Oversigt over killingefoder

(nej, det er ikke et spørgsmål - dumme prefix’er)

Men foranlediget af en tråd på et andet forum, og det faktum at der så ofte er nogen der spørger til foder, så er her en oversigt over indholdet i en række killingefoder mærker (dem der var på zooplus da jeg lavede excel arket)

[QUOTE=Eife;1198233](nej, det er ikke et spørgsmål - dumme prefix’er)

Men foranlediget af en tråd på et andet forum, og det faktum at der så ofte er nogen der spørger til foder, så er her en oversigt over indholdet i en række killingefoder mærker (dem der var på zooplus da jeg lavede excel arket)
[/QUOTE]

Hvad er dine kriterier for brugbart eller ej?

Piv - Det er lidt flydende, men en kombination af protein og fedt indhold. Jeg ville jo helst med et foder med mindst 25% fedt og mindst 45% protein, men da det ikke findes så blander jeg. F.eks. Applaws og Hills eller RC. Derudover ser jeg også på mængden af metaboliserbar energi, og der hitter f.eks. Eukanuba, og det har jeg også brugt tidligere. :slight_smile:

Jeg har faktisk lige bestilt Eukanuba Kitten til gammelfar for netop at få hældt noget “raketbrændstof” på ham - de helt gamle katte har stort set samme behov som killinger.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1198250]Jeg har faktisk lige bestilt Eukanuba Kitten til gammelfar for netop at få hældt noget “raketbrændstof” på ham - de helt gamle katte har stort set samme behov som killinger.
VH
Susanne[/QUOTE]

Ja, problemet her var bare lidt af Athea desværre rynkede lidt på næsen af det - damen er en sucker for RC :dokdok:

Gammelfar vil heldigvis gerne have det - omend deres senior version som vi prøvede af for nogle år siden ikke lige var i herrens smag; og i hans nuværende alder er der simpelthen ikke nok mad i det.
VH
Susanne

Jeg skal lige høre om det er tør- eller vådkost? :slight_smile:

Tørkost :slight_smile: Vådkost er det nogle helt andre mærker og kriterier (du kommer f.eks. ikke over 20% protein der, og sjældent over 5% fedt) :slight_smile:

Tak for svar. :slight_smile:

Heller ikke, hvis du bare beregner tørstoffet? Det mener jeg, at jeg gjorde for nylig med et eller andet vådfodermærke for netop at se, hvor meget fedt der var i. Og uden vand til at sløre billedet var det vist over 20%.

Mit mindste kræ vil jo kun indtage vådfoder, så jeg bekymrer mig lidt for, om han nu får alt, hvad han har brug for. Men jeg kan ikke huske, hvilket vådfoder det var, jeg beregnede, eller hvad procenten helt nøjagtigt var.

:thumbup: super fint skema selv bruger vi RC babykat - da det lige var hvad vi kendte til.
Det skal da klart lige gemmes den er jo god at have som en rettesnor når man ikke er inde i det foder der.

Hvor er det en fin oversigt! Men jeg æææælsker så også excel-skemaer:tihi: Har du ikke en for voksne også? Eller bliver det for kompliceret med de mange undertyper?

Skemaer er til en vis grad gode.

Men det er vel de færreste der fodrer udelukkende tørkost til killinger. Vigtigt er det at deres totale indtag er lødigt, at de gider spise det og f.eks. også fodres med kvalitets vådmad og råt kød

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1198336]Skemaer er til en vis grad gode.

Men det er vel de færreste der fodrer udelukkende tørkost til killinger. Vigtigt er det at deres totale indtag er lødigt, at de gider spise det og f.eks. også fodres med kvalitets vådmad og råt kød[/QUOTE]
Det er vel ikke vigtigt at de fodres med vådmad og råt kød, hvis tørkosten er god nok? Vi er altså stadig nogle tilbage, der ikke fodrer med råt, og selv med min bedste vilje kan jeg ikke se at mine killinger tager skade af IKKE at få det…
VH
Susanne

De tager ikke skade af at få det. Faktisk er deres fordøjelsessystem mere bygget til råt kød end det er til tørkost.

Jeg skriver ikke at de tager skade af at få det. Lis pointerer at der næppe er nogen der kun fodrer sine killinger med tørkost - jo det er der faktisk stadig mange der gør :wink: Hun pointerer også at det er vigtigt at de fodres med vådmad og råtfoder. Jeg stiller spørgsmålstegn ved at det er vigtigt - ikke om de tager skade af det. Jeg ved faktisk godt at katten er et rovdyr :wink: - men hvis vi absolut skal tale råfodring, så er det nok de færreste der fodrer sine katte med naturlig føde = mus og småfugle. Og jeg ved godt det er op ad bakke herinde, men jeg ser altså masser af killinger vokse rigtigt fint op uden nogensinde at få lov til at jage og æde naturlig kost for en kat… - f.eks. daggamle kyllinger er jo ikke en kats naturlige føde, det er bare let og billigt og god underholdning, men det er ikke specielt godt kattemad. Og det KAN de såmænd tage skade af. Been there, done that…
Nå, men det er jo same old, same old… den diskussion er endeløs. Min pointe var og er at jo, der er stadig en hel del killinger der vokser op på tørkost. Og ikke mindst i den situation er det vigtigt at tørkosten er af ordentlig kvalitet. Det er den også for dem, der æder alt muligt andet ved siden af, fordi den ernæringsmæssige balance ikke bliver nemmere at holde ved at blande foderemnerne.
VH
Susanen

Jeg skal bestille mere tørkost i dag, og har lige brug for at høre om neutralisering har indflydelse på valg af killingefoder?

(Jeg kan nemlig godt mærke, at jeg har været ‘væk’ i nogle år. Retningslinjerne for kattemad ændrer sig lige så hurtigt som dem for menneskebørn. :tihi: )

Tørstof-procenten i de forskellige tørfoder-mærker er heller ikke ens, ved godt det er at gå i detaljer, men ikke desto mindre…
:slight_smile:

[QUOTE=galath;1198280]Heller ikke, hvis du bare beregner tørstoffet? Det mener jeg, at jeg gjorde for nylig med et eller andet vådfodermærke for netop at se, hvor meget fedt der var i. Og uden vand til at sløre billedet var det vist over 20%.

Mit mindste kræ vil jo kun indtage vådfoder, så jeg bekymrer mig lidt for, om han nu får alt, hvad han har brug for. Men jeg kan ikke huske, hvilket vådfoder det var, jeg beregnede, eller hvad procenten helt nøjagtigt var.[/QUOTE]

:slight_smile: