Jeg er ny her, men jeg kan se at det er et sted for folk, som kan lide katte, så måske kan jeg også få nogle gode rår her.
Jeg har to katte: min gamle Felix er en kastreret hankat på 8 år, han er en lang men slank kat på 5,8kg.
For et år siden fik han en ‘lillesøster’ i lillemis. Hun var blevet forladt og havde gået udenfor i et par måneder, inden jeg fik hende, og hun er nok omkring to år nu. Men desværre er hun blevet alt for tyk, da hun vejer det samme som Felix, men efter min vurdering burde veje omkring 4kg.
De får vådkost to gange om dagen og har eller altid tørkost stående. Dette har Felix altid kunne administrere, medens Lillemis spiser tørkost hele tiden og meget mere end hun har brug for.
Jeg er efterhånden lidt i vildrede om, hvordan jeg skal få Lillemis til at tabe sig, også fordi jeg ikke synes at det skal gå ud over Felix og hans serveringer at Lillemis overspiser.
Jeg har også en overvægtig kat og syntes det er svært at styrer når flere katte går sammen, men jeg har været nød til at fjerne deres mad og så “bestemme” hvornår de spiser … det har dog ikke rigtig hjulpet endnu … så jeg nok skærer i mængden endnu en gang ! mængden af mad ikke katte
skift til høj protein tørkost foder - det fylder mere i maven
tilfør evt fibre i form af hairball foder - gerne iams
3 maximer mængden af vådfoder… selv om det du gør nu er fint - så lad hende hellere foræde sig i vådfoder… jeg gætter på hun har været sulten og har regulært sultet… så sker det du beskriver tit…
jeg har haft 2 piger hvor samme scenario var gældende… jeg gav dem min 400 gram hver om dagen i vådmad… det tog over ½ år før de fandt ud af at der var mad nok…
det tager tid…
ellers må du fjerne tørkosten… men det er sidste udvej!!
Hvis du ikke har prøvet det, kan du eventuelt give tørfoderet på et aktivitetsbræt eller i en foderbold. Jeg havde selv en kat, der kunne støvsuge en skål med tørfoder på et øjeblik, men hun var nødt til i det mindste at sætte farten ned, da jeg fik aktivitetsbrættet.
Du må ikke afskrive det, hvis de ikke med det samme kan regne ud, hvad det går ud på. De fleste katte lærer det, hvis de lige får lidt tid. Og hvis de kun kan få tørfoder via brættet eller bolden, så plejer det at gå hurtigt
En anden udvej er at lave en kasse hvor det kun er den ene kat der kan komme ind - hvis det er sådan at den ene kat f. eks. er undervægtig. Måske lave hullet så lille at den tykke ikke kan komme derind men den anden lige akkurat kan? Det er selvfølgelig nemmest hvis det er en killing og en voksen. en lidt mere omstæøndelig metode er at sætte en chip-kattelem i kassen, men så skal katten jo være chippet, det ved jeg ikke om dine er?
Det der så ud til at virke lidt var at skifte til netto’s billige tørkost, nok fordi det ikke er lige så velsmagende som dyrere mærker, men nu har jeg i stedet fundet noget, som skulle være til overvægtige katte, og jeg kan se at energiindholdet er lidt lavere, men det slanker jo kun, hvis man ikke spiser for meget, og det ser ud til at smage ret godt ligesom whiskas som de tidligere fik. Jeg går også ud fra, at det er ‘højprotein’.
Jeg har også overvejet kun at give dem vådkost, da det er nemmere at portionsanrette.
Aktivitetsbræt, foderbold lyder som en interessant ide (Generelt ville jeg gerne aktivere hende mere).
Battlestar: et lyder sandsynligt, at hun har sultet inden jeg fik hende. Hun havde i to måneder levet af rester, som mine forældre satte ud, inden jeg tog hende hjem, men hun burde efter et år, hvor hun altid har haft adgang til tørjost vide, at hun ikke kommer til at sulte.
Det her foderbræt synes i al fald vores katte er VÆLDIG sjovt. Jeg bruger det så kun til godbidder, men man kan sagtens hælde tørkost ud over det i stedet for
Og LIGE NU - altså her i weekenden - er det på SUPERTILBUD! Halv pris!
[QUOTE=forslund;724337]Det der så ud til at virke lidt var at skifte til netto’s billige tørkost, nok fordi det ikke er lige så velsmagende som dyrere mærker, men nu har jeg i stedet fundet noget, som skulle være til overvægtige katte, og jeg kan se at energiindholdet er lidt lavere, men det slanker jo kun, hvis man ikke spiser for meget, og det ser ud til at smage ret godt ligesom whiskas som de tidligere fik. Jeg går også ud fra, at det er ‘højprotein’.
Jeg har også overvejet kun at give dem vådkost, da det er nemmere at portionsanrette.
Aktivitetsbræt, foderbold lyder som en interessant ide (Generelt ville jeg gerne aktivere hende mere).
Battlestar: et lyder sandsynligt, at hun har sultet inden jeg fik hende. Hun havde i to måneder levet af rester, som mine forældre satte ud, inden jeg tog hende hjem, men hun burde efter et år, hvor hun altid har haft adgang til tørjost vide, at hun ikke kommer til at sulte.[/QUOTE]
Et højt protein indhold = Kød
Du skal kigge på indholdsfortegnelsen…hvis det er korn/majs eller lignende der stå først, så er der ikke et særligt højt indhold af animalske proteiner i fodret, hvilket er det der mætter. Du skal helst holde dig langt fra ‘slankemad’ til katte, da det ofte er fyldt med kulhydrater, hvilket IKKE slanker medmindre man har et højt energiforbrug som feks. sportsfolk.
