Overvægtig kat er ALTID sulten - hjælp!

Og derudover så kan det for nogle også blive en del af leg og motion at få tørkosten. :slight_smile: Min May elsker i hvert fald når jeg gider at sidde og kaste tørkost stykkerne et efter et. Så går hun totalt i lege og jagt-mode (de får ellers også normalt i aktivitetsbræt mv.)

Det er ‘sjovt’, som katte har så forskellige præferencer (men de er jo også ligeså forskellige som vi mennesker!). Herhjemme mener Isabella jo, at vådkost burde være tilgænglig hele tiden, hvorimod tørkost kunne være en snack :høhø: Hun har bare en mor, der ikke deler denne holdning, og siden jeg er den eneste, som kan åbne skuffen og køleskabet, så bestemmer jeg :muhaha: Hvis hun læser, at vådkost ville være basisfoderet, hvis hun skulle tabe sig, så ville hun nok gøre sit for at blive for tyk :tihi: Ærgeligt for hende, at hun er spinkelt bygget, og ikke tager på selvom hun spiser godt :muhaha:

Ja, jeg må jo sige at jeg opfattede det sådan :ups: :surrender1:… I’m sorry!

Så for at vende tilbage til dit spørgsmål. Når vi nu kigger på vores forsk. typer af foder og kigger på vores råstofanalyser, fordi det er dem vi kan sammenligne når vi sammenligner foder på tværs. Så er udgangspunktet i en sådan råstofanalyse at det hele foder udgør 100 %. De 100 % kan så opdeles i protein, fedt, kulhydrat, aske/råaske (mineraler og vitaminer) og vand… muligvis også fibre. Protein, fedt og aske indholdet er altid opgivet, vand er som regel også opgivet. Kulhydrat er så det der er tilbage.

Hvis katten er ganske alm, sund og rask og ikke har hverken specielt lavt/højt stofskifte og ikke håndterer kulhydrater dårligt, ville jeg ikke have nogen problemer med at give et foder med med 17 % i kulhydrat, jeg tænker at det vil gå helt fint. Sammen kat vil muligvis også fungere ganske fint på foderet med de 31 % kulhydrat, og overhovedet ikke tage skade af det.

Det er den der evindelige diskussion om hvad god ernæring er uanset om man er menneske eller dyr. Der er jo historier om både dyr og mennesker som “lever usundt”, uden at det umiddelbart kan ses på deres vægt. Men i det øjeblik det begynder at kunne ses på vægten, og især hos dyr, så begynder jeg jo at bruge min viden om de ting her inkl. appetitregulering, og det er her det bliver svært. Kaloriereduktion er jo mange gange den rigtige vej frem, men det er ikke helt ligemeget hvor de kalorier kommer fra, fordi de påvirker vores stofskifte på forsk. måder via hjernens appetitregulering og hvilke nedbrydningssystemer de ryger ind i (kulhydrat, fedt og protein-stofskifte).

Håber det var svar nok :slight_smile:

Jeg kommer lige med en update. Jeg tog chancen og købte noget LUX fra aldi, bare til at starte på - det kunne jo være kræet slet ikke ville have vådfoder. Men det ville hun, hun elsker det! Hun får nu det der står en kat på 4-5 kg skal have, og det klarer hun sig super fint på, hun er hverken sulten eller piber eller noget. Og hun virker bare meget gladere og mere veltilpas. Nu er der jo ikke gået så længe siden jeg skiftede, så i forhold til vægttab ved jeg ikke hvordan det går, men hun trives i hvert fald væsentligt bedre på vådfoder synes jeg.

Jeg prøver at finde ud af, om der findes bedre vådfoder som jeg har råd til, men indtil videre er hun i hvert fald glad for LUX.

