Overvægtig kat er ALTID sulten - hjælp!

Jeg står i en situation med min 4-årige hunkat, hvor jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal stille op.

Hun er som sagt 4 år og steriliseret. Hun er MEGET overvægtig, hun er en almindelig huskat og burde nok veje 4kg eller så, men hun er efterhånden helt oppe på over 7 kg. Problemet med hende er, at hun bliver frygtelig sulten. Hun piver, hyler, vræler, kradser på dørene, klatrer rundt på folk og er i det hele taget en pestilens. Det har været et problem siden vi startede projekt slankning for to år siden.

Lige pt. får hun Metabolic fra Hills, og det er det vi har haft mest succes med - faktisk fik vi hende helt ned på 5 kg, hvorefter vi talte med dyrlægen og blev enige om at sætte hende lidt op i foder - altså væk fra “slankediæten” på de 50 g og op til de 70 g, som pakken foreskriver. Det viste sig at være en skidt idé, for hun blev meget hurtigt smælderfed igen. Vi forsøgte undervejs med mere motion, mere leg, men det hjalp ikke en dyt. Nu er vi så tilbage på de 45g om dagen, som pakken foreskriver til en hunkat der burde veje 4 kg. Og hun er nu tilbage til stadiet, hvor hun er sulten HELE tiden.

Altså, hvad pokker gør man? Enten skal vi leve med, at hun hyler, piver, vræler og generelt er belastende, eller også får hun så meget foder at hun bliver fed. Jeg har ikke spor lyst til nogen af delene, der er jo ikke noget af det er ideelt, men jeg synes simpelthen vi har prøvet alt efterhånden.

Vi har forsøgt:
vådfoder som supplement
foderbold
de der specielle madskåle, som katten skal kæmpe lidt for at få mad ud af
flere forskellige slags slankefoder, både vådt og tørt
mere leg og motion - herunder masser af nyt legetøj
kun tørfoder
kun vådfoder

Så hvad pokker gør jeg? Skal jeg lade hende sulte og forsøge at ignorere det? Eller skal jeg give hende det ekstra mad og så må hun bare være fed? Eller er der nogen af jer der har nogle tricks i ærmet? Hun er tjekket ved dyrlægen flere gange, og hun er rask og frisk. Dyrlægen mener, at hun måske bare er meget nøjsom. Hun er en huskat, hvor vi ikke ved hvad der er blandet i hende, så jeg ved ikke om det kunne være noget genetisk. I hvert fald er jeg efterhånden desperat, vi vil jo vores kat det bedste, men efterhånden ved jeg simpelthen ikke hvad det bedste er længere.

Vådfoder uden korn og sukker - masser af det! Måske råt kød, hvis hun vil have det.
Vi frifodrer med Metabolic tørfoder, fordi vi har flere katte. De får også Metabolic vådfoder suppleret med andet vådfoder. Den kat, der skulle tabe sig mest, taber sig stille og roligt.

Hvis hun kan lide vådfoder, så prøv kun at fodre med vådfoder. Hvis bare der står fuldfoder på dåsen, kan du sagtens nøjes med at fodre med vådt. Fordelen er, at vådfoder i modsætning til tørfoder fylder i maven med det samme, så der er simpelthen plads til mindre.

Hvis du fortsætter med at fodre med 45 g tørfoder, vil du formodentlig have en sulten kat resten af kattens dage, for du kan jo ikke sætte mængden op, uden at hun igen tager på. Min personlige holdning til det dilemma (som jeg selv har stået i - dog med en lidt mindre kat) er, at katten skal have lov at spise sig mæt. Ellers er dens livskvalitet akut forringet, og det vil jeg ikke byde mine katte nogensinde igen.

Jeg er klar over, at overvægt også kan få indflydelse på livskvaliteten i sidste ende, men jeg vil hellere have, at katten spiser sig mæt og har det godt i få år, end jeg vil have, den skal gå og være sulten i mange år.

Det betyder ikke, at jeg ikke ville prøve at få den til at tabe sig. Men jeg ville ikke gøre det med tørfoder og evig sult til følge.

Og det er ikke en kritik. Men jeg har som sagt selv engang haft en stakkels, lille kat, som blev rationeret og var sulten konstant. Jeg får helt ondt indeni ved tanken om det stadigvæk, selv om det er nogle år siden.

Har du tænkt på OM hun kunne have for lavt et stofskifte. Hvis hun er indekat var det måske en ide at prøve at lære hende at gå i sele og så ud og motionerer.

Råt og vådt - kontakt fx Frank og spørg om råfodring af kat - http://barf-ostjylland.dk/
Han er superdygtig!

Steen min kollega og Urtekram har også dette produkt - jeg kender det ikke, men Steen kan fortælle om det, hvis du vil have mere info så send ham en mail på [email protected] - du kan sikkert også snakke direkte med producenten via ham. Jeg skal til at teste det og Stress produktet på Toulouse og Aslan (hund). Vi har fået rigtig mange gode tilbagemeldinger på stress produktet. Jeg kan af gode grunde ikke sige om jeg anbefaler det, da jeg endnu ikke har testet det på nok hunde og katte til at give en anbefaling, men indtil nu er alle meget positive. Min del af dette projekt omhandler adfærd og træning og videoer, så foderdelen er Steens område. Det var ham, der sin tid var med til at føre BARF til DK. Det kan bruges på våd og tørkost også. Jeg er spændt på det selv. Hvis andre prøve det eller en af de andre urter, så vil vi altid gerne have feedback - også hvis det ikke virker, så produktet kan rettes til

http://www.tvhundogkat-shop.dk/shop/urtemix-slank-kat-232p.html

Ps som medlem (livslangt medlemskab koster 99 kroner engangsbeløb) får du 30% rabat. Jeg har prøver med til Galten, når Hittekat holder udstilling - de er gratis naturligvis

Jeg ville osse straks tage det meste af tørfoderet væk, og give vådt og råt …En sulten kat er ikke nogen glad kat :slight_smile:
Mange katte får desværre et uheldig spise adfærd hvis man potions fodrer. Når katten ikke ved hvornår der kommer mad næste gang, så spiser den op, og på den måde vænner den sig selv til en overspisning / over mætheds følelse. Hvis katten derimod med tiden indser at der er mad nok, den behøver ikke at være bange for at nogen kommer og tager maden fra den, så tror jeg den slapper af, og gradvis vænner sig til ikke at tømme skålen hver gang der bliver hældt mad op.

Så fyld vådmad på hende …Det er MEGET sjældent en kat bliver overvægtig på vådmad, som bekendt består af en stor del væske

Jeg er enig med forslagene om fri fodring med råt og vådt :slight_smile:

Man skal så huske, at det tager tid at tabe sig på en fornuftig måde - både for dyr og mennesker!
Jeg har en overvægtig gut herhjemme, som gerne måtte tabe sig i hvert fald 500g. På det første halve år på ren vådt har han tabt 200g. Det går langsomt ja, men det går nedad :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;1237637]Jeg er enig med forslagene om fri fodring med råt og vådt :slight_smile:

Man skal så huske, at det tager tid at tabe sig på en fornuftig måde - både for dyr og mennesker!
Jeg har en overvægtig gut herhjemme, som gerne måtte tabe sig i hvert fald 500g. På det første halve år på ren vådt har han tabt 200g. Det går langsomt ja, men det går nedad :)[/QUOTE]

Enig :slight_smile:
Jeg har en genbo som har en kat som var så tyk at han skrævede når han gik - Det var simpelthen synd.
Den kat havde aldrig fået andet end tørkost, og de sidste par år, tørkost til overvægtige katte, og alligevel steg vægten. Jeg fik dem overtalt til at kvitte tørfoderet og begynde at fodre med vådt og råt. Råt var ikke nogen succes, men i løbet af få dage fandt han ud af, at vådmad godt kunne bruges. Nu her et års tid senere, har han tabt sig 1,6 kilo, og han er ved at være fin…Jeg vil skyde på at han stadig godt kan tåle at tabe et par kilo, men det skal nok komme. Ikke alene har han tabt sig, han er osse blevet en hel anderledes glad kat, som nu har tid til både leg og søvn, og ikke bare er fokuseret på mad

Enig - Og ofte er det også ophobning af affaldsstoffer, der får katten til at se tyk ud - især omkring området lige bag forbenene. Sådan en kat skal “skylles igennem” - væskefyldt kost er derfor eminent er min erfaring.

