Der er sket noget meget banebrydende i vores lille hjem. For en uges tid tilbage havde vi problemer med opkast og derfor tog jeg RC fra misserne og lod dem have Hills og Applaws stående. Hillls interesserer dem overhovedet ikke, man kan til nød spise én pille, måske to, men så heller ikke mere. Men skålen med Applaws har de til gengæld tømt på en dag og det er aldrig sket før med et andet foder. De vil KUN have RC. Nu er jeg så gået tilbage til at give RC, men allerede i dag er der igen opkast Det kan jo være tilfældigt, da der også var hår i.
Men nu overvejer jeg altså, at lade dem spise de ca. 15 kg RC vi har tilbage og herefter gå over til at give Applaws som primært foder. Jeg har hørt en del godt om Applaws, at det skulle være bedre ift mængden af kød i foderet.
Mine katte vil helt sikkert helst have RC hvis de selv kunne vælge og derfor tænker jeg at det er enten eller. Så enten Primært RC eller Applaws. Hvis jeg tilbyder dem begge dele 50-50 vil de altid vælge RC’en og lade Applaws stå.
Så hvad synes I om det? Er det bedst at fodre med Applaws eller RC?
Det er sjovt som der er så stor forskel på hvad katte kan tåle…
Herhjemme får de forstoppelse af RC (både Obesity og Sterilized), så det er vi også gået bort fra. Kan jo ikke hjælpe at maverne ikke fungerer.
Når det er så slemt med opkast, ville jeg nok også droppe at fodre med mærket/varianten.
Mht. Applaws tørfoder, så har der vist været nogle lettere heftige debatter om det herinde. Måske du kunne søge på Applaws?
Det er simpelthen underligt, for de har altid fået RC og kunne fint tåle det, og så for nogle uger siden var der bare opkast konstant hver eneste dag. Nogle dage måske 5 klatter om dagen Pg de var mindst to af kattene som gjorde det, måske alle tre. Så tænkte jeg lige ville holde en pause og se om det hjalp med et andet foder. Og så gradvist begynde at give RC igen for at se om det virkelig kan være det.
Jeg kan forstå at et af problemerne med Applaws er at der ikke er Taurin i?? Det er jo ikke særlig smart… Men jeg synes snart der er noget i vejen med alle slags foder, hvis man spørger folk…
Orijen har vi prøvet for længe siden. Det gad de ikke røre… Det er som sagt første gang de har vist interesse for et andet foder end RC - og vi har prøvet rigtig mange: Hill’s, Iams, Orijen, Arion, Olivers + flere jeg ikke kan huske navnet på…
[quote=Camilla;489396]Det er simpelthen underligt, for de har altid fået RC og kunne fint tåle det, og så for nogle uger siden var der bare opkast konstant hver eneste dag. Nogle dage måske 5 klatter om dagen Pg de var mindst to af kattene som gjorde det, måske alle tre. Så tænkte jeg lige ville holde en pause og se om det hjalp med et andet foder. Og så gradvist begynde at give RC igen for at se om det virkelig kan være det.
Jeg kan forstå at et af problemerne med Applaws er at der ikke er Taurin i?? Det er jo ikke særlig smart… Men jeg synes snart der er noget i vejen med alle slags foder, hvis man spørger folk…
Orijen har vi prøvet for længe siden. Det gad de ikke røre… Det er som sagt første gang de har vist interesse for et andet foder end RC - og vi har prøvet rigtig mange: Hill’s, Iams, Orijen, Arion, Olivers + flere jeg ikke kan huske navnet på…[/quote]
der ER taurin jeg har ringet skrevet rundt , har lagt MANGE link her…
Jeg har spurgt dyrelægen og fødevarestyrelsen de ser IKKE nogen fare for at bruge det foder …
Jeg har tjekket og tjekket jeg ville ikke være bange for at bruge det foder for jeg kan se med dem jeg kender der bruger applaws at kattene trives godt på det …
[quote=R500;489399]der ER taurin jeg har ringet skrevet rundt , har lagt MANGE link her…
Jeg har spurgt dyrelægen og fødevarestyrelsen de ser IKKE nogen fare for at bruge det foder …
Jeg har tjekket og tjekket jeg ville ikke være bange for at bruge det foder for jeg kan se med dem jeg kender der bruger applaws at kattene trives godt på det …
Hvad med acana ? Har du prøvet det[/quote]
Årh, det var godt at høre. Så er jeg mere rolig
Jeg tror faktisk ikke vi har prøvet Acana… Hvor kan man købe det?
15 kg. foder - hvad tager det at spise? 3 mdr.? Så håber jeg da godt nok, at det var tilfældigt, at de kastede op, for ellers er det 3 lange måneder :S
Applaws indeholder helt sikkert taurin, for det er en naturlig bestanddel i kød. ‘Problemet’ er, at de ikke viser en analyse af, hvor meget der er i, og da det er naturligt forkommende står det ikke som en tilsat ingrediens, som vi er vant til i det konventionelle foder.
Jeg ville så jeg aldrig sætte min lid til enkelte fodermidler. Og jeg synes ikke, at Applaws har haft den mest heldige entre.
RC har vi ikke brugt længe. Vi havde katte der fik sår, men nogle kunne tåle og andre ikke, og det er ikke nemt at fortælle at de ikke måtte spise af de skåle. Så vi fjernede det helt.
Vi har så fodret med Hills i flere år, men jeg syntes at mine katte begyndte at blive lidt pinnede af det og pelsen var ikke helt god.
Nu er de på Pro Plan hele banden, og holda op. For det første har alle taget på, deres pelse er bare blevet flotte, og ikke mindst iguder hvor de dog æder.
Vi har så flere slags så de bestemmer selv hvad de helst vil have, og jooo de har deres farvoritter
[quote=pivnu;489423]15 kg. foder - hvad tager det at spise? 3 mdr.? Så håber jeg da godt nok, at det var tilfældigt, at de kastede op, for ellers er det 3 lange måneder :S
[/quote]
Helt ærligt, tror du virkelig at jeg ville fortsætte med det hvis de konstant brækkede sig de næste tre måneder? Eller bare den næste uge? Gider snart ikke skrive herinde og spørge, når man straks får den slags svar…
Men nu er der jo ingen der kan sige hvorvidt det er pga foderet eller ekstremt fælde/hårbolle sæson eller andet! Og jeg ser ingen grund til fluks at konkludere at det er foderet, for det er der ikke nogen der kan vide noget om. Så jeg prøver mig lidt frem og ser hvad der fungerer. Hvis ikke der er nogen problemer med RC fra nu af, ser jeg ikke noget galt i at give dem det vi har tilbage, men derfor kan jeg da godt overveje at skifte til noget andet som måske også er sundere for dem, når det er brugt.
[quote=Camilla;489457]Helt ærligt, tror du virkelig at jeg ville fortsætte med det hvis de konstant brækkede sig de næste tre måneder? Eller bare den næste uge? Gider snart ikke skrive herinde og spørge, når man straks får den slags svar…
Men nu er der jo ingen der kan sige hvorvidt det er pga foderet eller ekstremt fælde/hårbolle sæson eller andet! Og jeg ser ingen grund til fluks at konkludere at det er foderet, for det er der ikke nogen der kan vide noget om. Så jeg prøver mig lidt frem og ser hvad der fungerer. Hvis ikke der er nogen problemer med RC fra nu af, ser jeg ikke noget galt i at give dem det vi har tilbage, men derfor kan jeg da godt overveje at skifte til noget andet som måske også er sundere for dem, når det er brugt.[/quote]
Mine 2 får også RC, og imorges da jeg vågnede sad den ældste os og lavede lidt bræk-lyde. Dog uden at der kom noget op. Den lille kaster ikke op, så det er ikke nødvendigvis noget med foderet at gøre. Desuden har der ikke været problemer med RC tidligere. Victor havde jo også dårlig mave natten mellem fredag og lørdag, men på det tidspunkt havde de ikke fået RC i nogle dage. Så det er muligt at vi har hårbolle-sæson.
Der i fredags tror jeg dog ikke at det var hårbolle, det var nærmere det supermarkeds-mad jeg havde givet dem, gundet en lidt stresset dag. Men det imorges kunne godt lyde som en hårbolle.
Så ja jeg synes du skal vente og se om du kan finde ud af hvad det er der får dem til at kaste op. Jeg tror nu ikke det er foderet.
Og jeg har forresten smidt 5 kg foder ud for nylig, som stod i en tønde og måske var for gammelt. Det var det foder jeg egentlig mistænkte var årsagen til deres opkasteri. Så det er slet ikke det det kommer an på. Hvis foderet ikke duer smider jeg det gerne ud og køber noget nyt.
Jeg bruger RC og er meget glad for det foder. Har brugt det i årevis.
Hvis kattene kaster hår op så skal du overveje om du skal skifte til at hairball foder - her findes der også et RC foder som jeg ved at andre har haft godt resultat med.
jeg blander en skønsom pærevælling af foder og mine har nærmest maver af beton.
og med mindre dine katte er meget meget meget stædige, skal de nok spise. du skal bare være lidt hård. 24 timers protest strejke er ingen død af endnu.
dog skal siges at jeg har oplevet HUNDE der har været så stædige at ejeren er krøbet til korset efter vægttab på flere kilo. ved ikke om katte kan gøre det samme