Jeg var for nogle dage siden til en jobsamtale, hvor emnet overarbejde naturligvis kom op fra virksomhedens side. Hun nævnte at der jo var tidspunkter hvor det var nødvendigt med overarbejde, hvilket jeg ikke ser et problem med – inden for rimelighedens grænser. Hvorefter jeg siger at det finder man jo ud af og at man jo måske også for brug for afspadsering en gang i mellem. Men hun siger så at virksomheden ikke går ind for afspadsering, men forventer at de ansatte brænder så meget for jobbet, at det er lige meget med de ekstra timer.
Hvis man er funktionær ansat på 37 timer ugentligt, med fast månedsløn, mener jeg at det er de timer virksomheden kan forvente/kræve at man er på arbejde. Men at de ikke kan forvente at man sidder og arbejder 40-50 timer over hver uge, uden at der er en gulerod i den anden ende, i form af afspadsering eller overarbejdsløn.
Jeg har en holdning, som jeg deler med min mand, at overarbejde er noget der kan være nødvendigt og at man ikke sidder nøjsomligt og tæller sammen hvor mange timer man har arbejdet over, og forventer at afspadsere nøjagtigt de timer, men at fair skal være fair. Og man kun kan forlange at dem der arbejder så meget over uden den gulerod, er cheferne – da de gerne skulle få en løn og også ofte bonuser, der matcher den tid og det ansvar de har.
Jeg diskuterede af og til med mine tidligere kollegaer, hvor jeg havde et barselsvikariat.Om hvorvidt det var ok for en virksomhed, at forvente at man er der til sent om aftenen hver dag, i en lang periode pga travlhed, uden en gulerod. Nogle kollegaer mente at sådan var det da bare og at det var den eneste mulighed for at kunne beholde sit job og at det var den eneste måde at stige i graderne hos cheferne. Andre var mere stille om det og sagde til mig, at det var forfriskende, at høre en sige at det jo “bare” er et job, og at familien jo er vigtigere.
Det skal lige siges, jeg elsker mit fag. Jeg er konstruktør og synes det er sjovt og udfordrene at lave mønstre. MEN at det er et job, og at min mand, katte og mine hobbier er vigtigere.
Hvad er jeres holdning til dette emne. Er jeg for egoistisk, når jeg siger at et arbejde er et arbejde, eller er virksomhedernes holdning helt i orden?