Overspiser min killing?

Jeg har lige fået min første kat (killing på 4 måneder), og der er en masse ting jeg ikke ved.
Jeg er i tvivl om min kat kan administrere sin mad. I mandags fik han en rå kyllingefilet i sin skål, som han spise på en gang. Da jeg kom hjem fra arbejde, havde han kastet op to gange. Når han får vådfoder, spiser han også det hele på en gang og på kort tid.
Han har en skål med tørfoder, som jeg fylder ca. hver 2 dag. Er det normalt at killinger spiser al deres mad på en gang?

Tak på forhånd :smiley:

Jo bedre det er, jo hurtigere bliver det spist. :slight_smile: Herhjemme spiser voksne som killinger også straks når der kommer vådfoder, selvom de har tørkost. Jeg giver så så meget at de ikke kan nå at spise det hele på en gang (dvs. opdager jeg at de kan justerer jeg mængden op ad), men så lidt at de får det spist på et par timer. Han bør dog ikke blive ved at kaste op ved at overspise, men det lyder som om det kun var den ene gang med kyllingefiletten? :slight_smile: (Kyllingefiletten kan måske også være hvis han ikke er vant til det?)

Min Florian spiste også meget hurtigt, da jeg først fik ham. Han havde gået i en større søskendeflok og var nok vant til at skulle skynde sig, hvis han ville have noget. Efter et stykke tid fandt han ud af, at der ikke var andre katte at konkurrere med, så nu spiser han i et mere langsomt tempo. :slight_smile:

Han har ikke fået rå kød før, men jeg læste, at hvis de får råt skød, så lugter deres pøller ikke så slemt, og det er sundere for katten :smiley:
Men det er rart, at hvide, at det ikke er unormalt. Jeg har bare stået med store øjne hver gang, han har tømt en skål vådfoder :stuck_out_tongue: Er det så også normalt at de skider 3-4 gange om dagen? Tænkte at det var fordi han spiste så meget.

Det er også godt for dem at få råt kød :slight_smile: Kun som “engang imellem måltid” hvis man kun giver muskelkød dog :slight_smile:

Mhhm, 3-4 gange om dagen er godt nok lidt meget. Hvad for noget tørkost bruger du? Det af supermarkeds kvalitet har mere de ikke kan optage = flere pøller :slight_smile:

Han får “Vores” kattemad fra føtex, og Whiskas vådfoder :slight_smile: Jeg har godt læst, at noget tørfoder er bedre end andet, men det er lidt en jungle at finde rundt i.

De spiser mere af foder med ringe ernæringsværdi for at blive mætte. Den type foder kan også føre til opkast og lugtende afføring. Supermarkedsfoder anbefales generelt ikke pga for meget korn, sukker og salt. Undtaget er dog Topic vådfoder fra Aldi - det er ganske udmærket til prisen og uden korn og sukker.
Har du en MaxiZoo eller PetWorld i nærheden:? Se på indholdsfortegnelsen af foderet - kød (ikke biprodukter) skal helst stå på de første pladser i listen. Er der salt og sukker på listen, så ville jeg ikke vælge det foder. Personligt kan jeg anbefale PureKat tørfoder (danskproduceret) og Real Nature vådfoder, men du må selv finde foder, der passer til din kat.
Der er også zooplus - en online forretning med alt hvad hjertet begærer til flere slags dyr bl.a. kat - zooplus.de og zooplus.co.uk har ofte gode foder- og grustilbud. (Zooplus.dk er IMHO for dyr.)

En ung hankilling kan sammenlignes med en teenage-dreng. Han er altid sulten. Giv ham det, han kan spise.

I følge loven skulle du have fået en pasningsvejledning, da du købte katten. Men her er link til 3 pasningsvejledninger: Gode råd og links – Felis Danica

vh

Andreas

Vil du være sød at forklare det til Asani? Jeg har lige tørret op efter ham for en halv time siden :argh:

Det sker altså med jævne mellemrum for Asani, at han ikke kan finde ud af, at maven er fuld, og derfor spiser for meget vådfoder. Asani er 6 år og burde nok have lært det efterhånden, men det har han altså ikke. Hvis en lille killing har spist en helt kyllingefilet på en gang, synes jeg såmænd ikke, det er så mærkeligt, at den kaster op :slight_smile:

Jeg er enig i, at Kingsmoor Pure Kat tørfoder er fantastisk! Jeg fodrer næsten ikke med andet tørfoder, og Florian elsker det. Det er ekstremt drøjt i brug; katten spiser meget mindre, fordi den kan optage al næringen i foderet. Kingsmoors killingefoder kan bestemt anbefales! Køb dog kun en 3 kgs pose; den kan holde mange måneder, og man skal skifte til voksenfoder senest ved 12 måneder. :slight_smile:

Da jeg skiftede Florian fra Royal Canin til Kingsmoor, lugtede hans afføring også meget mindre. :slight_smile:

[QUOTE=galath;1304327]Vil du være sød at forklare det til Asani? Jeg har lige tørret op efter ham for en halv time siden :argh:

Det sker altså med jævne mellemrum for Asani, at han ikke kan finde ud af, at maven er fuld, og derfor spiser for meget vådfoder. Asani er 6 år og burde nok have lært det efterhånden, men det har han altså ikke. Hvis en lille killing har spist en helt kyllingefilet på en gang, synes jeg såmænd ikke, det er så mærkeligt, at den kaster op :)[/QUOTE]

Pas, May på snart 12 år har stadig ikke lært det her :høhø: Hun får derfor kun tørkost i foderbræt, og begrænset sin mængde af vådfoder hun må indtage på én gang :høhø: Derfor jeg skriver bør :slight_smile:

Du har helt ret, det er noget af en jungle af finde rundt i! Det vigtige, synes jeg, er at huske er rovdyr, der bør leve af kød og ikke kulhydrat. Samt at deres naturlige kost indeholder omkring 75% vand. Tørkost bør derfor have kød på 1. pladsen, og efter min mening et min. på 35% protein (jeg køber personligt ikke noget på under 40% protein) og min. 20% fedt.
Et citat fra Dr. Elizabeth Hodgkins, anerkendt dyrlæge og foderekspert

The cat’s natural diet is high in protein (about 45-70% dry matter), moderate in fat (about 15-35% dry matter), and very low in carbohydrate (0-5% dry matter). Contrast this with the breakdown of most dry kibble for cats with moderate protein (22-34% dry matter), low fat (10-25% dry matter) and very high carbohydrate from processed cereals (35-50% dry matter).

Så min løsning herhjemme er tørkost med så meget protein og fedt i, som jeg kan købe det (uden at ruinere mig selv fuldstændigt), og så vådfoder hver dag (det der med at tørkost indeholder ca. 10% vand, og den naturlige diæt indeholder ca. 75%, vådkost er xa. 80%), suppleret at lidt råt kød fordi de bliver glade for det og det IMO er sundt for deres tænder at få noget at gnave i :slight_smile:

Jeg køber rigtig meget på zooplus.de og andre online steder, og det er tit mærker som Applaws, Porta 21 grain free (kun den variant der opfylder mine krav) og Purizon som har været i blandingen (Applaws især tidligere, de kommer lidt mindre protein i nu om dage), og også denne variant af dette mærke Etosha Wildcat Katzenfutter - Das gesunde Futter für die Katze da jeg ikke vil give mere end 40-50 kr./kg :slight_smile: Jeg køber en eller to sække med 10 kg, og så sætter jeg den i en luft tæt bøtte og tager et par kg over i en anden bøtte (glaskrukke fra IKEA til mel eller lign. herhjemme), og på den måde holder det længe uden at blive kedeligt :slight_smile:

Du vil nok opleve at skifter du foder til f.eks. Purizon så vil han spise væsenligt mindre, og lave afføring væsentligt færre gange, simpelthen fordi der er meget “spildstof”, som han ikke kan fordøje i supermarkedsmærkerne. (Jeg kigger tit også på det der hedder metaboliserbar energi, hvor f.eks. Eukanuba ligger rigtig højt). Alternativer kan f.eks. være Iams og Arion, evt. også Hill’s eller Kingsmoor.

Skifter du foder så husk at gøre det langsomt, for ikke at risikere dårlig mave. Nogle katte er mere sarte end andre med det. :slight_smile:

Her får mine kun Purizon som tørfoder, og de er på bakken én gang om dagen. I en periode for nylig fik de noget Royal Canin, noget af deres medicinske foder, og da lagde jeg mærke til, at de var på bakken flere gange daglig.