Overdreven og mørk ørevoks produktion gode råd søges?(IKKE mider)

Ronja har altid haft en ekstrem stor produktion af ørevoks der er urimelig mørk dog ikke sort. Der har ingen tegn været på øremider. Hun kløer ikke øre eller er øm og de andre har normal ørevoks produktion. for en god ordens skyld checkede jeg lige hendes ørevoks i mit mikroskob og hun er ganske som forventet helt øremide fri.

Altså er vi ude i et kosmetisk problem (især da hun er creme så ses flere km væk :ups:)

Mit første forsøg var ørerens finish fra petsilk og se om det hjælper lidt.
Har i nogle produkter der kan hjælpe dette irriterende men bare kosmetiske problem. Hun er som sagt upåvirket øret er IKKE irriteret og hun kløer sig IKKE…Det er bare mig det kosmetisk irritere. Kunne jo være noget kunne få øret til at “slappe lidt af” så der ikke produceres så meget voks :slight_smile:

Hvad med at prøve med aloe vera ? Det heler, køler og beroliger.

Cæsar har også overdreven ørevoksproduktion, og det samler sig i sorte klumper/kager.
Jeg har aldrig hørt om noget der faktisk kan nedsætte produktionen, men der findes jo et hav af renseprodukter.

Jeg bruger bare alm. madolie på en stor tot vat - og Cæsar synes det er deeejligt!

God ide klart et forsøg værd, kan værtfalde ikke skade. hvor finder jeg prøve flasker af det så jeg ikke skal du og købe en stor flaske :slight_smile:

[QUOTE=Tea;783313]Cæsar har også overdreven ørevoksproduktion, og det samler sig i sorte klumper/kager.
Jeg har aldrig hørt om noget der faktisk kan nedsætte produktionen, men der findes jo et hav af renseprodukter.

Jeg bruger bare alm. madolie på en stor tot vat - og Cæsar synes det er deeejligt![/QUOTE]
alm madolie :open_mouth: det vil jeg da prøve at rense op med også

Det virker, det er billigt, man har det i huset, og det er ugiftigt. :ok:

Har du fået hende tjekket ved dyrlægen? Der kan altså være tale om en polyp i øregangen.

der var ingen påtale om ørene da hun var killing og hun har haft det altid. Da artig havde en formodet polyp(der viste sig at være infektion) var han irriteret i øret og rystede hoved. Hende her er helt normal? Men må få det checket når vi skal til dyrlæge næste gang (der er ikke så længe til)

Jeg har for nylig haft en killing, der havde det. Hun var heller ikke generet af det, så jeg studsede lidt, da dyrlægen sagde, at hun havde det. Hun havde heller ikke meget ørevoks, så der blev prøvet med øredråber i et stykke tid. Polyppen forsvandt næsten, men kom tilbage igen, og denne gang var der masser af ørevoks, men stadig væk var hun ikke generet af det.

http://www.felisdanica.dk/upl/files/1/291.pdf

De primære kliniske tegn afhænger af, hvor polyppen
er placeret og kan variere fra næsefl åd, højlydt
vejrtrækning, vejrtrækningsbevær, nysen, hoste og
problemer med at synke til fl åd fra øregangen, der er
sekundært til bakteriel øregangsbetændelse og vestibulære
symptomer så som skæv hovedholdning.

Så tyder ikke på et er det men “bare” en overproduktion, men øret checkes værtfalde ved næste dyrlæge check

Jeg har også en kat med utroligt meget brunt ørevoks.
Han er blevet tjecket ved dyrlægen med en kikkert inde i øret så vi på en skærm kunne se hvad der var derinde.
Prøven viste at dre IKKE var øremider.
Hans råd var at tage en vatrondel med madolie på og så rense efter behov.
Katten sys faktisk det er helt dejligt og sidder stille til det.
Så jeg vil anbefale madolie :slight_smile:

Jeg ved ikke hvor du kan købe små flasker. Men køb du bare en stor. Hvis du kan få ren aloe vera gele af den god type så er den god at have i huset. Kan bruges til så
meget andet - så som smårifter og sår ( både på dig og kat), eksem, brandsår m.m.