Overvejelser efter dyrlæge besøg. (langt)

Det var vidst noget at med at hans immunforsvar ikke er i top og at det kunne give komplikationer :slight_smile:

Jeg tror faktisk at det er muligt de altid intuberer Vivi, men jeg er ikke helt sikker :slight_smile: deres patienter bliver ihvertfald overvåget af en maskine, men jeg tager mig under alle omstændigheder en snak med dem når jeg kommer derud :slight_smile:

Super! Tak :smiley:

[QUOTE=Christa;849404]Det var vidst noget at med at hans immunforsvar ikke er i top og at det kunne give komplikationer :slight_smile:
[/QUOTE]

Jeg ville nu mene, at ved så lillebitte et indgreb, som en normal kastration er, så er risikoen for komplikationer tilsvarende lille - og hvis hans fertilitet kommer til at stresse ham yderligere, vil hans herpesproblemer blive yderligere forværret med deraf følgende yderligere forværring af hans immunforsvar. Og yderligere risiko for komplikationer ved operative indgreb.

Det er det, jeg mener med “skruen uden ende” :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;849413]Jeg ville nu mene, at ved så lillebitte et indgreb, som en normal kastration er, så er risikoen for komplikationer tilsvarende lille - og hvis hans fertilitet kommer til at stresse ham yderligere, vil hans herpesproblemer blive yderligere forværret med deraf følgende yderligere forværring af hans immunforsvar. Og yderligere risiko for komplikationer ved operative indgreb.

Det er det, jeg mener med “skruen uden ende” :)[/QUOTE]

Ja, jeg må hellere få det gjort nu! Ronaxanen har mildnet hans symptomer så må hellere få det gjort inden det bliver værre igen :slight_smile:

De to andre tyggede dem så, som de burde. Og alle andre katte jeg har haft knaser tørfoder. Men om det hjalp? Tjah, Creamy har fået fjernet et par tænder pga FORL. Jens Ruhnau sagde at her var der ingen forebyggelse, det rammer 50% af alle katte uanset hvad man gør :frowning: Tullens tandsæt var fint… Så, om foderet har en effekt eller ej kan jeg egentlig ikke sige. Ruhnau sagde at de deciderede tandfodere havde en effekt på tandsten (og det skal gives rent, ikke blandes op med noget andet, bortset fra overgangsperioden), men tandbørstning var vejen frem m.h.t. tandsten og paradentose. Så jeg gætter effekten af foderet er begrænset, men bedre end “ikke tandfoder” - hvor meget det så er.
Jeg er begyndt at tilsætte deres foder Plaque Off som forsøg. Jeg tror ikke meget på det, indrømmet, men det er et forsøg værd.

Nej, der sker ikke noget med spiserøret. Heldigvis…

Nu har jeg ikke selv prøvet det, men det er jo ikke sikkert, du behøver skifte dit normale foder ud - måske kan du nøjes med at blande noget tandfoder i? Jeg ved det ikke. Mine får Hill’s Vet Essentials blandet i deres Orijen. Det er store bidder, der også skulle være godt for tænderne, men de får dem nu mest, fordi de godt kan lide dem :slight_smile:

Ude på mit arbejde bruger de klorhexidin til at børste Svantes tænder med, fordi han har tendens til tandkødsbetændelse. Og Svante er vel at mærke en sæl

Jeg tror godt, man kan bruge det til katte også, men jeg ved ikke, hvilken opløsning det skal være.

[QUOTE=galath;849480]

Ude på mit arbejde bruger de klorhexidin til at børste Svantes tænder med, fordi han har tendens til tandkødsbetændelse. Og Svante er vel at mærke en sæl

Jeg tror godt, man kan bruge det til katte også, men jeg ved ikke, hvilken opløsning det skal være.[/QUOTE]

Det kan man sagtens - det er vist endda ikke så ualmindeligt at man starter med klorhexidinmundskyl på en vatpind, når tandkødet er rødt. Det gør mindre ondt end at børste. Bagsiden er at de tit får tynd mave af klorhexidin og at de synes det smager forfærdeligt, ligemeget om man bruger “katteversionen” uden smag eller “menneskeversionen” der et tilsat noget spearmintsmag af en art. (det er ellers helt det samme produkt ifølge deklarationen).
Opløsningen hedder 0,1% mener jeg. Hvis der står mundskyl på, er det rigtigt :slight_smile:

(Fed smilie! Har du en sæl på dit arbejde?? :øhmm:)

Red.: http://www.dyrlaegensbutik.dk/TANDER/VetPro-Klorhexidin-Mundskyld-01-250ml.html

[QUOTE=Ann R;849478] Ruhnau sagde at de deciderede tandfodere havde en effekt på tandsten (og det skal gives rent, ikke blandes op med noget andet, bortset fra overgangsperioden), men tandbørstning var vejen frem m.h.t. tandsten og paradentose. Så jeg gætter effekten af foderet er begrænset, men bedre end “ikke tandfoder” - hvor meget det så er.
Jeg er begyndt at tilsætte deres foder Plaque Off som forsøg. Jeg tror ikke meget på det, indrømmet, men det er et forsøg værd.

Nej, der sker ikke noget med spiserøret. Heldigvis…[/QUOTE]

Hvis jeg nu overvejer at give det til kattene som eftermiddags godbidder? Så blir det ikke blandet med det “rigtige” foder som jeg jo er glad for - eller er idéen så væk? Og samtidig går jeg igang med at vende dem til at blive gnubbet i munden. Jeg læste i tråden Ingrid linkede til, at man kan få et katte tandpasta/gel produkt, som bla Alice sælger. Så starter ud i dag med at prøve forsigtigt med klorhexidin på en vatpind og bruger det et par uger, til Gucci har vænnet sig til at blive behandlet på den måde. Og så køber jeg gaze - det bør vel fungere lige som en sådan tommelfinger dut, man kan købe hos dyrlæger og dyrehandlere - til at fortsætte med fremover. Jeg tror ikke jeg vil få lov at børste med en tandbørste - men hvem ved,… Måske syntes han det er så dejligt at får gnubbet gummer at han er med på det hele.

Jeg har tidligere - da kattene var noget yngre - brugt Plague off. Jeg syntes ikke selv det virker, men jeg har nogle veninder, på hvis katte det HAR virket. Det er også utroligt ikke? Hvorfor ikke bare et produkt, der virker på ALLE ALTID :smiley:

[QUOTE=galath;849480]Nu har jeg ikke selv prøvet det, men det er jo ikke sikkert, du behøver skifte dit normale foder ud - måske kan du nøjes med at blande noget tandfoder i? Jeg ved det ikke.

Ude på mit arbejde bruger de klorhexidin til at børste Svantes tænder med, fordi han har tendens til tandkødsbetændelse. Og Svante er vel at mærke en sæl

:tihi:

Jeg tror godt, man kan bruge det til katte også, men jeg ved ikke, hvilken opløsning det skal være.[/QUOTE]

Hihi - en sæl der får børstet tænder :tihi:

Det virker til det er den rigtige blanding jeg har hjemme - så nu er det bare i krig. For et eller andet skal og vil jeg gøre for at hjælpe ham.

Jeg tænker også at have mit normale foder og så dette som “godbidder” - og så bare tage mindre af det andet, selvfølgelig, så tykke ikke blir tykkere :wink: Jeg har undersøgt flere af dental produkterne og det virker til at Hills er den mindst kalorieholdrige af dem - så det skal være den, hvis nogen.

[QUOTE=Ann R;849482]Det kan man sagtens - det er vist endda ikke så ualmindeligt at man starter med klorhexidinmundskyl på en vatpind, når tandkødet er rødt. Det gør mindre ondt end at børste. Bagsiden er at de tit får tynd mave af klorhexidin og at de synes det smager forfærdeligt, ligemeget om man bruger “katteversionen” uden smag eller “menneskeversionen” der et tilsat noget spearmintsmag af en art. (det er ellers helt det samme produkt ifølge deklarationen).
Opløsningen hedder 0,1% mener jeg. Hvis der står mundskyl på, er det rigtigt :slight_smile:

(Fed smilie! Har du en sæl på dit arbejde?? :øhmm:)

:tihi:

Red.: http://www.dyrlaegensbutik.dk/TANDER/VetPro-Klorhexidin-Mundskyld-01-250ml.html[/QUOTE]

Den blanding jeg har hjemme er Apotekets mundskyld 0,12%. Så den må jeg igang med. Det blir små skridt - vil ikke skræmme ham med det, men hellerre tage det over en lang periode. Det skal jo gerne være en ting, jeg kan få lov til resten af hans 50-årige liv :slight_smile: Jeg tager hellere lidt løs mave en uge eller 2 - for at se om jeg kan få lov at hjælpe ham af med lidt af betændelsen. Og så kan jeg få tandgel/pasta hjem til videre forløb.

Tusind tak piger :slight_smile:

Jeg er SÅ stolt af min Gucci :hjerte:Jeg fandt mundskyld og vatpind frem i går. Og da han ELSKER vatpinde, kom han frem til mig med det samme. Jeg fik lov at gnubbe ham et par gange i hver side med det klamme stads - han prøvede at trække sig væk. Men så snart jeg tog vatpinden ud og bare sad med den, kom han og gnaskede i den. Så han fik i hvert fald lidt ekstra mundskyld - haha… Og sikke han spandt, den bette… :hjerte:

Jeg håber det går lige så godt i aften. For TÆNK hvis jeg kan minimere det betændte en smule - det ville være FANTASTISK :slight_smile:

Jeg har desuden fundet foder forholdsvis billigt - og nu sidder jeg og leder efter L-lysinen til en pris der er ok at betale :slight_smile:

Jeg har tre - og fire marsvin (små hvaler) :thumbup:

Her får en af sælerne børstet tænder:

(Undskyld, Marianne - totalt OT :ups:)

Hihi, Ingrid… Totalt HERLIG OT :tihi: Måske Gucci skulle se billedet og LÆRE noget :smiley:

Endnu mere OT: Så arbejder du, Ingrid, sammen med min gymnasie-veninde Anne-Mette!

[QUOTE=galath;850211]Jeg har tre - og fire marsvin (små hvaler) :thumbup:
[/QUOTE]
:ok: :ok: :ok:
:klap: :klap: :klap:

Sjovt! Hun er rigtig sød og rigtig dygtig! Jeg havde faktisk en lang snak med hende så sent som i dag :slight_smile:

[QUOTE=Marianne;849985]Jeg er SÅ stolt af min Gucci :hjerte:Jeg fandt mundskyld og vatpind frem i går. Og da han ELSKER vatpinde, kom han frem til mig med det samme. Jeg fik lov at gnubbe ham et par gange i hver side med det klamme stads - han prøvede at trække sig væk. Men så snart jeg tog vatpinden ud og bare sad med den, kom han og gnaskede i den. Så han fik i hvert fald lidt ekstra mundskyld - haha… Og sikke han spandt, den bette… :hjerte:

Jeg håber det går lige så godt i aften. For TÆNK hvis jeg kan minimere det betændte en smule - det ville være FANTASTISK :slight_smile:

Jeg har desuden fundet foder forholdsvis billigt - og nu sidder jeg og leder efter L-lysinen til en pris der er ok at betale :)[/QUOTE]

Dejligt at høre at det er en succes med vatpinden :slight_smile: Håber hans tandkød snart er tiptop igen…

Tusind tak Eva :slight_smile: Jeg håber også det hjælper - OG at han blir ved med at acceptere at jeg sådan piller i kæften på ham. Jeg tænker på om han rent faktisk syntes det er rart, eftersom han ikke gør mere oprør mod mig end han gør… Lige første gang jeg stikker vatpinden ind, er jeg sikker på han er klar til at æde mig, men når vi lige får vendt hans hovede og min hånd rigtigt “slapper” han af… Nu er det selvfølgelig bare to gange - men det er 2 gange mere end jeg havde regnet med :hjerte: