Hvor er hun skøn.
Hende må vi se mere til. ![]()
Synd du bor i KBH ellers kunne du have købt Sanabelle af mig til 20kr per kilo for at se om det er noget for dine misserne. Det kan være at en af dem som bor derover vil sælge en prøve af et eller flere gode slags tørfoder?
Efter at have læst jeres råd har jeg foreløbigt bestilt aktivitets/foderbrættet og 2kg porta 21 feline tørkost.
Jeg vil lige teste hvad misserne siger til Porta 21 inden jeg køber en stor portion og brættet bør de under alle omstændigheder kunne bruge, i hvert fald hvis der ligger noget spiseligt på det ![]()
[QUOTE=forslund;725613]Efter at have læst jeres råd har jeg foreløbigt bestilt aktivitets/foderbrættet og 2kg porta 21 feline tørkost.
Jeg vil lige teste hvad misserne siger til Porta 21 inden jeg køber en stor portion og brættet bør de under alle omstændigheder kunne bruge, i hvert fald hvis der ligger noget spiseligt på det :)[/QUOTE]
Spændende at se, hvad de siger til det ![]()
Hun er godt nok fin ![]()
Vi har også en overvægtig kat herhjemme, og vi har måttet sande, at det altså er nødvendigt at måle hans foder af og sørge for, at han ikke æder de andres. Det er noget besværligt, men man vænner sig til det. Han vejede i starten 8.5 kg (han er en skovkatteblanding, så han er også stort bygget), og da han var til dyrlægen i oktober, vejede han 7.3 efter at have været på slankekur siden starten af året. Så det går heldigvis fremad
Vi vil gerne have ham ned på 6 kg, så vi håber, det fortsætter den vej.
Mille, vores huskat, er blevet ret rund, efter hun har levet af rc urinary i lang tid pga. blæresten, så vi har skiftet til urinary moderate calorie og håber, det hjælper noget. Hun skal bare helst ikke blive større. Hun får det og så blandet med hills c/d (lige nu en blanding af c/d og w/d fordi vi er ved at skifte til c/d), så hun kan holde blærestenene på afstand ![]()
Jeg vil helst undgå at afmåle foderet, nu hvor jeg har to katte, for hun ville nok spise Felix portion også med mindre jeg holdt rigtig meget kontrol med maden, og Felix skal ikke tabe sig fra sine 5,8kg.
Så jeg prøver i første omgang kost med højere kødindhold + activitets foderbrættet og ser om det hjælper. Hun vejer nu 6kg og bør i hvert fald komme under 5kg og også gerne 4,5kg
Held og lykke med det. Jeg håber, det virker for dig.
Så har jeg fået aktivitetsbrættet hjem, nu håber jeg at det ikke sviner alt for meget og i øvrigt hjælper på lillemis. Det ser ud til at de kan finde ud af at bruge det ![]()
Åhhh, sådan et vil jeg også have til mine fede kræ… Har de taget godt imod det???
De ser i hvert fald interesserede ud. Det skal de nok finde ud af. Men her i begyndelsen vil de nok mere end en gang komme tæt på at stikke øjnene ud på sig selv, indtil de lærer, at det ikke nytter noget at stikke snuden ned mellem piggene :høhø:
Jeg har også købt et aktivitets bræt til mine, det er kun Mikki og Mollie som bruger det, men det er helt fint, for det er de to som skal tabe sig. Mille der imod må helst ikke tabe sig, så hun får sin yndlings tørkost i en skål. Og så får de alle vådmad 3-4 gange om dagen, somme tider mere hvis de gerne vil :).
Det er endnu for tidligt at sige om det har hjulpet på især Mikkis overvægt, for vi har kun haft aktivitetsbrættet i godt en uges tid. Men det benyttes flittigt, for der er ikke tørkost andre steder til dem. Og der bliver fyldt nyt på med jævne mellemrum, så der er adgang til det døgnet rundt.
Jeg er meget spændt på om det har den ønskede virkning.