Jeg er ikke faldet over light foder, der også er højprotein. De fodertyper med højt proteinindhold, som jeg kender til, er Orijen, Applaws har noget ,og … arh, jeg kan ikke huske den sidste, mener det er Porta et-eller-andet, som har en variant også?
[QUOTE=anne p;724368]Et højt protein indhold = Kød
Du skal kigge på indholdsfortegnelsen…hvis det er korn/majs eller lignende der stå først, så er der ikke et særligt højt indhold af animalske proteiner i fodret, hvilket er det der mætter. Du skal helst holde dig langt fra ‘slankemad’ til katte, da det ofte er fyldt med kulhydrater, hvilket IKKE slanker medmindre man har et højt energiforbrug som feks. sportsfolk.[/QUOTE]
Generelt er supermarkedstørfoder bare ikke det bedste. Prøv en dyrehandel eller zooplus, som jeg har linket til ovenfor, og Trekkie også linker til. Hvis du vil have noget godt vådfoder til billig penge, så prøv Aldis Lux til 5,50 per dåse. Der er hverken korn eller sukker i.
nej det er faktisk lige omvendt… det er konstrueret efter slankeprincipper til mennesker og er pumpet med kulhydrater - det er dybt godnat…
orijen, applaws og Feline porta har høj protein varianter (grain free) - der er ofte en periode med dårlig mave, men det fortager sig…
vådkost i absurde mængder og et foderbrædt lyder som første mulighed… jeg ville absolut ikke indskrænke maden som første forsøg, for har hun prøvet at være sulten, så vil det forværre situationen…
nogle katte kommer sig aldrig over sulteperioder, men nogle gør… mine gjorde - så giv det 6-8 måneder med ekstrem vådfodring (gerne den billige fra aldi så du ikke ruineres) - der skal altid stå fremme… din anden kat tager ikke skade af det så begge katte kan leve med det
hold dig langt fra whiskas og alle supermarked varianter - der er kulhydrater i - du skal have de rigtige mærker - det er meget billigere i længden fordi kattene får sund kost og derfor spiser mindre
Nu ved vi jo herinde hvad “den billige fra Aldi” er - men Aldi har så vidt jeg husker mere end en. Det er Lux du skal købe Det er godt kattemad der er til at betale (håber så bare dine katte vil æde det, mine vil IKKE!)
Og det tørfoder du kan få i almindelige supermarkeder er gennemgående noget skrammel. Whiskas lave fine rekvalmer men dårligt kattemad
Som Battlestar nævnte er Orijen, Applaws og Feline Porta gode mærker i tørkost. Men ikke helt billige. Selv er jeg - osse med to katte der IKKE skal ta’ mere på, og tre der gerne må, gået over til Sanabelle, der er også en pæn del protein i, og det er noget mere skånsomt for pengepungen end f. eks. Orijen (som mine kræsenpetere så HELLER ikke vil ha…)
Alle varianterne af tørfoder kan med STOR fordel købes online. Rigtig mange her handler hos Zooplus, enten i tyskland (zooplus.de) eller i England (zooplus.co.uk) - jeg synes det virker som om den tyske side er en anelse billigere, men det kommer lidt an på hvor der er tilbud. Det hele sendes fra Tyskland.
Der er gratis fragt når man kommer over et bestemt beløb (på den tyske side er det €69 - men som førstegangskøber får du faktisk en fin "førstegangskøber"rabat) så det er ikke så galt. Og altså både foder og ikke mindst kattesand er billigere på den måde.
Jeg håber ikke du føler dig blæst helt bagover Velkommen til KatteGale!!!
Tak for velkomsten og de mange svar.
Foderbrættet ser interessant ud, og det tror jeg, at jeg vil købe. Med hensyn til kost må jeg lige finde en strategi og i øvrigt øve mig i at læse på varedeklarationerne.
Er almindelig dåsetun i øvrigt ikke også fin kattemad?
[QUOTE=forslund;724556]Tak for velkomsten og de mange svar.
Foderbrættet ser interessant ud, og det tror jeg, at jeg vil købe. Med hensyn til kost må jeg lige finde en strategi og i øvrigt øve mig i at læse på varedeklarationerne.
Er almindelig dåsetun i øvrigt ikke også fin kattemad?[/QUOTE]
Nej, dåsetun er ikke god kattemad af flere årsager. For det første indeholder almindelige dåsetun ikke alle de næringsstoffer, som katten har brug for. For det andet indeholder tun generelt mange tungmetaller, og katte bør derfor ikke have for meget af det. Som en godbid ind imellem er det dog fint nok.
Når man køber foder, er det også vigtigt, at der står på pakken/dåsen, at det er fuldfoder. Så kan man nemlig være sikker på, at alle de næringsstoffer, som katten behøver, er indeholdt, hvad enten det er naturligt, eller de er tilsat.
[QUOTE=forslund;724556]Tak for velkomsten og de mange svar.
Er almindelig dåsetun i øvrigt ikke også fin kattemad?[/QUOTE]
Treekie gerrrl
Ja det er vigtigt at få med at det skal være lux den fra aldi for den anden er totalt fyldt med sukker.
Ha ha mine vil ikke andet end lux og blander jeg andet sammen med bliver det meget fint sorteret fed og ikke spist