Hills metabolic… er det den her: Metabolic Chicken Flavor Dry Cat Food?

Hvis katten skal blive ved med at spise tørfoder, så skal den IMO hen på noget foder med mere protein og mindre kulhydrat. Hvis det stadigvæk skal være Hills, ville jeg overveje at skifte over til denne: http://www.hillspet.com/products/pd-md-feline-weight-loss-low-carbohydrate-glucose-management-dry.html; protein-indholdet er meget højere, g kulhydrat er lavere. Der er dog flere kalorier i den sidstnævnte. Og hvis den skal blive ved med at have tørfoder, så SKAL den arbejde for det.

Hvorfor ikke så meget kulhydrat, jo det skyldes at kattens biokemi er skruet sådan sammen at dens krop til enhver tid helst vil forbrænde protein, dvs. der er en risiko for at den smider indtaget kulhydrat direkte i fedtdepotet. Jeg har selv en kat der ikke kan håndtere foder med store mængde kulhydrat, han bliver tromletyk, så jeg fodrer efter den devise som jeg foreslår dig. Min kat arbejder også for føden, alt tørfoder serveres i et aktivitetsbræt, eller også skal han løbe efter tørfoderet som jeg så kaster henover gulvet. Hvis muligt så gå efter store chunks som skal tygges og ikke bare kan sluges.

Hvis du kan få din kat til at spise råt og/eller noget mere vådfoder ville jeg dog først prøve dette. Gå efter noget kvalitetsvådfoder med et højt protein indhold, medium fedt og lavt kulhydrat. Det bør mætte bedre med et højere proteinindhold og fedtindhold. Du skriver godt nok at du har prøvet vådfoder-metoden… hvad har du fodret med? Hvilke mærker?

Jeg synes også du skal igang med at motionere den temmelig effektivt, hvor den skal løbe efter noget legetøj, evt, gå ture med den som foreslået.

Der er måske den mulighed at dens appetitregulering oppe i dens hjerne i det center der hedder hypothalamus er fuldstændig messed op. Det kan godt omprogrammeres ved en kostomlægning - men sådan noget tager tid og kroppen vil kæmpe imod med næb og kløer… som du siger, din kat vil opføre sig som om den er sulten hele tiden.

Håber du vil holde os opdateret :slight_smile:

Vipstøsen - dir link virker ikke :frowning: Hvad hedder det foder, du ville foretrække frem for Metabolic:?

Håber det virker nu: m/d GlucoSupport Dry Cat Food

Hvis det stadigvæk ikke virker så prøv at google: Hill’s® Prescription Diet®
m/d® Feline Weight Loss-Low Carbohydrate-Glucose Management

[QUOTE=Vipstøsen;1237666]Håber det virker nu: m/d GlucoSupport Dry Cat Food

Hvis det stadigvæk ikke virker så prøv at google: Hill’s® Prescription Diet®
m/d® Feline Weight Loss-Low Carbohydrate-Glucose Management

[/QUOTE]

17,9 procent kulhydrat - er det lavt? Det er selvfølgelig lige meget, hvis det er lavt nok. Jeg synes bare, det lyder af meget?

det her foder har mindre en 10 procent kulhydraht … Wildcat - getreidefreies Katzenfutter Det gælder for ALLE deres produkter.

Tak for svar alle sammen. Jeg synes faktisk det er svært at sidde her som ejer og ville det bedste for sin kat, og så skal blive enig med sig selv om, hvorvidt katten skal være fed eller om den skal sulte. Suk. Men jeg kan godt se hvad der bliver sagt med, at en sulten kat nok ikke er det bedste når det kommer til stykket.

Hvis jeg skal skifte til vådfoder, kan i så anbefale noget godt? Jeg har hørt meget godt om Lux fra Aldi, som jo er SU-venligt for en fattig studerende som mig. Men jeg er ikke så meget inde i foder at jeg er sikker på om det er godt.

