Jeg står i aften og skal lave en lækker cuvettesteg med ovnstegte kartofler, rødvinsovs og ærter.
Mit eneste problem er bare at det der med ovnstegte kartofler, er jeg virkelig ikke god til. Flødekartofler og bagekartofler i stanniol, det kan jeg! Men lige så snart det kommer til at kartoflerne skal ligge “frit” hvis i forstår, så kan jeg simpelthen ikke få et godt resultat.
Jeg har overvejet at lave en oliebladning med krydderier og hælde over kartoflerne, men så kom jeg til at tænke på vi skulle have rødvinsovs, så det ville ikke fungere synes jeg ikke. Jeg har også overvejet den mulighed at drysse med lidt salt og peber, og så lægge noget stanniol over hele fadet, når det skal i ovnen. Men jeg ved ikke om det er en god ide?
Er der nogle af jer her inde, som har en god opskrift eller fremgangs måde med hensyn til at lave kartoflerne i ovnen?
Vi spiser ikke andet end ovnstegte kartofler.
Kogte kartofler er simpelthen for kedelige.
Skyl kartoflerne og fjern evt “pletter”. Skær kartoflerne ud, hvis de er store. Mindre kartofler skærer jeg over 1 gang, større skal skæres to gange.
Herefter er det en smagssag, hvordan man gør det. Den “neutrale” er olie, salt og peber. Hvis du vil have dem jævnt så hæld det hele i en stor frysepose, luk den og ryst den, så olie og krydderier fordeles.
Varmluftovn er det bedste - og endelig ikke staniol over, for kartoflerne skal jo være “sprøde” i kanten.
Ja, jeg giver dig helt ret i af kogte er ret så kedelig. Desuden gider min kæreste slet slet ikke at spise kogte! Ham og hans engelske vaner
Men altså jeg tænker bare lidt om det er en god idé med olie, over kartoflerne?
Om det ikke bliver lidt “ulækker”, når vi også skal have sovs?
Nej selvfølgelig ikke Men ja, tak for svaret!
Selv er jeg begyndt at tænke lidt paprika, hvidløg, pepper, salt og timian. Men jeg ved bare slet ikke om det passer til rødvinsovs, hmm.
Jeg må se hvad jeg finder på, der er jo heldigvis lang tid til aften endnu
vi laver tit ovnbagte kartofler, vi skærer dem over i ½ og så lægger vi dem på en bageplade med bagepapir, dernæst pensler vi olie udover kartoflerne og drysser dem med hvad krydderi vi nu lige syntes passer til resten. det kan være dild, salt,peber, paprika, en krydderiblanding e.lign. kartoflerne bliver dejlige sprøde af det og er slet slet ikke så fedtede som du tror de vil blive. så er det bare i ovnen med 185 grader og så ca 1 time, så er de lækkersprøde
ellers en lækker menu i skal have, god appetit med den
Jeg laver ikke så tit ovnbagte kartofler alene (så er det frosne der bare skal hældes ud L) men jeg laver tit en blanding af rodfrugter i ovn - kartofler, rødbeder, pastinak, gulerødder, persillerod, hele hvidløgsfed, halve løg og/eller porrer i stykker. Som altsammen bli’r blandet med lidt olivenolie, salt peber og forskellige krydderier.
Det smager rigtig godt Både alene og som tilbehør til kød.
Lav rigeligt, folk spiser altid mere af ovnkartofler end man regner med