Overstimulering ved leg?

Honey a.k.a Det Nye Bæst kan blive ved med at lege i en uendelighed. Jeg stopper legen enten når han begynder at kæmpe med at holde øjnene åbne eller hvis han virker som om han mister interessen.

En veninde siger så at jeg kan overstimulere ham… Sker det før ovennævnte situationer… ?

Hvordan gør I andre…?

Er der andre adfærdstegn jeg kan kigge efter som er tegn på overstimulering?

Hvis du ligefrem leger så meget med den lille, at den er ved at falde i søvn - og alligevel forsøger at lege videre… så JA - du er igang med at overstimulere den lille!

Mange anbefaler at leg kun er noget man gør i 5 - 10 minutter af gangen… måske nok flere gange om dagen, men altså i et begrænset tidsrum…
Det kan så godt være at katten/killingen vælger at lege videre, selv om du stopper… men den bliver ikke længere stimuleret/motiveret/provokeret til at lege, hvis den skulle blive træt…

Enig med Ann… Stop mens legen er god :wink: Herhjemme leges der ca. 15 min ad gangen. ( 4 misser der skal dele opmærksomheden) til gengæld gøres det flere gange om dagen

(Om aftenen leges der f.eks når der er reklamer i fjernsynet, men det stopper når programmet starter igen og tages måske op igen i næste reklamepause :wink: )

[QUOTE=Ann K;828300]Hvis du ligefrem leger så meget med den lille, at den er ved at falde i søvn - og alligevel forsøger at lege videre… så JA - du er igang med at overstimulere den lille!

Mange anbefaler at leg kun er noget man gør i 5 - 10 minutter af gangen… måske nok flere gange om dagen, men altså i et begrænset tidsrum…
Det kan så godt være at katten/killingen vælger at lege videre, selv om du stopper… men den bliver ikke længere stimuleret/motiveret/provokeret til at lege, hvis den skulle blive træt…[/QUOTE]

Han er ikke lille-lille, men et eller andet sted mellem 8-11 måneder. Jeg forsøger ikke at lege med ham når han ser ud som om han er ved at sove (så har jeg formuleret det forkert :slight_smile: ). Men hvis vi leger fx. med fjerpind så kører vi meget perioder hvor den bevæges kontra perioder hvor den ligger stille. Hvis han så i den stille periode ligger og lukker øjnene så stopper jeg. Det kan være når vi har leget alt fra 5 min til 15 min. Nogle gange sidder jeg så bare med fjerpinden i hånden, hvor han så fx. fortsætter selv at lege med den (uden at jeg bevæger den) og hvis han selv vælger at gøre det… hvorfor skulle jeg så ikke også kunne fortsætte 5 min mere?

fx. er det ret tydeligt når vi klikkertræner herhjemme med de 2 store at Frederik ikke gider mere end 5 min af gangen… Bastian kan blive ved og han elsker det. Deres tegn og overspringshandlinger er så tydelige i træningen… så jeg tænkte på om de samme tegn kunne optræde ved leg, men det synes jeg bare ikke jeg ser

[QUOTE=PivC;828795]Enig med Ann… Stop mens legen er god :wink: Herhjemme leges der ca. 15 min ad gangen. ( 4 misser der skal dele opmærksomheden) til gengæld gøres det flere gange om dagen

(Om aftenen leges der f.eks når der er reklamer i fjernsynet, men det stopper når programmet starter igen og tages måske op igen i næste reklamepause :wink: )[/QUOTE]

Det var da fornuftigt at bruge reklamepauserne til leg :slight_smile: