Løft forsigtigt skindet på “oversiden” og krydder med lidt sambal oelek (chillipasta) eller paprika, eller læg en skivesitron og en kvist timian… gnid ydersiden af skindet med salt og peber…
Læg i et ovnfast fad… ind i ovnen på 180 grader i ca 35 40 minutter… du kan afgøre om kyllingen er gennemstegt ved st prikke med en kødnål - kommer der klar saft ud er kyllingen klar…
Tzaziki:
Græsk youghurt 0,1% eller fromage frais - mængden bestemmer du selv… nogle vil gerne have meget youghurt, andre vil gerne have masser af agurkestykker…
½ Agurk… del på midten og tag kernerne ud… skær i lange stænger og derefter i små firkanter… ELLER skær agurken i supertynde skiver, husk her at vride vandet fra… læg i et dørslag eller si og drys med køkkensalt, vend agurken, så alt har fået salt… lad trække i ca 15 minutter og skyl så saltet af… lad agurken dryppe helt af for vand…
Hvidløg presses ned i youghurten, agurken tilsættes… smag til med salt og peber… lad stå og trække i resten af den tid det tager kyllingen at blive færdig.
Jeg har med vilje ikke skrevet, hvor meget hvidløg du skal bruge - det er nemlig helt individuelt… jeg vil gerne have en meget skarp hvidløgssmag, andre vil hade det så prøv dig frem, men husk at hvidløgssmagen bliver mere fremtrædende, når tzazikien for tid til at trække…
Græsk salat: (Choriatiki salata)
Del tomater i mindre både, skiver af skrællet agurk, tynde skiver af grøn peberfrugt, friskhakket oregano (eller tørret), oliven (helst sorte, men grønne kan bruges) og lidt god fetaost… vend det hele sammen… server med en smule god olivenolie og eddike…
Jeg river agurkerne (hele, og med kerner og skræl) til tzaziki. Og så lader jeg dem trække lidt med en smule salt og vrider saften fra i et viskestykke.
Jeg har set mange opskrifter (også på raita) hvor man skal ta’ kernerne ud af agurken, men aldrig rigtig fundet ud af hvorfor? Jeg har lidt en ide om at det er “levn fra gamle dage” hvor agurker kunne være vældig bitre lige omkring kernerne… Jeg synes ikke der er ret meget agurk tilbage hvis man både skræller og “udhuler” den - så jeg la’r være
[QUOTE=TrekkieGrrrl;1018663]Mums det lyder osse godt
Jeg river agurkerne (hele, og med kerner og skræl) til tzaziki. Og så lader jeg dem trække lidt med en smule salt og vrider saften fra i et viskestykke.
Jeg har set mange opskrifter (også på raita) hvor man skal ta’ kernerne ud af agurken, men aldrig rigtig fundet ud af hvorfor? Jeg har lidt en ide om at det er “levn fra gamle dage” hvor agurker kunne være vældig bitre lige omkring kernerne… Jeg synes ikke der er ret meget agurk tilbage hvis man både skræller og “udhuler” den - så jeg la’r være :D[/QUOTE]
Jeg plejede også at vride eller afdryppe tidligere, men jeg har faktisk fundet ud af at jeg vældigt godt kan lide at min tzaziki er en smule tyndere end den græske yogurt jeg normalt bruger gør den - og så synes jeg også det giver lidt mere agurke smag, samt er meeeget nemmere :høhø:
[QUOTE=TrekkieGrrrl;1018663]
Jeg har set mange opskrifter (også på raita) hvor man skal ta’ kernerne ud af agurken, men aldrig rigtig fundet ud af hvorfor? Jeg har lidt en ide om at det er “levn fra gamle dage” hvor agurker kunne være vældig bitre lige omkring kernerne… Jeg synes ikke der er ret meget agurk tilbage hvis man både skræller og “udhuler” den - så jeg la’r være :D[/QUOTE]
Jeg gør det for at få mindre væske ved tzazikien…
Især når man bruger den der meget fedtfattige græske youghurt risikerer man let at det hele deler sig i noget grumsettykt youghurtsnadder og en mælket væske - det gør ikke så meget, det er let lige at røre sammen igen - men det ser ikke særligt appetitligt ud
[QUOTE=Ann K;1018674]Jeg gør det for at få mindre væske ved tzazikien…
Især når man bruger den der meget fedtfattige græske youghurt risikerer man let at det hele deler sig i noget grumsettykt youghurtsnadder og en mælket væske - det gør ikke så meget, det er let lige at røre sammen igen - men det ser ikke særligt appetitligt ud ;)[/QUOTE]
Ah, jamen det er jo så derfor jeg afdrypper og vrider min agurk
Og jeg bruger i øvrigt også græsk youghurt - inden det kom på markedet, almindelig youghurt naturel der var afdryppet… men det ta’r en KRIG… så er det altså nemmere med den græske
Det er også derfor at jeg skriver at man, hvis man skiver agurken, skal vride væsken fra
Og jeg bruger i øvrigt også græsk youghurt - inden det kom på markedet, almindelig youghurt naturel der var afdryppet… men det ta’r en KRIG… så er det altså nemmere med den græske
Åh, ja - det gjorde jeg også… og siden brugte jeg creme fraiche… Men det er altså bedst med rigtig græsk youghurt