De andre tørfodere kigger jeg på - kunne man eventuelt kombinere tørfoder med vådfoder? Eller er det bedst hvis hun får kun det ene eller det andet?

[QUOTE=Susbby;1237674]Tak for svar alle sammen. Jeg synes faktisk det er svært at sidde her som ejer og ville det bedste for sin kat, og så skal blive enig med sig selv om, hvorvidt katten skal være fed eller om den skal sulte. Suk. Men jeg kan godt se hvad der bliver sagt med, at en sulten kat nok ikke er det bedste når det kommer til stykket.

Hvis jeg skal skifte til vådfoder, kan i så anbefale noget godt? Jeg har hørt meget godt om Lux fra Aldi, som jo er SU-venligt for en fattig studerende som mig. Men jeg er ikke så meget inde i foder at jeg er sikker på om det er godt.

De andre tørfodere kigger jeg på - kunne man eventuelt kombinere tørfoder med vådfoder? Eller er det bedst hvis hun får kun det ene eller det andet?[/QUOTE]

Hvor bor du henne for ved der er en her inde fra Århus der bestiller wildcat for så kunne i bestille sammen så kunne du spare porto

Lux, som vist er i færd med at skifte navn til Topic, indeholder i hvert fald ikke en hel masse kulhydrater.

Der er ingen grund til at kombinere med tørfoder, men du kan jo tilbyde det som en godbid ind imellem, hvis hun er glad for det.

Ja, hvis du sammenligner den med den første Hills prescriptive som katten får nu hvor tørstof kulhydratindholdet er på 31,7% (protein 38,7% og fedt 13,3 %); så er det dælme noget af en forbedring i min optik når proteinindholdet er højere i den anden, den sidstnævnte med tørstof kulhydrat på 17,9 % har protein på 51 % og fedt 20,1). Det er dælme noget af en forskel i mine øjne. Ja, der er flere kalorier i sidstnævnte, men der er også flere af de makronæringsstoffer som mætter hos katten, og det burde (i teorien) betyde noget!

Det er nu ikke helt rigtig, kig på tørstofanalysen, det er den der gælder. Nu har de ikke regnet det ud for dem allesammen, men fx har “Cheetah” kulhydrat på 14 %, Etosha er på de nævnte 10 %; Karoo 15,5 %. Rahni, Andhra og Badhra har de ikke regnet på, og jeg orker ikke at gøre det lige nu :).

Men det gode ved Wildcat udfra deres ingrediensliste er jo at det ser ud til at være reelt kød, og der er slet ikke alle de der bi-kødprodukter som vi ellers ser, og heller ikke korn, ris eller majs. Så hvis jeg skulle vælge mellem Wildcat og et de de 2 Hills prescriptive fodertyper, så ville det valg ikke blive svært, eftersom Hills umiddelbart at dømme efter ingredienslisten ikke bruger kvalitetskød, og også har kommet ris i begge deres “metabolic” produkter

Carina, det var ikke på nogen måde en kritik af det, du havde skrevet :slight_smile: Det var skam et helt seriøst spørgsmål - om 17,9 % er meget eller lidt eller lige tilpas i sammenhængen. Fordi det ikke er noget, jeg har styr på.

Hvis det nu ikke fungerer med vådfoder, så kan du overveje hvordan du fodrer katten. Får den tørfoderet i en skål?? For så vil jeg gerne anbefale at fodre via aktvitetsbrætter / foderbolde. Det aktiverer katten, holder den beskæftiges, nogle giver ekstra motion, samtidig med at katten skal bruge tid på at skaffe foderet.
Jeg har også min kat, som skulle tabe sig 650 gram, fra 5,15 til 4,5 kg - men dette vurderes undervejs, og jeg tænker nu, at han nok er perfekt ved 4,6-4,7. På tre måneder på Hill’s Metabolic (ca. 45 gram om dagen, men som sjældent spises op) plus vådfoder har han tabt de første 250 gram. Jeg er personlig meget glad for Metabolic og har set mange dyr slanke sig meget flot vha det.