Overarbejde - afspadsering eller lign?

Jeg var for nogle dage siden til en jobsamtale, hvor emnet overarbejde naturligvis kom op fra virksomhedens side. Hun nævnte at der jo var tidspunkter hvor det var nødvendigt med overarbejde, hvilket jeg ikke ser et problem med – inden for rimelighedens grænser. Hvorefter jeg siger at det finder man jo ud af og at man jo måske også for brug for afspadsering en gang i mellem. Men hun siger så at virksomheden ikke går ind for afspadsering, men forventer at de ansatte brænder så meget for jobbet, at det er lige meget med de ekstra timer.
Hvis man er funktionær ansat på 37 timer ugentligt, med fast månedsløn, mener jeg at det er de timer virksomheden kan forvente/kræve at man er på arbejde. Men at de ikke kan forvente at man sidder og arbejder 40-50 timer over hver uge, uden at der er en gulerod i den anden ende, i form af afspadsering eller overarbejdsløn.

Jeg har en holdning, som jeg deler med min mand, at overarbejde er noget der kan være nødvendigt og at man ikke sidder nøjsomligt og tæller sammen hvor mange timer man har arbejdet over, og forventer at afspadsere nøjagtigt de timer, men at fair skal være fair. Og man kun kan forlange at dem der arbejder så meget over uden den gulerod, er cheferne – da de gerne skulle få en løn og også ofte bonuser, der matcher den tid og det ansvar de har.

Jeg diskuterede af og til med mine tidligere kollegaer, hvor jeg havde et barselsvikariat.Om hvorvidt det var ok for en virksomhed, at forvente at man er der til sent om aftenen hver dag, i en lang periode pga travlhed, uden en gulerod. Nogle kollegaer mente at sådan var det da bare og at det var den eneste mulighed for at kunne beholde sit job og at det var den eneste måde at stige i graderne hos cheferne. Andre var mere stille om det og sagde til mig, at det var forfriskende, at høre en sige at det jo “bare” er et job, og at familien jo er vigtigere.

Det skal lige siges, jeg elsker mit fag. Jeg er konstruktør og synes det er sjovt og udfordrene at lave mønstre. MEN at det er et job, og at min mand, katte og mine hobbier er vigtigere.

Hvad er jeres holdning til dette emne. Er jeg for egoistisk, når jeg siger at et arbejde er et arbejde, eller er virksomhedernes holdning helt i orden?

Strengt taget er virksomhedens holdning jo iorden, hvis der ikke er en overenskomst, der bliver brudt - og firmapolitikken bliver meldt rent ud. For så kan medarbejderen lade være med at tage jobbet :slight_smile:

Jeg har i mange år arbejdet, hvor der officielt ikke var afspadsering, men det har altså aldrig betydet, at jeg forventedes at sidde til sent hver evigt eneste dag og heller ikke bare engang imellem. Men det forventes, at jeg ikke hver eneste dag står med den ene arm inde i overtøjet kl. 5 minutter i gå-hjem-tid :slight_smile:

Jeg har den holdning at det ikke er i orden når arbejdsgiveren bliver for grisk.
Selvfølgelig skal man heller ikke være smålig som ansat, men det er ikke i orden, (medmindre man får en skyhøj løn) at forvente at medarbejderen er der mere end de timer der er aftalt.
Jeg er rigtig glad for mit arbejde, og bliver det et kvarter eller en halv time senere end beregnet, skriver jeg faktisk ikke noget overarbejde på. Men jeg forventer da at den opgave jeg har fået, kan løses på den tid jeg fået til det. :slight_smile:
Det er mit indtryk at nogle arbejdsgivere i øjeblikket udnytter folks angst for at miste deres arbejde, og det er ufint synes jeg :thumbdown:

Der er rigtig mange overenskomster, hvor forefaldende overarbejde (en time i ny og næ) er inkluderet i lønnen. Dvs det skal afspejles i den aftalte løn, at det påregnes at man arbejder over uden kompensation.

Jeg er selv på en sådan kontrakt - og jeg har intet problem med det. Der regnes ikke med afspadsering eller overarbejdsbetaling. Til gengæld er det sådan, at hvis man arbejder meget over får man uden problemer en fridag med løn.
Jeg har heller aldrig haft brug for at få fri og fået nej - min chef ved nemlig, at hvis der er fleksibilitet den ene vej er der også den anden vej.

Spørgsmålet er om man vil have det målt skapt op eller om man er til den mere afslappede stil :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;962951]Strengt taget er virksomhedens holdning jo iorden, hvis der ikke er en overenskomst, der bliver brudt - og firmapolitikken bliver meldt rent ud. For så kan medarbejderen lade være med at tage jobbet :slight_smile:

Jeg har i mange år arbejdet, hvor der officielt ikke var afspadsering, men det har altså aldrig betydet, at jeg forventedes at sidde til sent hver evigt eneste dag og heller ikke bare engang imellem. Men det forventes, at jeg ikke hver eneste dag står med den ene arm inde i overtøjet kl. 5 minutter i gå-hjem-tid :)[/QUOTE]

Jeg er enig med Temple Bar.

Jeg har før været ansat på 37 timer i en virksomhed, der ikke havde overenskomst. I kontrakten stod at jeg var “funktionsansat”, og at der i perioder ville være overarbejde - indenfor rimelighedens grænser - hvilket ikke blev honoreret.

Jeg oplevede ikke problemer i den forbindelse. Vel var der overarbejde nogle gange, men der var heller ikke problemer med at få en fridag, hvis jeg ønskede det … når der var tid/lejlighed til det.
“Afspadsering” eller fridage blev dog ikke givet, når der var tryk på.

Man kan så diskutere hvad “overarbejde indenfor rimelighedens grænser” er. Hvis man er typen der trives bedst med “noget for noget” - altså hvor man tæller timer, og forventer at kunne holde lige så mange timer (eller flere) fri, som man har overarbejdet, så er det ikke sådan en ansættelseskontrakt man skal skrive under på.

Vi har flextid på mit arbejde. Det betyder ganske enkelt, hvis jeg arbejder en time over den ene dag, kan jeg gå en time før en anden dag. Eller samle timerne sammen og dermed holde en hel dag fri med løn.

Jeg er også på en kontrakt, hvor overarbejde forventes udført uden betaling eller afspadsering.
Sådan er det meget ofte i min branche, men ellers generelt enig i at der ikke bør være ublu krav fra arbejdsgivers side.
Problemet er så, hvornår man synes grænsen er overskredet. Det er nok individuelt.

[QUOTE=Theomilou;962953]Jeg har den holdning at det ikke er i orden når arbejdsgiveren bliver for grisk.
Selvfølgelig skal man heller ikke være smålig som ansat, men det er ikke i orden, (medmindre man får en skyhøj løn) at forvente at medarbejderen er der mere end de timer der er aftalt.
Jeg er rigtig glad for mit arbejde, og bliver det et kvarter eller en halv time senere end beregnet, skriver jeg faktisk ikke noget overarbejde på. Men jeg forventer da at den opgave jeg har fået, kan løses på den tid jeg fået til det. :slight_smile:
Det er mit indtryk at nogle arbejdsgivere i øjeblikket udnytter folks angst for at miste deres arbejde, og det er ufint synes jeg :thumbdown:[/QUOTE]

Hvad er en “skyhøj løn”, er det udover det sædvanlige inden for branchen, eller er det generelt en høj løn?
Hvor går grænsen mellem ‘almindelig’ og ‘skyhøj’ løn?

:slight_smile:

[QUOTE=danpia;962979]

Hvad er en “skyhøj løn”, er det udover det sædvanlige inden for branchen, eller er det generelt en høj løn?
Hvor går grænsen mellem ‘almindelig’ og ‘skyhøj’ løn?

:)[/QUOTE]

Det er fx. en bankdirektør, som sikkert arbejder mere end 37 timer, men formodentlig ikke skriver afspadsering på nogen steder :slight_smile:

Der er vist også forskel på bankdirektørers løn afhængig af om det er en lille sparekasse eller fx Danske Bank :slight_smile:

Forøvrigt FEDT!!! billede du har i signatur :ok:

En hvilken som helst direktør er såmænd ikke engang funktionæransat, så de har naturligvis en helt anden arbejdstid end 37 timer :slight_smile:

Personligt mener jeg så ikke, at man skal forvente direktørløn for at være fleksibel på sin arbejdsplads :slight_smile:

[QUOTE=danpia;962986]Der er vist også forskel på bankdirektørers løn afhængig af om det er en lille sparekasse eller fx Danske Bank :slight_smile:

Forøvrigt FEDT!!! billede du har i signatur :ok:[/QUOTE]

Tak :slight_smile:
Det er Trekkie der har lavet det:thumbup:

Det har jeg også! Og så arbejder jeg faktisk 37½ time om ugen (dvs. jeg er der 40 timer - jeg betaler selv min frokost) og får på den måde 3 ekstra feriedage hvert år. Eller arbejdstidsforkortende dage, som det vist hedder.

Tak for at i vil skrive jeres holdninger til emnet, det svarer meget overens med hvad jeg selv mener. Overarbejde er ok, hvis alle parter er flexible.

Nogle af mine tidligere kollegaer fortalte mig at de havde haft over 300 timers overarbejde i løbet af det sidste år, uden at de skulle regne med at kunne flexe dem, hvilket jeg ikke synes er ok, hvis det bare er forventet, at man jo bare kaster de ekstra timer efter det… Så må det jo betyde at der mangler ekstra hænder, og få ansat en ekstra. En af dem med alle de overarbejdstimer gik ned med stress.

Tror dog bare at pga krisen, så skal der jo spares flere medarbejdere, men opgaverne er det samme. Hvilket vil sige at hver enkelt medarbejder jo bare må arbejde hurtigere og blive længere.

Men samtidig tænker jeg også at folk jo må sige fra og ikke bare fylde mere og mere på indtil at bægeret flyder over. Ens eget helbred er da vigtigere end om (for mit tilfælde) de par bukser får den helt perfekte silhouet, eller om den kineser der venter på mine kommentarer på produktet, får det i dag eller i morgen… Har bare efterhånden set alt for mange kollegaer der er bukket under for stress, men som ikke ville indrømme at de havde et problem, før det var for sent.

Det er en trist udvikling - specielt når man tænker på at når min aldersgruppe bliver gamle, så skal vi knokle til vi er 70 år.

Indenfor visse fag er det altså almindeligt og en del af overenskomsten, at forholdene er sådan - det er ikke noget valg man har (medmindre man vælger et andet fag).

Jeg synes ikke, det er i orden at forvente overarbejde uden kompensation, hvad enten det så er i form af løn eller afspadsering.

Og så vil jeg sige, at var det mig, ville jeg som det første rådføre mig med min fagforening.

Det er meget normalt, at ledere ansættes uden ugentligt timetal, men sådan spiller klaveret altså ikke når det gælder almindelige medarbejdere

Jeg har selv rigtig meget overarbejde (faktisk så meget, at jeg i øjeblikket holder efterårsferie udelukkende på afspadsering - og alligevel har jeg ikke engang halveret overarbejdstimerne). Men jeg har også en overenskomst, der helt klart beskriver, hvordan overarbejde skal afspadseres (ganget med 1,5 eller 2 alt efter hvornår overarbejdet finder sted). Jeg skriver kun en del af mit overarbejde på, for jeg har alligevel ikke tid til at afspadsere det. Jeg ville så ønske, at jeg kunne få overarbejde udbetalt, men det kan vi ikke.

[QUOTE=Missemanden;962947]
Jeg har en holdning, som jeg deler med min mand, at overarbejde er noget der kan være nødvendigt og at man ikke sidder nøjsomligt og tæller sammen hvor mange timer man har arbejdet over, og forventer at afspadsere nøjagtigt de timer, men at fair skal være fair. [/QUOTE]

Jeg har så den holdning, at hvis fair skal være fair, så tæller man
nøjsommeligt de timer sammen, man har arbejdet over!

(Med mindre selvfølgelig, at man i sin kontrakt eller overenskomst er
underlagt en anden aftale).

Jeg synes det er misbrug, at forlange ganske almindelige medarbejdere skal arbejde uden at kunne få hverken betaling eller afspadsering for sit overarbejde :wink:
Og er helt enig med Else, men kan selvfølgelig også sagtens være det, eftersom min overenskomst også har nøje regler for overarbejdskompensation Løn/fri.
Diverse former for ledere har andre regler, og får også en andet løn, så der er det OK, men ellers bestemt nej.

[QUOTE=Else;963192]Jeg synes ikke, det er i orden at forvente overarbejde uden kompensation, hvad enten det så er i form af løn eller afspadsering.

Og så vil jeg sige, at var det mig, ville jeg som det første rådføre mig med min fagforening.

Det er meget normalt, at ledere ansættes uden ugentligt timetal, men sådan spiller klaveret altså ikke når det gælder almindelige medarbejdere[/QUOTE]

Enig!

Jeg vil så sige at jeg selv sjældent skriver overarbejde på hvis et tog er forsinket 5-10 minutter så jeg kommer senere hjem. Men mere end en halv time … så PRØVER jeg at huske at skrive det på.

Til gengæld har vi indimellem reservetjenester, hvor vi altså sidder disponible en hel arbejdsdag til hvis der pludselig bli’r akut brug for en (ved sygdom eller hvis et tog er så forsinket at der bli’r sendt et rettidigt afsted… sådan noget) og der kan man omvendt tit få lov at smutte når der er en time tilbage, specielt om aftenen efter det sidste tog ER kørt. Så på den måde går det lige op i min bevidsthed.

Men jeg har da kolleger der nidkært skriver hvert eneste minuts forsinkelse op. Det gider jeg bare ikke selv. Og jeg får så rigeligt afspadsering bare ved at arbejde om natten (for hver 37 timers arbejde efter kl 17 honoreres det med 3 timers afspadsering, såkaldt UA (ubekvem Arbejdstid) - jeg har lige nu 97 timer stående som jeg ikke aner hvornår jeg skal få brugt… det er nemlig mere end svært at få en ekstra fridag med mindre man har søgt den et par måneder i forvejen…

I år holdt jeg fri næsten hele april (de skal nemlig være afholdt inden 1. maj ellers bli’r de bare udbetalt, og så får skattefar jo de fleste af pengene…) for de timer…

[QUOTE=Else;963192]Jeg synes ikke, det er i orden at forvente overarbejde uden kompensation, hvad enten det så er i form af løn eller afspadsering.

Det er meget normalt, at ledere ansættes uden ugentligt timetal, men sådan spiller klaveret altså ikke når det gælder almindelige medarbejdere

Jeg har selv rigtig meget overarbejde (faktisk så meget, at jeg i øjeblikket holder efterårsferie udelukkende på afspadsering - og alligevel har jeg ikke engang halveret overarbejdstimerne). Men jeg har også en overenskomst, der helt klart beskriver, hvordan overarbejde skal afspadseres (ganget med 1,5 eller 2 alt efter hvornår overarbejdet finder sted). Jeg skriver kun en del af mit overarbejde på, for jeg har alligevel ikke tid til at afspadsere det. Jeg ville så ønske, at jeg kunne få overarbejde udbetalt, men det kan vi ikke.[/QUOTE]

[QUOTE=Charlotte Oeh.;963210]Jeg har så den holdning, at hvis fair skal være fair, så tæller man
nøjsommeligt de timer sammen, man har arbejdet over!

(Med mindre selvfølgelig, at man i sin kontrakt eller overenskomst er
underlagt en anden aftale).[/QUOTE]

Også min holdning. Jeg var altid tidligere fleksibel på den måde, at jeg gerne trådte til, når der var sygdom eller spidsbelastninger eller andre uforudsete omstændigheder. Men jeg forventede da at få betaling/frihed for det ekstra arbejde. Jeg har så siden betalt en høj pris for altid at være så forbandet fleksibel altid, for selv om jeg kunne afspadsere, var der aldrig tid til det.

Det er muligt, der er nogle brancher, der har de såkaldte “interessetimer” skrevet ind i overenskomsterne, og så er der jo ikke så meget, man kan gøre ved det. Men et firma, der uden videre forventer, at man står gratis til rådighed, ville jeg vogte mig seriøst for.

Når arbejde er inkluderet i lønnen, betyder det i praksis at din grundløn er XX antal kr og du får så et “fast tillæg” på XX kr, for at være fleksibel med din arbejdstid.

I princippet får man jo så løn for overarbejde - man får den bare uanset om der er 0 eller 14 timers overarbejde på en måned.