Det må da få dem til at spise tørkost lidt langsommere om ikke andet
Og så når i al fald NOGET af det vel at svulme op i maven på dem og gøre dem mætte ![]()
Jeg bruger godt nok kun vores foderbræt til godbidder, men har lidt overvejet at prøve med tørfoderet der. Problemet er at jeg har 2½ killing som gerne må få lidt mere sul på + to småtykke voksne hunkastrater. Og i al fald Phumba har aldrig så meget som SET på aktivitetsbrækket… Delle på den anden side kan rydde det meget hurtigt
Såeh… hm…
Det er endnu for nyt til at jeg kan give en fuld vurdering af det. Der var ikke spist op i morges, men de får også mine rester af Nettos tørkost, som de er knapt så glade for (det har hidtil været den eneste måde at dæmpe lillemis grovæderi på). For at teste dem, har jeg lagt det nye Porta21 i glaskuglerne, for at se om de kan finde ud af det, da det kræver lidt tankevirksomhed.
Felix (som spiser på billedet) skal ikke tabe sig, men han får i forvejen dobbelt så meget vådkost, som lillemis, så han er ikke så afhængig af foderbrættet.
Hej igen.
Så har jeg prøvet diverse råd i et par måneder, og det går ikke helt efter planen.
Kattene kan sagtens finde ud af foderbrættet, og de er helt vilde med Porta21. Men Lillemis vejer nu 6,5kg, hvor jeg mener at hun bør veje omkring 4kg, så jeg må nok prøve noget nyt, for jeg er nervøs for hendes helbred.
Jeg har overvejet at bygge en platform til Felix mad, så Lillemis ikke spiser det (hun hopper ikke så højt, men er en energisk… og kluntet klatrer), så lillemis kan få en portionsanretning, medens Felix stadig får, hvad han vil have. 90cm skulle være en passende højde.
Hej igen.
Så har jeg prøvet diverse råd i et par måneder, og det går ikke helt efter planen.
Kattene kan sagtens finde ud af foderbrættet, og de er helt vilde med Porta21. Men Lillemis vejer nu 6,5kg, hvor jeg mener at hun bør veje omkring 4kg, så jeg må nok prøve noget nyt, for jeg er nervøs for hendes helbred.
Jeg har overvejet at bygge en platform til Felix mad, så Lillemis ikke spiser det (hun hopper ikke så højt, men er en energisk… og kluntet klatrer), så lillemis kan få en portionsanretning, medens Felix stadig får, hvad han vil have. 90cm skulle være en passende højde.
Jeg har først set og læst tråden idag… Da jeg har fundet ud af Sugieh også er ved at få lidt for meget “vinterpels”
Men 90 cm???
Jeg ved godt mine siatalere er aber men min plet på godt 6 kg springer altså fra stående på gulv og op i min øjenhøjde… og selvom jeg ikke er lang måler jeg dog 160 fra den ene ende til den anden.
Men hopper dine ikke, ja så er 90 cm vel fint… Her hjemme ville det ikke virke
Men en foderkasse som er nævnt, tror jeg er vejen frem ![]()
Min store kat Felix kan sagtens hoppe 90cm, som er højden på mit køkkenbord. Men lillemis er så tyk, at hun næsten ikke kan hoppe, så med mindre hun har en kradsestolpe at støtte sig til kunne hun ikke engang komme op på Felix 80cm høje foderplads. Jeg overvejede også 100cm, men jeg vil også være sikker på, at Felix kan komme derop, og jeg ved ikke hvor højt han kan hoppe.
Jeg har også haft en kat der var overvægtig, og over en kort periode tabte han sig faktisk ret meget. Det eneste jeg gjorde var at måle mængden af tørfoder af til ham og så ellers give ham adgang til vådfoder konstant. Det hjalp meget. (jeg brugte LUX)
Nu ved jeg ikke hvordan hvordan du har fodret med vådfoder. Men hvis det er som du skriver at hun ikke kan hoppe så højt, så kan du jo have tørfoder stående til din anden kat så han ikke lider.