Overfølsomhed for Doxybactin?

Jeg vil lige prøve at høre herinde om der er nogen som har observeret en form for intolerance overfor Doxybactin Vet hos deres kat.
Jeg ringer til dyrlægen i morgen, men her er jo en stor samlet viden, så det kan være nogen ved noget :wink:

Jeg har Tamina som er 7 år. Hun har aldrig haft en sygedag i sit liv. Aldrig været på nogen former for medicin bortset fra lidt smertestillende i forbindelse med fjernelse af tænder.

Da hun fik fjernet tænder 1 gang for 3 år siden tror jeg hun fik en eller anden intuberingsskade i halsen, for siden har hun fra tid til anden hostet lidt, uden andre symptomer.

Nu har hun henover sommeren tabt sig noget og hosten er tiltaget, så jeg fik hende chekket igennem hos dr. dyr. Intet at høre på lunger, intet af se på røngten af lunger og maveregion. Ved fysisk undersøgelse var der intet at føle, tarme virkede ikke irriterede.
Blodprøven viste forhøjede indfektionstal, forhøjet antal hvide blodlegmer og nedsat antal røde blodlegmer.
Tal for lever, nyrer og stofskifte var normale for alderen.

Vi blev enige om at sætte Tams på kesium i 10 dage og følge op med ny blodprøve.
Udover at Tamina fik diarre af pillerne gik det fint. Den almene tilstand ændrede sig dog ikke, men nye blodprøver viste normalt infektionstal og lavere antal hvide blodlegmer.
Dog stadig en let anæmi tal ved første blodprøve 27,7 nu 27. Tegn på at der ikke dannes nok nye blodlegmer, hvilket blev tolket på fortsat infektion et eller andet sted, hvis ikke det var mere ondartet.

Vi går efter det som ikke er så slemt (cancer) og da hun fortsat hoster en del og det lyder som om der står noget i svælg og hals, sættes hun nu på Doxybactin i 14 dage før ny blodprøve,

Her går det så galt. Hun har fået Doxybactin i 3 dage - aktid sammen med med og ekstra vædske. Alle tre gange har hun kastet op ca. 30 min. efter indtag af pillen, og jeg tror derfor ikke den er fuld ud optaget. Der er for mig en tydelig sammenhæng mellem pille og opkastning, og da hendes svælg i forvejen virker irriteret frygter jeg yderligere skade som følge af medicinen.
Har andre oplevet opkastning efter Doxybactin (tidligere brugte man Ronaxan) og hvad kan man evt. give hende i stedet for.

Lidt langt indlæg, men jeg ved at der herinde er folk som godt kan lide at tænke over lidt krøllede problemer, så byd gerne ind :grin:

Bare et hurtigt svar vedr. doxybactin, det er en kendt bivirkning med opkastning, og det lyder i høj grad som en bivirkning når det kommer på samme tidspunkt hver gang.

Tidsmæssigt passer det med at pillen er blevet så opløst at den irriterer maveslimsækken. Det lyder ikke som om du giver den sammen med mad, kun sammen med væske? Jeg ville prøve at give den sammen med noget mad, evt lade hende spise først også give hende pille lige efter fx. en omgang vådfoder… medmindre der specifikt står den ikke må gives sammen med mad.

Du kan evt. spørge dyrlægen om der er et samlet PCR panel for de virus/bakterier de mistænker ift. at de har givet doxybactin. Det kunne være værd at teste for om de rent faktisk er til stede hvis ikke hun får det bedre af at få medicinen forudsat du kan få hende til at lade være med at kaste op.

1 Synes om

Jag har givet den med med mad. Det er en større mængde hun kaster op.
Hun får piller med lidt vædske og får så straks efter vådfoder som hun spiser i ro for sig selv, så jeg kender mængden.
Jeg har prøvet både at give maden lige før og lige efter pille. Det har ingen betydning. Kesium gav ingen opkastning.

Hun kaster kun op en enkelt gang og virker ellers ikke dårlig. Jeg ser også hun ret hurtigt søger madskålen igen.
Vi bruger Skovlunde dyrehospital, og de plejer at vide hvad de gør. Hun har ingen andre symptomer en hoste (som hun til en eller anden gra har lidt af on of i 3 år) og så vægttab og let anæmi nu.
Ingen næseflod, ingen irriterede øjne, god appetit, og ingen andre katte i huset har haft symptomer.
Hun er glad og kontaktsøgende, men hader piller og alle former for tvang, så hvis hun helt strejker kan jeg ikke få noget i hende.
Hvis ikke hun er sulten så spiser hun ikke uanset hvad slags vådfoder, og så kan vi stå længe med pillen klar. Netop fordi hun er tynd, vil jeg virkelig ikke ødelægge hendes appetit lige nu.
Jeg hører dyrlægen om vi kan give en længere kur med Kesium i stedet for Doxybactin, da jeg fortsat er nervøs for hendes hals og svælg grundet den formodede intuberingsskade.

Lidt i samme boldgade. Havde en hvor ronaxan prompte kom op igen også med mad, for det kom stadig i kontakt med maven.

Min tanke var så at det skulle coates så det kom længere ned i systemet
Noget der var nemt at svøbe om og nemt at proppe i halsen. Især fordi det var en 5 mdr killing

Ostehaps! (eller havarti)
Fedt, glat og formbart, uden at det hænger fast på mine fingre.

2 Synes om

Har talt med en dyrlæge, hende som har ordineret har fri i dag.
Hun kender til eksempler hvor visse katte simpelthen ikke tåler det aktive middel i Doxybactin/Ronaxan.
Weekenden over fortsætter hun på Kesium og så lægger vi en ny plan mandag når Taminas sædvanlige dyrlæge er retur.
Jeg vil høre om det kan hjælpe at putte pillen i en gelatine kapsel, men hvis der er overfølsomhed gør det vist intet. Pillen når jo alligevel at opløse sig i maven så det er nok blot et spørgsmål om at der går længere tid før opkastningen kommer.
Hun gav mig ret I at vi ikke skal forsøge for meget, da 3 opkastninger efter pillegivning nok ikke har gjort noget godt for hendes i forvejen irriterede hals og svælg.

2 Synes om

Det kommer faktisk an på hvad det er man putter rundt om pillen. Nogle ting opløses først nede i tarmen. Fx. har man på et tidspunkt i udlandet eksperimenteret med at pakke Ronadizol til behandling af TF ind i en bestemt slags guar gummi som gjorde at medicinen først blev frigivet nede i tarmen og ikke allerede i mavesækken. Baseret på Kiras ostehapshistorie kunne det godt tyde på at det har virket der.

Men lige præcis her (som du også selv er inde på og dyrlægen bekræfter) er det måske ikke det bedste sted at eksperimentere. Men man kan godt. Der er farmaceuter der kun arbejder med sådan noget - hvordan skal vi pakke pillen ind så den først “frigives” i mavesækken, tarmen etc.

Anyway, god bedring med hende :hjerte: :hjerte:

2 Synes om

Mine katte har lige været igennem en ronaxankur. Den kat, der ikke ville have piller, fik Baytril som injektion. Det var måske en mulighed for jer?

Vi satte Tamina på en længere kur med Kesium og det ser ud til at virke. Hun hoster meget mindre, har taget 100 gr. på og pelsen er blevet pænere.
Nu er vi spændt på nye blodprøver d. 24/10 - der fortsættes med Kesium indtil da.

8 Synes om