Overbid hos killing - Jeres erfaring

Den ene af vores killinger har overbid, men ellers sund og rask.

Er der andre der har prøvet dette og vil dele erfaringer.
Hvordan det har udviklet sig
Hvad er der gjort ved det
Hvad har det af konsekvenser fremadrettet

6 Synes om

Ikke de store erfaringer fra katte med overbid, men jeg ved, at man ved hunde skal være obs på, om hjørnetænderne i undermunden rammer op i ganen. Ofte er det dog vist hvis overbid skyldes underudviklet/smal underkæbe, hvilket jeg ikke ved, om er gældende her

Er overbiddet stort?

(Og ikke mindst :heart::two_hearts: til den skønne killing)

Det er stort nok pt til at give problemer med bidet





5 Synes om

Jeg har kun erfaring fra hund, den måtte have opereret 10 tænder ud, men klarede sig ellers fint :slight_smile:

1 Synes om

Jeg tænker, der kan blive noget ift forsikring af katten, alt efter om den allerede er forsikret inden. Det er svært at spå om, hvorvidt den vokser fra den problematiske tandstilling eller ej. Så kommende ejer skal være indstillet på en evt ekstra udgift til tandudtrækning senere, med mindre det dækkes af forsikringen. Hvis hjørnetænderne laver sår allerede nu, ville jeg overveje udtrækning af mælketænder. Men der findes dygtige tanddyrlæger, der kan lave den vurdering.

1 Synes om

Der bliver helt klar forbehold i forsinringen hos Agria. Det har vi prøvet tidligere og deres forbehold er helt hen i vejret.
Der er pt ingen sår fra tænderne i undermunden. han er egentlig solgt og vi har skrevet til hans nye ejer om problemet.

Jeg havde en killing i mit kuld sidste år, der i forbindelse med tandskifte gik fra at have en vigende hage til regulært overbid.

Jeg er ret sikker på, at det aldrig på nogen måde har generet ham eller har kostet fjernelse af tænder (jeg har stadig god kommunikation med ejeren, så det ville hun have nævnt).

1 Synes om

Hvis der ikke er sår, så er han formentlig ikke generet. Ny ejer kan risikere ekstra udgifter til tænder. Men det er langt fra sikkert.

3 Synes om