[QUOTE=Susbby;1238390]Jeg kommer lige med en update. Jeg tog chancen og købte noget LUX fra aldi, bare til at starte på - det kunne jo være kræet slet ikke ville have vådfoder. Men det ville hun, hun elsker det! Hun får nu det der står en kat på 4-5 kg skal have, og det klarer hun sig super fint på, hun er hverken sulten eller piber eller noget. Og hun virker bare meget gladere og mere veltilpas. Nu er der jo ikke gået så længe siden jeg skiftede, så i forhold til vægttab ved jeg ikke hvordan det går, men hun trives i hvert fald væsentligt bedre på vådfoder synes jeg.

Jeg prøver at finde ud af, om der findes bedre vådfoder som jeg har råd til, men indtil videre er hun i hvert fald glad for LUX.[/QUOTE]

Og det er du garanteret også. Det er ikke særlig sjovt for en selv, hvis katten mistrives. Så det lyder foreløbig som win/win :slight_smile:

[QUOTE=Susbby;1238390]Jeg kommer lige med en update. Jeg tog chancen og købte noget LUX fra aldi, bare til at starte på - det kunne jo være kræet slet ikke ville have vådfoder. Men det ville hun, hun elsker det! Hun får nu det der står en kat på 4-5 kg skal have, og det klarer hun sig super fint på, hun er hverken sulten eller piber eller noget. Og hun virker bare meget gladere og mere veltilpas. Nu er der jo ikke gået så længe siden jeg skiftede, så i forhold til vægttab ved jeg ikke hvordan det går, men hun trives i hvert fald væsentligt bedre på vådfoder synes jeg.

Jeg prøver at finde ud af, om der findes bedre vådfoder som jeg har råd til, men indtil videre er hun i hvert fald glad for LUX.[/QUOTE]

Tak for en dejlig opdatering :slight_smile:
Skønt at du allerede nu kan mærke en forskel, man bliver bare så glad når man ser katten trives og er glad.
LUX er et udmærket foder, så lad hende endelig spise det, og du behøver ikke at overholde doserings vejledningen stramt. Det skulle jo gerne ende ud med, at hun kommer ud over hendes hang til at tømme skålen ( overspise ).

Prøv om du kan medvirke endnu mere til hendes vægttab ved at motionere hende lidt …Kast en bold eller staniolkugle og lad hende løbe lidt efter den. Men pas på med at overdrive her i starten, mens hun er så tung.

Nu hvor du nævner SU, og vi alle ved, at så har man ikke meget at rutte med, kender du Cat Shop: Cat Food & Cat Accessories at zooplus her kan der være mange penge at spare - Både på foder og sand, og så bliver det bragt lige til døren :slight_smile:

Zooplus.de eller .dk er typisk bedre (i.e billigere) end .com synes jeg nu? :slight_smile:

Du har ret Eva …Jeg aner ikke hvorfor jeg skrev .com. Jeg handler altid selv på .de :-). Jeg har aldrig handlet på .dk.
At jeg vælger den tyske side, er nu mest fordi de har størst udvalg, og især fordi de har det vådfoder jeg bruger - Feks Leonardo føres ikke ret mange andre steder, og det er noget knald-godt vådmad, mener mine tre kræ :slight_smile:

Ja, det der gør at den danske nogle gange kan betale sig er fragtfrit v. 300 kr :slight_smile:

Du fik mig lige ind og lure på den danske side, og hold da op, jeg synes godt nok de er dyre …Og udvalget er begrænset. Jeg synes ikke de har ret meget som jeg ikke kan finde her i byen, og endda spare penge …Feks EC, hvis jeg køber 3 poser får jeg dem til 89,- stykket. Men så skal vi selvfølgelig osse selv køre efter det.

Når hun nu er glad for vådfoder så ville jeg give hende fri adgang til det. Og så ville jeg bruge hendes tørfoder som godbidder og aktivering.

Helt simpelt kan du kalde hende hen til dig. Kaste en godbid/tørfoder lidt væk så hun skal over og hente den. Kalde hende tilbage, kaste igen osv.

Tjek evt. Bozita vådfoder på Zooplus. Det er også til at betale :slight_smile: