Overvejelser efter dyrlæge besøg. (langt)

Jeg er forvirret efter at have været hos dr. dyr idag. Jeg håber I kan guide mig lidt igennem de ting vi har snakket om… Også til trods for jeg tidligere har spurgt om nogle af tingene - og til trods for der findes tråde om emnerne. Det er SÅ svært at føre det over på egne “problemer”:ups:

Jeg tog afsted, da Balloo har dryppet efter bakkebesøg. (se evt tråd: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?39769-Drypper-efter-bakke-bes�g! ) Dyrlægen og jeg blev enige om at lægge deres sundhedstjek og vacc. i dag sammen med et ekstra tjek af Balloo. I forbindelse med undersøgelsen vil jeg gerne have taget blodprøver, da de nærmer sig 9 år og jeg gerne vil se om der “gemmer” sig noget i tallene, vi skal være obs på.

Anyway. Balloo blir mærket godt og grundigt igennem og fik næsten trykket sin blære op igennem hele kroppen (næsten altså) og han var IKKE en glad misser. Nøøj, hvor han peb!:brist: Umiddelbart virker hans blære helt normal. Det eneste Lasse faldt over ved undersøgelsen var, at Balloo har ret stor forhud, men ud over det, var der intet unormalt.

Nu afventer jeg blodprøve svar fra Lasse imorgen. Har valgt en udviddet prøve og får stofskifte prøve med i pakken også. Generelt er Balloo en fin herre - ingen anmærkninger af nogen slags - hverken på tænder eller andet. Vægt den samme som sidst til trods for ændrede mad vaner. Men da han er slank er hans 4,48 kg ikke vildt.

Jeg aftaler med Lasse at prøve at skifte grus - fra groft til fint for at se om det kan hjælpe. Han mener også jeg skal prøve at sænke mængden af vådfoder, da problemet først er begyndt efter jeg har sat mængden af dette i vejret. I sidste instans kan det være, Balloo skal have en kur af noget smertestillende, da det måske kan være tegn på noget begynde slidgigt - og at han presser sig selv i “bakke situationen”. Der er dog ingen andre faktorer, der skulle gøre at vi - slet ikke jeg - tror at han er begyndt at have problemer af den slags. Og Lasse er absolut heller ikke begejstret for at medicinere for noget, vi ikke har defineret, så det er kun som ALLERsidste løsning, hvis drypperiet ikke aftager.

Så langt så godt.

Nu kommer problemet så. Ved sidste tjek, var Gucci jo en erotisk bygget herre på 4.98 kg. Han havde begyndende mundproblemer - rødt tandkød og tandsten. Og så en del skæl - hvilket jeg kæmper med periodevis. Gucci er jo herpes-bærer, så jeg har perioder (mere og mere sjældent heldigvis) hvor jeg kæmper med løbende øjne og lidt små nysen og ekstra meget søvn behov hos ham. Har heldigvis ikke haft kraftige udbrud. Da jeg jo er klar over han er bærer, har jeg altid gjort mit bedste for at minimere stress - men ellers ikke gjort mere ved det.

Idag havde han noget røde øjne og de løber lidt i øjblikket - og Lasse mener derfor at jeg skal overveje at give Gucci L-lysine. Jeg har nu læst en masse om det og fundet en del gamle debatter om produktet. Og jeg kan forstå at der er meget delte meninger om, om det virker eller ej. Jeg har i samme ombæring læst at nogle nævner Zithromax frem for L-lysine. Hvad er jeres mening om disse produkter? Ville I ud fra Guccis forholdsvise dæmpede udbrud, begynde at give ham et af de to produkter? Og hvor kan jeg evt købe dem til en fornuftig pris. Dyrehospitalet har det ikke hjemme - men han ville gerne bestille det til mig - men jeg vil lige afvente. Han nævnte forøvrigt noget foder fra RC, der tydeligt har højere niveau af L-lysine - men han er godt klar over jeg ikke er specielt begejstret for RC.

Så er der vægten. Jeg har siden oktober sat kattenes vådfoder mængde op fra ca 100 g/dagligt til deling til ca 300 g/dagligt til deling. I samme periode har jeg begrænset mængden af tørfoder til ca 60-70 g/dagligt til deling i foderbræt, hvor de tidligere havde fri buffet.

Anden del af foder problemet er, at Gucci pga gebisset bør have noget foder der måske kan hjælpe med at forebygge at det blir værre. Lasse nævnte Hills T/D eller RC’s dental (husker ikke navnet). Det skal tydeligvis være store bidder, som kattene er nødt til at tygge? Men hvad sker der hvis kattene bare sluger det, som de gør med andet foder?Jeg skal nok regne med rensning snart og evt udtrækning af tænder… Men kan jeg udover det gøre noget?? Ingen af mine katte vil røre råt. Men de spiser gerne FÅ og SMÅ stykker kogt/stegt kylling. Men tydeligvis ikke noget der rykker på mundhygiejnen…

Så hvad gør jeg nu?

Balloo skal have mindre vådt, for at vi kan se om det har nogen effekt af hans drypperi.

Gucci skal ikke længere have Orijen og FP - men gerne fortsætte på Iams Hairball og så skal han gerne have noget dental tørkost også… Og samtidig skal han tabe sig nogle 100 g.

Min logik siger jo noget andet - og det ved jeg jeres også gør. Men er der nogen måde, hvorpå jeg kan tilgodese hele balladen på en fornuftig måde, uden at skulle dele kattene op ved måltider - da de SELVFØLGELIG vil spise det kammeraten spiser.

Hvad Balloos drypperi angår har jeg ingen gode forslag, men hvad angår tørfoder til Gucci kunne jeg foreslå Sanabelles Grande.

Min Gråmis spiser det med stor fornøjelse, og han tygger stykkerne, da de er meget store. Og de største det er lykkedes mig at finde. For snart to år siden fik han trukket tænder ud og renset tandkød pga. tandkødsbetændelse, og det synes som om, at Sanabelle kan holde det nede. Dyrlægen havde ellers forudset, at det ville blive nødvendigt med endnu en tandrensning og evt. udtrækning af flere tænder.

Sanabelle Grande kan f.eks. købes på Zooplus og sædvanligvis også på Jyraks udstillinger.

Allerførst… Katte tygger ikke deres mad! Så enkelt kan det siges, når der spekuleres i at give et foder, som “tvinger” katten til at tygge… Sådan et foder findes ikke…
Der findes fodertyper, som får katte til at knase - og dermed danne belægninger på deres kindtænder, så der kommer endnu mere tandsten… den slags foder kaldes ofte for Dental-foder…

Med tanke på oventstående ville jeg ikke ændre en tøddel i kattenes kost…
At en kat “drypper” evt pgr af smerter i forbindelse med tømningen af blæren, vil jo ikke ændres ved at katten får mindre vådfoder - den skal stadig på bakken x antal gange i løbet af dagen og den vil stadig ikke tømme sig helt pgr smerter… Så hvad mindre vådfoder skulle betyde i forhold til at løse problemet, forstår jeg ikke helt…

Jo… en ændring… jeg ville lade kattene få tilberedt kylling lidt oftere… og prøve mig frem med alt muligt andet mere eller mindre tilberedt kød, så jeg med tiden har nogle ting, de kan vælge imellem…

Der sker ingenting. Men det hjælper selvfølgelig ikke på tænderne så. Zutti, der jo havde fåer fjernet de fleste af sine tænder tålte i en periode kun Hill’s Oral Care. Han fik det altså pga indholdet, ikke den tandplejende effekt, og han slugte det helt. Det var der sådan set ingen problemer i :slight_smile:

Ann - Jeg er enig med dig. Og det er jo derfor jeg blir så forvirret. Jeg ved godt dyrlægerne ikke har megen viden om foder og at de er sælgere for fx. RC og Specific. Jeg mener også katte sluger uden at gnaske i pillerne først… Men hvor er det ærgerligt, man ikke kan finde et foder der rent faktisk KAN hjælpe på det område. Glemte helt at skrive at Gucci har knækket sin ene hjørnetand. Der er røget en lille flis af, men der er ikke åbent op til nerverne, så det bør ikke betyde noget.Jeg vil koge/stege kylling og smide i fryseren - så er det lidt lettere for mig selv også. Og prøve mig frem med andet stegt/kogt også. For råt/halv råt snuser de ikke engang til…

Jeg tror den eneste grund til han ville jeg skulle skære ned på vådfoder, var for at se om drypperiet blev mindre - i og med det først er kommet på det seneste, hvor mængden har været større end de har været vant til. Jeg vil i første omgang finde kattesand frem for grus og se hvad de siger til det. Og så må jeg se hvad blodprøverne viser. Ud ad til er der i hvert fald ikke noget smerte/sygdom. Og heller ikke noget at mærke på selve blæren/det ydre endetarms stykke.

Susanne - Sanabelle har jeg også fundet på min net-jagt rundt efter mulige løsninger. Men igen - hvis kattene bare sluger dem uden at gnaske, hjælper de jo ikke og vil desuden kunne ødelægge kattenes spiserør, eller? Dejligt at du har fundet noget der virker, for det lyder som Guccis fremtid, du har oplevet på din egen. Det er så synd for dem, at skulle kæmpe sådan med bisserne. Hvis jeg da så bare kunne få lov at børste tænder på dem - men det må jeg heller ikke…

Tak Ann. Jeg nåede lige at skrive i det andet indlæg, at jeg så ville frygte at de kan rive spiserøret op, hvis det er sådan kæmpe stykker, de bare sluger hele :tihi: Ja, Zutti ville jo så ikke kunne hjælpe til viden om der var en egentlig effekt, når han fik dem af en anden årsag…

god bedring med kattene

Forstår slet ikke, at nedskæring på væskeindtag (vådfoder) skulle hjælpe på blæreproblemer, tværtimod.
Desuden kan jeg ikke lide, at katten pev, da han blev trykket på blæren. Blev der ikke taget urinprøve?

Og nej, katte tygger ikke deres mad. De bider gennem skind og kød, der så kommer op omkring tandhalsene - Dette sker ikke med tørfoder, der højst knuses eller som regel sluges helt.

Jeg ved, at nogle bruger at tilsætte drikkevandet en smule æblecideredikke for at modvirke tandsten - De påstår, at de hjælper. (Det holder i hvert fald vandskålene fri for kalkaflejringer).

De tygger det muligvis ikke, men mine abyer knuser i hvert fald tørfoder, hvis det er store bidder. Og det ved jeg, fordi de er nogle uciviliserede bæster, der gør det med munden åben, så halvdelen af stumperne falder ud imens :venter:

Er det helt umuligt at komme til at børste hans tænder? Eller rense dem, i hvert fald. Alice har skrevet om et middel, hun brugte, som hun kom på lidt gaze og så strøg over deres tandkød. Som hun selv syntes virkede. Det står i denne tråd:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?33444-B%F8rster-I-t%E6nder-p%E5-jeres-katte

Zitromax er et meget bredspektret penicillinprodukt og når du skriver det er små sjældne anfald vil jeg synes det er at skyde gråspurve med kanoner :slight_smile: og igen det er kun bivirknngern af herpes det vil hjælpe på, ikke selve herpesen.
Så vidt jeg ved er L-lysin en slags kosttilskud. Så det kan ikke skade at prøve, jeg har prøvet og synes ikke der var den store effekt men det er nok forskelligt fra kat til kat.
Held og lykke med dem begge :slight_smile:

[QUOTE=HeroldDesign;849205]Zitromax er et meget bredspektret penicillinprodukt og når du skriver det er små sjældne anfald vil jeg synes det er at skyde gråspurve med kanoner :slight_smile: og igen det er kun bivirknngern af herpes det vil hjælpe på, ikke selve herpesen.
Så vidt jeg ved er L-lysin en slags kosttilskud. Så det kan ikke skade at prøve, jeg har prøvet og synes ikke der var den store effekt men det er nok forskelligt fra kat til kat.[/QUOTE]

Helt enig. L-lysin er en aminosyre, som måske virker, måske ikke - men den skader ikke at prøve. Zithromax er et meget bredspektret antibiotika, som vi bruger modsejlivede infektioner, når intet andet virker. Det er så at sige sidste udvej efter clavubactin og ronaxan m.m. Jeg ville ikke bruge det ved små, milde herpesudbrud - men jeg har lige haft en ualmindeligt genstridig luftvejsinfaktion på et kuld killinger, hvor Zithromax til sidst blev prøvet, og virkede.

[QUOTE=HeroldDesign;849205]Zitromax er et meget bredspektret penicillinprodukt og når du skriver det er små sjældne anfald vil jeg synes det er at skyde gråspurve med kanoner :slight_smile: og igen det er kun bivirknngern af herpes det vil hjælpe på, ikke selve herpesen.
Så vidt jeg ved er L-lysin en slags kosttilskud. Så det kan ikke skade at prøve, jeg har prøvet og synes ikke der var den store effekt men det er nok forskelligt fra kat til kat.
Held og lykke med dem begge :-)[/QUOTE]

HELT enig - Zithromax er sidste udvej og bør kun benyttes, hvor ingen anden antibiotika har effekt.

Skyder man konsekvent gråspurve med kanoner, har vi ikke noget der virker den dag vi står med en seriøs infektion - så har vi resistensproblemer og kan ikke behandle.

Jeg har aldrig fået udskrevet Zithromax og ved, at det hører til sjældenhederne, at min dyrlæge ordinerer det - heldigvis.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;849314]HELT enig - Zithromax er sidste udvej og bør kun benyttes, hvor ingen anden antibiotika har effekt.

Skyder man konsekvent gråspurve med kanoner, har vi ikke noget der virker den dag vi står med en seriøs infektion - så har vi resistensproblemer og kan ikke behandle.

Jeg har aldrig fået udskrevet Zithromax og ved, at det hører til sjældenhederne, at min dyrlæge ordinerer det - heldigvis.[/QUOTE]

Undskyld jeg blander mig med lidt små-offtopic :slight_smile:

Men Conrad har de sidste 2 måneder - dvs. siden jeg fik ham haft calici/herpes i udbrud (fastslået hos lab) og han har nu være på ronaxan de sidste 3 uger men det har ikke hjulpet :frowning: kunne zithromax mon afhjælpe ham? Det har varet længe, men det har kun vist sig ved flåd fra øjne/næse og nys. Han er 7 måneder og fertil endnu. :slight_smile:

[QUOTE=Christa;849379]Undskyld jeg blander mig med lidt små-offtopic :slight_smile:

Men Conrad har de sidste 2 måneder - dvs. siden jeg fik ham haft calici/herpes i udbrud (fastslået hos lab) og han har nu være på ronaxan de sidste 3 uger men det har ikke hjulpet :frowning: kunne zithromax mon afhjælpe ham? Det har varet længe, men det har kun vist sig ved flåd fra øjne/næse og nys. Han er 7 måneder og fertil endnu. :)[/QUOTE]

Måske og måske ikke :slight_smile:
Desværre er der en del katte, der ender med at have kronisk herpes - og er han en af dem, vil det ikke hjælpe.
Men han lyder da som et af de tilfælde, hvor man bør overveje at prøve en Zithromaxkur :slight_smile:

