Overvejer nyt foder, men hvilket?

hej KG. :slight_smile:
jeg har længe overvejet andet foder til misserne, pga. min nye kendskab til korn osv osv.

  • lige pt. får de kit kat. det koster i Tyskland, hvor vi altid køber det 60 kr. for 4 kg. og jeg vil helst ligge omkring det prisleje også. er studerende, og pengene er ret små. så foderet må helst ikke overstige det for meget :).

jeg håber i vil hjælpe mig med at finde noget godt, til en rimelig pris.

lidt info om mine pøllemonstre:

Ejner (han), kastrat. 2,5 år gammel. er ret tynd og muskuløs. har en krops bygning som en orientaler. ekstrem madglad - dvs. æder alt fra tun til agurk og salat. han kan have tendens til at overæde.

Oda (hun), kastrat, 2,5 år gammel. hun er til den tungere side, altså lidt småfed, men ikke alarmerende. hun kan have tendens til at overæde, og har en lidt sart mave - men ikke voldsom.

Olfert (hun - ja i know :tihi: ), kastrat, 6,5 år gammel. hun er langhåret og har pels som en perser - meeeeget underuld. hun er ikke god til at holde hendes pels, men er blevet langt bedre og jeg fjerner dullerne. hun er meget tynd og er pt. igang med at blive fedet op på killingefoder, men spiser også kit kat.

håber det var nok info, fodermæssigt. ellers så spørg :smiley:

Vi snakker tørfoder, ikke?

Jeg (og kattene) er glad for Sanabelle (deres Dental har fået bugt med rødt tandkød hos både Adelie og Ib!)

Det koster ca 22 kr/kilo lige nu (10+2 kilo på Zooplus for 268 kr - excl fragt)
Lidt dyrere end KitKat men også en del bedre.

Men vores får så kun tørfoder som supplement til vådmaden. Som er Lux fra Aldi, Lux poser (Aldi i Tyskland) REAL’s TiP posemad samt Coshida posemad fra Lidl. Lux er en bedre kvalitet end de to andre, men jeg skifter lidt så de ikke kører træt i det - det er de nemlig desværre “gode” til …

[QUOTE=TrekkieGrrrl;876648]Vi snakker tørfoder, ikke?

Jeg (og kattene) er glad for Sanabelle (deres Dental har fået bugt med rødt tandkød hos både Adelie og Ib!)

Det koster ca 22 kr/kilo lige nu (10+2 kilo på Zooplus for 268 kr - excl fragt)
Lidt dyrere end KitKat men også en del bedre.

Men vores får så kun tørfoder som supplement til vådmaden. Som er Lux fra Aldi, Lux poser (Aldi i Tyskland) REAL’s TiP posemad samt Coshida posemad fra Lidl. Lux er en bedre kvalitet end de to andre, men jeg skifter lidt så de ikke kører træt i det - det er de nemlig desværre “gode” til …[/QUOTE]

har overvejet Sanabelle, og vil i hvert fald kigge nærmere på det, tak! :slight_smile:
jo det er tørkost. vores får våd 1-2 gange om dagen :slight_smile: de får både lux, men også sådan noget økologisk halløj uden alt muligt tilsætningsfis i. (fandt det i tyskland, til en billig skilling :smiley: )

[QUOTE=Chalotteg;876651]har overvejet Sanabelle, og vil i hvert fald kigge nærmere på det, tak! :slight_smile:
jo det er tørkost. vores får våd 1-2 gange om dagen :slight_smile: de får både lux, men også sådan noget økologisk halløj uden alt muligt tilsætningsfis i. (fandt det i tyskland, til en billig skilling :smiley: )[/QUOTE]

Hvis du har katte med tendens til at overæde, og som trænger til at tabe sig, så skulle du måske overveje at give dem mere vådfoder - dvs. hver dag og flere gange om dagen.

Som jeg skriver får de 1-2 gange om dagen. De får nogle gange kun en gang, fordi de har en tendens til at overæde når det er våd eller råt kød :frowning:
Men har kun en der skal tabe sig lidt, de to andre må bestemt ikke :slight_smile:

Herhjemme bruger vi Porta 21 Grain Free, da det dels er SU-venligst og dels er et ganske udmærket og lødigt foder.
Det kan med fordel købes på Zooplus.de. Her køber vi også kattenes foretrukne vådkost: Smilla med tun og kylling.

Mange gange skal man ikke ‘kun’ sammenligne pris, men osse mærhedsgraden. Kitekat tror jeg er relativ dyr at fodre med, fordi det ikke mætter så godt. I KiteKat er der både korn og grønsager, det har katten ikke noget at bruge til.

Jeg kan anbefale dette foder, som er helt uden korn

10 kilo til under 300,00. Godt nok dyrere end du plejer at give, men hvis det mætter 3 gange mere, så er merprisen jo udlignet, og kattene har betydelig bedre af det, da det er lødig foder, hvilke jeg ikke mener Kitekat er.

jeg takker mange gange for hjælpen! :slight_smile:
er det, så det der hedder grain free i mener jeg skal bruge?

  • og har i andre erfaringer med sanabelle? :slight_smile:

mine gider ikke fp grain free, det er forsøgt og det bliver ikke spist…

derimod, som du ved, får de Sanabelle herhjemme

[QUOTE=Henriette;878635]mine gider ikke fp grain free, det er forsøgt og det bliver ikke spist…

derimod, som du ved, får de Sanabelle herhjemme[/QUOTE]

Mine får også Sanabelle, og trives på det.
Vi har prøvet kornfrit foder (Applaws, Orijen og Acana), og det faldt ikke i kattens smag. Desuden fik hun “klister mås” (=knap-så-fast-men-meget-klistret-afføringen-der-sidder-fast-i-pelsen) af det.

[QUOTE=Chalotteg;878575]Som jeg skriver får de 1-2 gange om dagen. De får nogle gange kun en gang, fordi de har en tendens til at overæde når det er våd eller råt kød :frowning:
Men har kun en der skal tabe sig lidt, de to andre må bestemt ikke :-)[/QUOTE]

Undskyld, jeg læste det som 1-2 gange om ugen :ups:

Jeg vil også gerne høre det, hvis flere har erfaringer med Sanabelle. Det ser jo fornuftigt ud, og prisen er til at betale. Især hvis man bruger den tyske side :slight_smile:

Jeg har de sidste 2 mdr kørt med mest sanabella sensitive med lam og min ellers meget kræsne perser elskervdet og det samme gør husets andre katte. Delle som har killinger nu fortrækker faktisk dette frem for hendes Rc babycat/kitten. Har tidligere købt Feline finest i 2 varianter, mennkattene gad det simpelthen ikke

når kitekat er spist, tror jeg helt sikkert jeg vælger Sanabelle :slight_smile: mange tak for hjælpen :slight_smile:

Mine får pt. Sanabelle Hair n Skin - køber det dog på den engelske zooplus side :slight_smile:

tror jeg skal prøve nogle forskellige :smiley:

Du siger bare til :slight_smile: Har lidt på lager, og ellers bestiller jeg snart lidt hjem igen :slight_smile:

du er altid så hjælpsom henriette :slight_smile:

Her er det også Sannabelle der bliver fodret med, samt Lux vådfoder og en gang i mellem Bozita vådfoder…

Har kun gode erfaringer med Sanabelle… :slight_smile:

Jeg bruger Taste of the Wild, rocky mountain blandingen. Det fås også på zooplus og både mennesker og kat er fint tilfredse med det :slight_smile: