Overvejelser om aflivning - what to do?

Hej mennesker!

Jeg har virkelig brug for input i forhold til evt. aflivning af vores ene kat. Håber I vil hjælpe!

Vi har to katte Darwin på 10 år og Cirkeline på 8 år. Cirkeline er en nem kat - hun tisser i kattebakken, vil have nus engang i mellem, passer for det meste sig selv.

Darwin er meget anderledes. Han har altid været en ret nervøs kat. Der skal ikke meget til før han kradser væggene, tisser på gulvet osv. Han har altid været min lille baby og meget “morsyg”. Han har aldrig været god til børn, han har altid gemt sig. Min kæreste har to piger, på 10 og 8, som vi har hveranden weekend. Til at starte med var han bange for dem, det er han til dels stadig. Men han er begyndt at være strid over for dem. Hvæser og river ud efter dem når de går forbi osv. Han er også begyndt at tisse på gulvet stortset hver dag. Flere gange har han decideret strintet, mens vi stod lige ved siden af. Det tyder på, at han ikke har det særlig godt.

Vi har lige fået en lille dreng og jeg kan simpelthen ikke se, hvordan det skal fungerer fremover, når han begynder at kravle rundt. Både i forhold til tis på gulvet, men også i forhold til om Darwin kunne finde på at angribe ham.

Vi har overvejet om han skal have et nyt hjem, men jeg er rigtig bange for, at det ikke ville komme til at fungere, da man virkelig skal have tålmodighed med ham. Men jeg synes godt nok også, det er svært at tage beslutningen om, om han skal aflives. What to do?

1 Synes om

En ting er, det gør ikke ondt at være død. Det kan det at være i live.

I forhold til mulige løsninger, har I prøvet sådan noget som Kalm? Fås i håndkøb hos fx dyrlægen.

Nej, det har jeg aldrig hørt om. Det må jeg lige få undersøgt. Er det noget han skal have hele tiden eller bruger man det som en “kur”?

Det er ikke en kur. Katten skulle i givet fald have det løbende.

På din beskrivelse lyder det, som om situationen er stressende for jer alle - ikke bare for katten. Sådan kan man ikke leve i længere tid. Hverken katten eller jer.

Jeg kender ikke din kat og kan selvfølgelig slet ikke vurdere dens mentale habitus, men det er måske værd at overveje, om den kan få et godt liv et andet sted under de rette forhold. Ingen børn, ingen andre dyr, udeadgang - måske endda fritløb. Fritløb er ikke altid en god idé - andre gange er det løsningen på alting.

Som sagt - det kan jeg slet ikke vurdere. Men måske er det værd at overveje, om I synes, det kunne være en løsning, hvis katten ellers er sund og rask.

3 Synes om