Skal du bruge ham i avl? Ellers kan kastration klart afhjælpe - herpes kommer af stress og generelt er fertile katte mere stressede end kastrater.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;849382]Måske og måske ikke :slight_smile:
Desværre er der en del katte, der ender med at have kronisk herpes - og er han en af dem, vil det ikke hjælpe.
Men han lyder da som et af de tilfælde, hvor man bør overveje at prøve en Zithromaxkur :slight_smile:

Skal du bruge ham i avl? Ellers kan kastration klart afhjælpe - herpes kommer af stress og generelt er fertile katte mere stressede end kastrater.[/QUOTE]

Han skal ikke bruges i avl og har gerne villet kastrere ham længe nu, men dyrlægen har ikke været meget for det netop pga. hans udbrud. Jeg har dog fået en tid på onsdag til at få det gjort, de skal bare lige se ham og vurdere om det er noget de har lyst til når jeg kommer med ham :slight_smile: hvis ikke må vi jo prøve Zithromax. Men jeg tror at hans hormoner stresser ham en del for han hopper rimelig tit på min hunkat for at parre hende :-/

Hvis de ikke “har lyst” til at kastrere ham nu, vil jeg anbefale dig at få en second opinion. Det er skruen uden ende, hvis ikke han snart bliver snippet…

Ja, altså om de synes det er forsvarligt :slight_smile: men jeg tror dog i sidste ende at de siger det er min beslutning og så bliver det gjort! Det sagde dyrlægen som har haft med Conrad at gøre. Hun sagde at det var ikke det mest optimale at gøre, men at det var selvfølgelig min beslutning og da var det jeg besluttede at sende en prøve til laboratorie og sætte ham på en længere ronaxankur og håbe det hjalp. Det gjorde det ikke, så nu kan jeg altså ikke vente længere :stuck_out_tongue: det var en anden dyrlæge/sygeplejeske jeg havde i telefonen i går og hun ved jo ikke hvad der er forgået forud, men jeg presser på på onsdag :slight_smile:

Hvis han er meget snottet, skal du så insistere på at han bliver intuberet - ellers kan han blive kvalt i sit eget snot.

Det er et langt større overgreb på hans immunforsvar at holde ham fertil, hvis han har konstante herpesudbrud end det er at bruge ½ time på at fjerne hans testikler. Så jeg har svært ved at se, hvor problemet med det “forsvarlige” er? (altså bortset lige fra Vivis kommentar, der jo giver meget mening :))

Åhhh I er simpelthen så søde alle sammen. Tusind tak fordi I tager jer tid til at læse mit lange skriv og ikke mindst svare - til trods for mange af spørgsmålene er stille før af andre :hjerte:

Jeg starter lige med det nyeste. Jeg har fået svar på blodprøver (udvidet, med stofskifte og andre ting). Og guldklumperne fejler intet. Så det er jo en enorm lettelse. :hjerte:

Jeg svarer sådan lidt i rækkefølge. Det er vist det nemmeste, da nogle er jer er inde på det samme :wink:

Kære Cæsars moar : Tak for info om at din basse har haft godt af T/D’en. Jeg vil se om jeg kan finde en lille pose af et af dental produkterne med et indhold, der ikke går imod alt andet jeg kæmper med - og så teste om det har en effekt eller ej. Og tak for info om Zithromax’en.

Kære Hanne : Nej, den med at skære ned på vådfoder har jeg også svært ved. Men er det ikke det vi ser hos de fleste dyrlæger? At de vil vi ikke må give dem vådt? Eller i hvert fald kun begrænset. Jeg har heller ikke tænkt mig at gøre det. Mine to får som sagt ikke de store mængder mad længere men de er glade for det våde (efter de har vænnet sig til det) og de nyder det tørre som godbidder i fun-boardet. Jeg spurgte ind til det med at han peb, da Lasse trykkede ham på blæren. Men umiddelbart var det værre for ejeren end for katten. Han blev jo trykket godt ind i siden samtidig med at han var strukket ud - så jeg tror (håber) han peb fordi det var ubehageligt og ikke pga smerte. Han stoppede lynhurtigt igen - men JEG bryder mig ikke om de græder… Der er ikke umiddelbart nogle blære problemer og derfor ville Lasse ikke tage en urin test. Det blir selvfølgelig næste skridt, hvis der ikke sker en ændring af grus skifte.

