Overvægtig kat

Jeg har 2 katte, begge omstejfende/vildkatte som jeg har taget til mig. Men hankatten panter. Er efter at være blevet kastereret indekat, blevet meget tyk. jeg har snakket med dyrelægen, som abefalede lightkost. Det har begge katte snart fået i at år, da de begge var/er blevet lidt småfede:ups:,
Prinsesse taber sig langsomt, men panter tager stadig på.
Da han er en “tam” vildkat, går han fuldstændig i panik, når han skal til dyrelæge. Vi prøver derfor så vidt muligt at ungå det.

Da han blev kasteret sidte år fik han desværre konstateret katte leukæmi -ked derfor er han blevet indekat. og får sig ikke rørt ret meget, til trods for vi har lavet en løbegård. Han virke eller meget glad og tilfreds og vi har endnu ikke mærket noget til han er syg. Jeg lover jer at jeg nok skal gøre det rigtige når den dag kommer. :ked: døm mig venligst ikke for ikke at have aflivet ham. :bebe: jeg elsker mine katte og kunne aldrig drømme om at lade dem lide.

Vil høre jer om i har nogle ideer til en god slankekur? og evt nogle ideer til hvordan han kan få sig lidt motion? Vi har prøvet en foder boldt, men den sidder han bare og stirrer på, som om han tror at maden kommer ud på magisk vis. :dokdok: og selv om han har set prinssese gøre det fatter han det stadig ikke. Er min kat lidt dum eller? :fløjte: han er alt ædene og elsker alt hvad han kan få. Håber meget i kan hjælpe mig, da han virkelig er tyk og jeg gerne vil have, at han skal have et godt liv, den sidste tid.

Jeg har ikke selv nogen erfaring med overvægtige katte, men jeg har hørt flere sige at deres tabte sig ved at de begyndte at give vådfoder og råt.
Samtidig vil katten også få mere væske, hvilket kun er et plus.

ALDI har f.eks LUX som findes i 4 varianter, der er 410g i en dåse (mine 3 katte dele sådan en om dagen ca.) og den koster vidst 5,50kr.
Derudover handler jeg også på www.zooplus.de hvor de også har en masse forskellige mærker af vådfoder, i forskellige prisklasser.
Det vigtigste er bare at det ikke er fyldt med alt muligt unødvendigt.

Velkommen til :heya:

Hej :slight_smile: Og velkommen til :slight_smile:

Jeg ville prøve noget kornfrit tørfoder (Feline Porta Sensible Grain Free, Orijen, Acana mfl.) og så servere vådfoder for dem. :slight_smile: Gerne masser af det (jeg foretrækker selv, at det hovedsageligt er korn- og sukkerfrit).

Min erfaring med aktivitetslegetøj, som f.eks. bolden og aktivitetsbrættet, er at nogle kommer det nemt til, mens andre har behov for at få det vist nogle gange før det fiser ind :wink: Start evt. noget ekstra godt i bolden (evt. godbidder, som dufter af lidt ekstra - hos os er semitørret kød en delikatesse ;)).

Hej Tinna. Velkommen til Kattegale.

Jeg kender ikke noget til katteleukemi, så jeg skal ikke kunne sige, om der er nogen særlige forholdsregler, man bør tage. Men jeg kunne i hvert fald aldrig finde på at dømme dig negativt for at passe og pleje en syg kat.
Lad ham blive forkælet hos dig resten af sine dage. :slight_smile:

Jeg ville ikke bekymre mig alt for meget over, at en kastreret vildkat tager en del på, når den får mulighed for at spise, hvad den har lyst til. Men det, der allerede er sagt om at fodre med en del vådfoder, har jeg også lagt mig bag øret - og vores to gamle katte elsker altså Aldi’s Lux. Om det så også vil slanke min Snehvide, er det stadig for tidligt at sige. :wink:

her er god skriv om fedme og foder

og specielt hvis din kat er felv+ er det vigtigt at den får rigtig mad (dvs vådt og med højt indhold af animalsk protein) - ligesom med mennesker er det jo helt grundlæggende ved alvorlig sygdomme at der spises en god og næringsrig kost

Tusind tak for jeres hurtige svar.:slight_smile:
Nu jeg tænker over det, er han især taget på efter jeg skiftede fra, våd til tårkost. Men han skal vel stadig også have lidt tørkosr til tænderne eller hvad?

Tørkost er ikke godt for missetænder…prøv at forstille dig at spise kiks uden at kunne skylle efter med vand…det er nogenlunde sådan tørkost opfører sig/føles i en kattemund…ss.
Råt kød er derimod en fantastisk tandbørste for katte…ligesom mus osv. i naturen…