Ovntilberedte rodfrugter?

Jeg har været ude og købe ind idag, og der har jeg købt 2 poser blandede frosne rodfrugter.

Er der nogen der har en god / lækker opskrift på rodfrugter?

Jeg kan huske vi fik noget ovnlavet rodfrugt-halløj nytårsaften som var suuuuuuper lækkert! Jeg ved ikke hvordan det blev lavet, men de var så sødt så sødt og sprødt udenpå og blødt og lækkert som en kogt kartoffel indeni.

Nogen der har en ide om hvordan man laver det på den måde?

Jeg laver tit rodfrugter i ovnen - jeg elsker det! :slight_smile:

Nu ved jeg ikke lige hvor længe de skal have når de er frosne, men det må stå på posen.
Ellers plejer jeg bare at smide dem i et fad, hælde en smule olie over, og så krydderier efter smag. (+ salt og peber) Jeg er personligt vild med timian eller rosmarin, men oregano og tørret basilikum kan også bruges.
Man man vel også smide lidt hvidløg ved. :slight_smile:

Det er egentlig ganske simpelt. Men den konsistens du efterlyser, er vist afhængig af tid og varme. Så kig på posen. :slight_smile:
Med rå rodfrugter plejer jeg at give dem 20-30 min (afhængigt af størrelsen på stykkerne) på en ca 200 grader.

Hvad gør du når du laver det selv? Vasker/skræller du dem blot, eller skære du dem også ud på en eller anden måde?

Denne her har Camilla tippet mig om, måske kan den inspirere :?
Af hensyn til sidebenene skal man nok nedtone delen med gruyere-ost og strudel-dej. Jeg kan lige maile dig min fil med bl.a. opskrift på en mager og sund - og velsmagende - opskrift på madtærte-bund og æggefyld, så kan man putte alt muligt i tærten - bare send mig en e-mail, please :slight_smile:

http://www.epicurean.com/featured/roasted-parsnip-and-gruyere-strudels-recipe.html

Jeg fatter ikke halvdelen af hvad der står der. Den er på engelsk og mit engelske madsprog lader en del tilbage at ønske.

Jeg vasker, skræller (medmindre de er økologiske, friske og lækre - så synes jeg nødvendigvis ikke man behøver at skrælle f.eks. pastinak og gulerod), og skærer i nogenlunde ens stykker. Med de aflange, gulerod, pastinak, persillerod, er det bare lige tykke skiver - men f.eks. knoldsellerien, bliver så på øjemål skåret i firkanter, så de kommer til at passe i tilberedningstid med de øvrige. :slight_smile:

[quote=Tea;356955]Man man vel også smide lidt hvidløg ved. :slight_smile:

[/quote]

Nej, det kan man ikke - man skal :tihi:

Og prøv at vende rodfrugterne i citronolie :slight_smile:

Gry vi laver rigtig meget ovnbagte rodfrugter:)
Jeg køber forskelligt som: rødbeder, selleri, kartofler, gulerødder, jordskokker, pastinak, persillerod osv.
Jeg skærer dem i små firkanter og blander en masse løg og hvidløg i også. Hvidløgene skal være halve eller hele, det synes jeg nemlig personligt smager fantastisk da de så også bliver bagte.
Så kommer jeg olivenolie og krydderier oven på. Man kan bruge alle slags, men jeg bruger mest Herbes de Provence (Provencale krydderi) som indeholder Oregano, timian, rosmarin, basilikum, lavendel. Og jeg kommer også chili på enten flager eller pulver og selvfølgelig salt.
Jeg varmere ovnen op til 200 grader og giver dem de første 10 min ved høj varme, så får de den hårde lækre skorpe. Herefter får de den resterende tid ved 160-175 grader.
Når de er færdig er skorpen dejlig sprød og de er lækre bløde og søde indvendige. :slight_smile:

Og nu, hvor jeg har foræret min olie-sprayflaske væk, finder jeg ud af, hvornår den virkelig kan bruges (æv!).
Nemlig til at fordele olien helt jævnt uden at bruge ret meget, f eks på ovnbagte rodfrugter i en teflon-bradepande eller på bagepapir.

Den er også genial til en bestemt slags pizza, men det er en anden snak.

Kom ovnfrugterne i en stor pose, hvor du smider olie og krydderier ned i.
Ryst posen godt og voila så er olie og krydderier fordelt godt og jævnt på alle sider. :slight_smile:

ingen tvivl om at det smager bedre med olie - men hvis du er på kur - så drop olien og brug nogle krydderier der også er gode selv om der ikke er fedtstof ved…

Jeg bruger lidt balsamico sammen med krydderier efter humør. Den giver en god kontrast til de søde rødbeder og pastinakker.