Øv, måtte bruge trimmeren i dag

Her gik jeg i den tro, at jeg bare var god til at holde mine kattes pels. Men nej, til min store skræk, opdagede jeg to store filter, under Gandies forben.
Hvad gør men så?? Skulle jeg prøve at rede dem ud, eller tage dem nemme løsning (trimmerne) Det blev så altså trimmeren. Han er i fældetid lige nu og har en enorm ples, så jeg tvivler på at jeg ellers ville kunne holde ham filterfri. Men øv alligevel.

“Mine søstre” har også den værste pels, især Liva! Hun har en duller nærmest dagligt. Alt hænger fast i deres pelse - uha hvor jeg bare ELSER birmapels i samligning!

Så det ender nok også med jeg må tage en trimmer i udsatte steder - hvilken bruger du, jeg aner ikke hvilken ville kunne tage deres pels.

Min trimmer hedder, Optium professional Xs050. Sådan en lille fix en uden kabel. Den er god til at komme igennem og er meget lydsvag.

Jeg børster stort set mine hver dag. De er persere in spe:-)

Børster også Phoebe og Leo dagligt pt. Phoebe får små duller, der nærmes kan trækkes forsigtigt ud eller lige nuppes med filtreknuseren.
Leo klipper jeg også stadig små duller af ind imellem. Har trimmet og klippet ham i siderne, men det er vokset godt ud igen- det filtre heldigvis ikke mere der.

Suk - ja, kan kun sige, at vi her i huset kender til det med en kat, der danner filtre bare man vender rykken til. Så her bruger vi også trimmeren ind imellem. Vi har prøvet flere som var noget værre skod - så at købe for billigt, kan hurtigt blive for dyrt. Nu har vi købt en Moser Arco over Ebay og den er bare super god. Den kan tage det værste af det værste, tror jeg. Men pas på huden og brystvorterne … den er effektiv.

Børster dem hver anden dag, men må have overset det under forbenene. Jeg har altså kun klippt filterne af, ikke trimmet han ned,
Ps. de små bliver børstet hver dag, de er jo først at lære det. Så det er mest leg og nusse med børsten

Det er nemt, at komme til, at overse noget. Her er det som regel helt oppe under hagen og lige bagved ørene, at jeg finder de små duller.
Jeg er så blevet lidt mere obs på de områder nu, men det er jo nok lidt forskelligt fra kat til kat, hvor man skal være ekstra obs.

Vores Sonnei, filter stort set aldrig. En sjælden gang en lille duller ved ørene og det er meget heldigt da han ikke er så meget for at blive børstet. Men der er også meget stor forskel på deres pels.

Ja, der er nemlig forskel på deres pels. Phoebe filtre som sagt meget nemt, imens hendes søster Piper, stort set aldrig behøves, at blive børstet.

Jeg har en skovkat; :wehuu:
:wehuu: :wehuu:

som har ligeså meget pels som en perser -
ligegyldigt hvor meget jeg børster og reder -
så må jeg gang på gang have saksen frem.

Godt nok er Gandei Maine Coon, men han er han har en kæmpe pels. Jeg tror problemt er fældetiden, skal nok være mere opmærksom, han´s problem områder.

Det er værst lige på denne tid. Heldigvis har Olav (NFO) så nem en pels. Selv hvis vi finder duller på ham, så kan det ske, at de går væk af sig selv. Det er værst med Ochta (sibirer) for ingen af os kan komme i nærheden af at rede eller klippe hende. Det ser dog heldigvis ud til, at hendes pels bliver nemmere jo ældre hun bliver.

Her bliver de 2 små også redt næsten dagligt for at vænne dem til det.

I fældetiden skal en del MCO børstes hver dag.

Jeg fik det råd at bruge en rive og en langtandet kam. Det virker

MVH

Jeg har lært lektien. En perser kan være så let at have med at gøre, men pludselig går det galt fra den ene dag til den anden.

Selvom jeg så fik dyrelægen til at klare problemer (udredning og lidt klipning) så filtrede han total vildt.

Hans hud var tør, meget tør så jeg fik noget fiskeolie som skulle gives oral. Dyrlægen ment ikke at det var optimalt at give bad lige nu fordi huden var tør, men da det for anden gang var ved at gå galt inden for en uge valgte jeg badet :wehu:

Det gjorde en forskel i kun kan drømme om. Han filtre ikke mere og han er så let at frisere. Navn på missen Charlie :slight_smile:

Tja… her går vi bare og tæller ned til d 1 april. Datoen er nemlig den dag, hvor Aske vil blive sommertrimmet helt i bund - og kan blive fri for de filterknuder, der nu er begyndt at komme dagligt… store grimme helt ind til huden knuder, som vi IKKE får lov at rede ud!!!
Så… kun knap 14 dage endnu til en problemfri tilværelse… for os og Aske :slight_smile:

Er også super glad for Moser Arco men ja man skal være forsigtig.

Da jeg ville trimme Kuranyis bagben var klippelængden for kort (0,1 mm) (Jeg havde indstillet den forkert ved et uheld :doh: )
og hans ene bagben er nu helt bart og den gav ham et lille bitte nap i huden :frowning:
Heldigvis virkede han ikke påvirket af det og er ikke blevet bange for trimmeren eller noget.
Han er jo heller ikke “døbt” Kuranyi Cool for ingenting :cool:

Så til jer med katte der har filter el. knuder tæt på huden, prøv med 3 mm.

3 mm er ihvertilfald nok herhjemme og det ser faktisk pænt ud.

Trimmede Miv idag på bagbenene og under forbenene.
Hun spandt gennem hele processen og trimlede selv om og viste maven så
Moser Arco herhjemme :wehuu:

Overvejer at trimme dem lidt mere her til sommer :ok:
så de ikke får det for varmt

Det må være fantastisk at eje katte som kan trimmes uden narkose - hvis jeg kunne gøre det ved Nokie, så blev det simpelthen gjort konsekvent som med Aske fx. Han hader børstningen - han tolere det, men jeg skal have et øje på hver finger og hele tiden forstærker for al rolig adfærd PLUS være varsom med aldrig at forstærke uønsket adfærd (fx at angribe mig). Årsagen er tre års forkert pelspleje med en masse dårlige oplevelser i bytte… Jeg ligger som jeg har redt - i bogstaveligste forstand.

Tara elsker det heldigvis, for jeg skulle nødig “kæmpe” med den store hunkat Diva, og Maggie kom jo så heldigvis først til mig, da jeg herinde fik lært lektien og modtog en masse gode råd, så hun har ingen dårlige erfaringer og er vant til det. Hun bider ind imellem, men det er i leg:-) Det bliver mindre og mindre:-)

I går løb Nanoq selv med mig ud for at blive børstet. Det er første gang. Det glæder mig, at han gør små fremskridt. Når jeg børster hver dag, så tager det 23 sekunder per kat:-) Det letter det for ham, og han får ikke dårlige oplevelser. Men erfaringen den sidder der desværre. Det er det eneste tidspunkt min kat forvandles til en furie - normal er han det mest elskelige lille væsen

Og en gal MCO er altså stor:-)

Men vi arbejder på det

Pelsen er der jo:-)

MVH

Ja øv, fælesæsonen er også sat ind hjemme hos os:( For pokker der er knuder og duller overalt. Men det er kun ved min perserpige, som ellers indtil nu, ikke har krævet pelspleje udover en gennemgang i ugen. Men nu, er det hver dag der dannes nye knuder, og det er altså knuder der virker som tæt uld og IKKE kan redes ud - så hun bliver klippet de steder.
Det ser lidt skægt ud med en pels med huller - men missepigen skal ikke generes af det:thumbup: