Overvejelser ved start af opdræt

Jeg vil rigtig gerne være opdrætter af orientalere, og har fundet en hunkilling på 2½ uge, som jeg godt ku være interesseret i. Men har nu læst en tråd op fertile hunkatte og p-piller, så ka jeg godt fornemme, at det ikke bare er lige til.

Så er der ikke nogle af jer opdrættere, som ku gi mig lidt fif ift. det at ha en fertil hunkat, hvilke overvejelser jeg ska ta med inden jeg kaster mig ud i det og alt det man ikke lige tænker på i første omgang.

Har i forvejen 2 hankastrater (siam+orientaler), og den ene (Pinhead) reagerede kraftigt, da jeg afspillede et klip fra youtube af en siam mis i løbetid. Han har så også parret en gang inden kastration.

Du skal i hvert fald overveje om de katte du har også er indforstået med det. Jeg har en hankastrat der tidligere har været avlshan og han var ikke særlig glad for når min hunkat kom hjem fra parring, det stressede ham meget - men heldigvis tog det kun nogle dage at komme over. Den opdrætter der har haft ham siger at det er derfor opdrættere normalt ikke beholder deres hanner efter kastration og efter at have prøvet det kan jeg godt se hvad hun mener. Jeg ved ikke om det samme gør sig gældende, hvis han kun har parret en gang og jeg ved heller ikke om det er raceafhængigt - min hankastrat er en somali. Men i hvert fald er det noget der skal overvejes.

Dernæst så vil jeg anbefale dig at finde dig en god mentor medmindre du ved en masse om racen i forvejen og har mange kontakter. Jeg startede selv uden mentor og det vil jeg ikke anbefale. Jeg kan også anbefale JYRAKs opdrætterseminar - og der er også noget tilsvarende i nogle af de andre klubber.

Med hensyn til fertile hunkatte: du skal jo først og fremmest gøre op med dig selv om du vil bruge p-piller eller ej og hvor mange kuld du vil have om året. Det er jo ikke godt hvis du har en meget fertil hunkat, men kun får et enkelt kuld på hende, da hun så kan gå hen og blive meget frustreret i løbet af et år.
Dernæst skal du være forberedt på at have nogle søvnløse nætter, da de kan være meget højlydte :wink: og du skal være forberedt på at hunkatte også kan strinte når de er fertile.

Du skal også forberede dig på, at hunkattens frustrationer kan gå ud over dine kastrater. En fertil hunkat kan virkelig være en furie når det tager hende.

Min Bastian tilbeder den jord Isis træder på, og det har været virkelig svært for ham, når Isis har været væk for at blive parret. Han har savnet hende, så det helt har gjort ondt i hjertet at være vidne til. Men samtidig kan hun også være rigtig slem ved ham til tider, så han ikke ved hvad ben han skal stå på.

Det er bestemt ikke altid lige nemt med de madammer. Heldigvis har jeg kunnet undgå p-piller til Isis, for hun kommer ikke særligt ofte i løbetid. Det er i det mindste altid noget. Hun har også kun strintet i den periode, hvor jeg også havde Olga - hendes lige så fertile søster - i huset. DET var ikke morsomt -surrender

Hvis vi snakker en enkelt fertil hunkat, plejer det ikke udgøre de store problemer, synes jeg :slight_smile:

Det bedste du kan gøre lige nu er at tage kontakt til de siam/ori-opdrættere du kan finde herinde… de vil langt bedre kunne råde og vejlede dig, end så mange andre.
Og da opdrætterens antal er for nedadgående vil du blive behnadlet pænt og godt af dem :slight_smile:

og også overveje om du kan klare alt det der kan gå galt, miste killingerne fra de er små til ret gamle og/eller mormis. Eller om du kan lægge flere tusinde kroner ud på én gang til f.eks. et kejsersnit i weekenden. Akutte dyrlægebesøg er selvfølgelig altid noget man kan komme ud for, men der er jo risiko forbundet med parring og fødsel :slight_smile:

Yes. Jeg måtte afsted babu nytårsnat med Isis. Det blev ikke helt billigt, men alle 5 killinger overlevede heldigvis. Det var nu ikke lige den måde jeg havde planlagt at holde nytårsaften på.

Du skal også være klar til at passe syge killinger, hvis du skulle være så uheldig at få sygdom indenfor dørene. Og først og sidst, være klar til at kaste en masse penge, blod, sved og tåre i projektet.

Som jeg kender din flok ville de sagtens kunne bære en fertil pige, så er der alt det opdrætsmæssige, men der ved du jo der er meget.

ok, det gjorde det her i huset mht. Vincent - selvom jeg da er sikker på det ville have været værre, hvis jeg havde haft flere fertile

og også om du er klar til at omplacere en eller flere af dine katte, hvis de ikke kan sammen…

Prøv at læse denne side: Katteopdræt :slight_smile:

Amen :slight_smile:

Der er rigtig mange gode opdrættere herinde af den race, som du kan kontakte og snakke med.

Mit råd er ud over de, der står, lad være med at købe den første hunkat du tilbydes med mindre du er sikker på, at det er den bedste.

MVH

Hej Marlene!

P-Piller kan, som jeg plejer at sige, være et nødvendigt onde.
Jeg undgår dem helst, men der kan være situationer hvor de er nødvendige - som f.eks. i min nuværende situation, hvor jeg har en fertil dreng (OSH) gående der skal parre en bestemt dame når han er gammel nok - men som Absolut IKKE må parre min Europé pige :wink:
Eller hvis man har søskende af forskellige køn gående der hver i sær skal indgå i avl.
Jeg har også været nødt til at sætte min tidligere Europé på Pillen, da hun gik i løb hver anden uge, og hankatten der skulle parre hende ikke var klar (han var ikke voksen endnu).

Der er mange aspekter i det, men hvis du er i tvivl om noget, så skriv eller ring (du har mit nr.! :wink: ), så skal jeg se om jeg kan svare dig på dine spørgsmål (ellers kender jeg måske nogen der kan hjælpe dig).

Lyder super spændende med den lille misling du har kig på! :slight_smile:

/Mette