

Kan hun godt have orm uden at man kan se det i afføringen?

Det kan de godt ja, bændelorm ses ofte som et riskornlignende stump der hænger på bagdelen af katten lige pludselig. Spoleorm ligner spaghetti som de kaster op.
Men med en ormekur skulle hun jo gerne være fri for orm nu :slight_smile:

Ok tak for svar.

Normalt ser jeg de små hvide orm i bagdelen, men har intet set hverken i opkast eller afføring.
Hun fik kur igår og hun er ret slatten. Håber det er medicinen og ikke fordi der er noget andet galt.

Begge mine katte er dårlige og har været det hele april. Det er godt nok hårdt :crying_cat_face:

1 Synes om

Det krydser jeg fingre for. Hvad testede de for i blodprøverne? :slight_smile:

Det ved jeg ikke præcis. Men der var 37 parametre. Nyre, organer osv.

Synes stadig ik hun er helt på toppen :frowning:

Hej igen
Bella har fået 2 x ormekur med 3 ugers mellemrum og virkede rigtig meget i bedring.
Nu 1 1/2 uge efter kur nr. 2 er hun dårlig igen og tynd mave.
Jeg har researchet og fundet frem til at den afføring hun havde siddende bagi matcher med beskrivelsen på det der kan være hvis de har Giardia og det forklarer måske også hvorfor begge katte ikke er på toppen.

De har fået taget blodprøver og der var intet at se. Såvidt jeg se skal der testes afføring for at finde en evt parasit.

Jeg har været v dyrlægen 2 gange, er det mig der har misforstået noget eller er det virkelig meningen man selv skal finde ud af hvad de evt fejler?

Hvis det er giardia eller anden tarmparasit skal du have lavet en afføringsprofil. Og nej, selvfølgelig er det dyrlægen som skal finde ud af hvad katten fejler, men nogle gange har man jo også selv en fornemmelse. Håber din kat snart bliver frisk igen :heart:

2 Synes om

Har hun tynd ildelugtende afføring, siden du tænker det måske er giardia?

Det behøver ikke nødvendigvis at være ildelugtende for at være giardia.
Få lavet en afføringsprofil og aflever gerne 2 afførringsprøver tager fra to forskellige dage.

Hun har haft tynd mave on/off i lang tid, og udspilet mave. Det var først ved besøg nr 2 hun fik en ormekur. Jeg gav hende en igen - det var også på eget initiativ. Det hjalp men de sidste par dage har hun været slatten og i dag tynd mave for efter en tur i haven kom hun ind med afføring bagi. Ja det lugtede skummelt men det syns jeg generelt afføring gør.
Da hun fik ormekur v dyrlægen for en måneds tid siden nævnte han parasitter men ikke noget om at det ikke kunne ses ved den blodprøve hun fik taget. Han sagde bare hvis ormekuren ikke hjalp, kunne næste step være en uges tid på smertestillende. Det syns jeg slet ik gir mening, han må da vide at en afføringsprøve er nødvendig for at opdage en parasit. Jeg er i forvejen skeptisk da han ikke opdagede hendes mave var ret udspilet ved 1. Besøg som var ugen inden.
Grunden til at vi tog afsted så hurtigt igen var at hun blev ved med at have det dårligt og jeg troede der var blod bagi, hvilket ved nærmere eftersyn bare var tynd mave, men det var så der hun fik 1. Ormekur.
Beklager den lange forklaring, har bare haft syge katte i 2 mdr, ikke hver eneste dag men det meste af tiden faktisk. Det er så frustrerende.
Jeg tror jeg prøver at samle afføring fra begge og bede dem teste det. Bare de så ka finde ud af det…

PS sker der noget ved at give dem begge kuren mod giardia hvis de fx ikke har det? Altså ligesom man ikke behøver teste en masse for at de kan få en alm ormekur?

Har du overvejet at skifte dyrlæge?
Det lyder ikke som om du har tillid til den du har konsulteret …

2 Synes om

Jeg ville måske forsøge med en anden dyrlæge og så bede om en afføringsprofil. Du skal samle tre prøver over tre dage, da der ikke udskilles cyster hver gang. Medicin mod giardia eller andre parasitter er receptmedicin, så man skal i hvert fald være sikker på, hvad det er man behandler - det er også forskelligt hvad man behandler med alt efter hvilken parasit, så det er ikke det samme som bare at give ormekur :slightly_smiling_face: der findes andre parasitter end giardia, som heldigvis også er nemmere at behandle for. Jeg har selv lige haft en af mine testet, pga han havde tynd afføring on/off.
Tarmparasitter kan være slemme for især killinger og ældre katte. Vores var heldigvis i ganske fin form, på trods af den dårlige mave.

1 Synes om

Mine katte er 13 og 16 også selvom de ellers er sunde så er deres immunforsvar nok ikke hvad det har været.
Pt venter jeg på at der kommer afføring :see_no_evil::see_no_evil:
Men hvis jeg indsamler 3 gange over 3 dage vil den fra første dag så ikke være forældet?

1 Synes om

Nej, ikke hvis du opbevarer dem på køl og sørger for at den dag den sidste prøve tages, er den dag du afleverer dem.
Jeg fik nogle specielle glas hos dyrlægen som det skulle indsamles i, helst så ren en prøve som muligt, dvs helst ikke for meget kattegrus :see_no_evil::poop:

1 Synes om

Pyyy det blir dælme ikke nemt at samle 3 dage i træk, rene prøver og mast ned i glas :joy::see_no_evil:
Da jeg talte med tlf passeren hos dyrlægen blev der hverken nævnt noget om indsamlingsglas, kvalitet og hyppighed af prøver…

Jeg tror altså var det mig, så fandt jeg en anden dyrlæge. Det er sgu surt hvis det rent faktisk lykkes dig at indsamle det, at de ikke ved hvor de skal sende det hen :joy:
Nu har min bette missedreng det med, at så snart der er en ren kattebakke, så vil han gerne liiige give et bidrag, både småt og stort :rofl: så jeg fandt en metode hvor jeg nemt kunne få ham til at levere en prøve. Men den sidste dag, der gad han bare ikke mere, som om han tænkte “nu må du sgu holde op med at være så fikseret på mit lort kvindemenneske” - så jeg ventede 2 timer på han skulle levere det sidste :see_no_evil::poop:

3 Synes om

Det er ligesom den dag i foråret og den i efteråret, hvor stalden skal sende gødningsprøver ind, og vi alle står og glor på vores heste og venter på at de skal skide :klappe:

2 Synes om

Hahaha :joy::joy::joy: man blir lidt mærkelig af at have dyr :joy:

Det er altså noget bøvl… hvad nu hvis det bare ik vil lykkes kan jeg putte det i fryseren og så holder det sig? :see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil:

Så har jeg lige betalt 2100 for at få sendt en enkelt høm høm prøve til Tyskland. Troede ikke det var SÅ dyrt og min plan var at så måtte jeg køre over m flere prøver løbende…
De kunne måske have nævnt det i telefonen da jeg ringede forleden…Det var oven i købet en dyrlæge jeg havde talt med, troede det var en ungarbejder :see_no_evil:
Nå men nu er den afsted og så må vi tage den derfra.
Jeg burde nok finde en anden dyrlæge men det ka jeg ik overskue pt. Syns altid de har været kompetente men det virker lidt uprof det hele :confused:
Men det er altså vildt rart at kunne sparre med andre kattetosser, tak for det :hugs:

1 Synes om