Er æblecider eddike farligt for dem? Det kan være jeg skal prøve - men KUN hvis det er helt og aldeles harmløst!

En underlig ting er at Balloo ikke har dryppet siden vi kom hjem. Nu har han slevfølgelig kun været ude og tisse et par gange - men alligevel. Er det ikke bare typisk katte! Nu er det heldigvis heller ikke HVER gang han gør det - men at lade være samme dag, som han er hos dr. dyr?? Misser, altså!!!

Kære Ingrid : Haha, mine er altså også nogle madsvin… Jeg kan også se på resterne at der knuses lidt… Jeg har siddet og søgt på dental produkterne her til formiddag og jeg kan se, at det er ca 50/50 om folk mærker forskel eller ej på de produkter. Måske skal jeg få fat i en lille pose og PRØVE?! Det sker der jo ikke noget ved - det skal bare ikke være på bekostning af alt muligt andet, som vi kæmper med herhjemme.

Jeg tænte også på at prøve at rense. Igen - der sker ikke noget ved at prøve så mange ting som muligt. Jeg vil læse tråden - tak. Jeg fandt selv tidligere idag en sådan “finger klud” som egentlig ligger under hundetilbehør, som jeg måske kan få lov at gnubbe hans gummer med. Og ellers har jeg tænkt på om jeg kan afhjælpe ham lidt ved at gnubbe hans tandkød med en vatpind/vatrondel med klorhexidin 0,12%? Hvad tror I om det? Jeg bruger det selv til blister fx. Og det smager ikke godt hvis man får sunket lidt af det - men for mennesker er det jo ufarligt. Men jeg ved ikke om det samme gælder for katte?

Elisabeth : Tak skal du have. De er trætte idag - men det er også gråt og trist udenfor og sådan læge besøg kan jo slå selv den sejeste løve mis ud af kurs :smiley: Mange tak for om info om Zithromax. Det er så svært at holde rede på alle oplysningerne, når man sidder og googler. Rart at kunne få hjælp af jer. Det lyder absolut ikke som noget for Gucci på nuværende tidspunkt. For som sagt har han lidt løbe øjne engang imellem, lige for tiden er hans øjenhinder (tror jeg det hedder) lidt røde og engang imellem nyser han (ikke i øjeblikket). Det er ikke så jeg kan sige det er gang pr måned eller en gang pr ½år eller sådan noget. For det er så sjældent og uden “system” og varer bare nogle dage. Han bliver mere træt de dage men ellers er han ikke specielt mærket af det. Og nej - der er absolut ingen grund til at give noget, der ikke er behov for.

Pil : Tak, du er inde på det samme som Elisabeth. Mange tak for info. Det er rart at lære lidt i processen. Jeg har heldigvis så få gange haft brug for medicin/penicillin til mine kræ igennem alle år, så jeg ved ikke så meget om det. Jeg vil se om jeg kan finde L-lysine og så prøve om det har en effekt. Jeg vil søge nettet tyndt efter det, så jeg kan få det så billigt som muligt (selvfølgelig).

Vivi : Tak - det samme gælder for din info. Jeg går ud fra det kan sammenlignes med at vi mennesker blir mindre og mindre modtagelige for antibiotika, fordi vi får det udleveret for snart alting. Og der er jo ingen grund til at medicinere ham for noget, der ikke kræver den type behandling. De steder jeg har læst om produktet (diverse katte tråde fra google) står der ikke det er et medicinsk produkt, så jeg var slet ikke klar over det.

Christa : Bland dig endelig. Det er jo bare rart vi kan lære noget af hinandens tråde :slight_smile: