Oxalat

Hejsa

Duchess som er en sund og rask dame på 12 år fik for 14 dage siden opereret 5 calcium oxalat sten ud - operationen er gået godt men en hård omgang for os begge

Hun har for 3 dage siden fået kontrol scannet blæren og alt ser fuldstændig normalt ud

Hun får vådfoder ad libitum men vil ikke altid spise det så jeg hælder vand over men hvilke mærker er gode ? Hun har førhen fået virbac senior

Hun tisser normalt for det meste men kan en enkelt gang tisse mindre end de andre gange

Normalt er det tennisbold størrelse og golfbold størrelse

Skal blæren lige falde ned? Den er syet med indvendige sting og derfor let hævet

Tak

4 Synes om

Sikke en omgang i har været igennem :kram:

Rigtig god bedring til Duchess :smil:

Er det normalt at hun kan tisse en enkelt gang i mindre portion?

Altså jeg tisser personligt ikke altid lige meget. Så tænker at det nok er meget normalt? Ellers ville jeg ringe til dyrlægen i morgen og spørge.

Min McCoy fik opereret 7 oxalat sten ud i 2016, og @NinaA’s Skofus er opereret for det samme i øvrigt.

Vådfoder. Tjek Zooplus evt., mine er glade for Miamor, Cosma, Animonda Carny, Thrive Complete, Gourmet Perle, og sikkert en del flere jeg ikke lige husker lige nu. Vi bruger også “den dyre” Coshida fra Lidl, Topic fra Aldi DK (fås ikke mere), den “dyre” Catchet fra Aldi DE, Smila og Bozita

3 Synes om

Men dyrlægen siger de ikke må få alm vådfoder mere så nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre for hun er træt af det hun får nu

1 Synes om

Øh hvorfor, noget begrundelse fra dyrlægen

Dyrlægee ved en del om sygdomne, men min erfaring er at de spiller fallit når det drejer sig om foder - et emne der i øvrigt fylder 2 timer på skemaet, for alle arter! :cool:
Hvad er din dyrlæges argument for hvorfor hun ikke må skulle få alm. vådfoder?

4 Synes om

At det skal være mod oxalat

Dyrlæger har ofte en økonomisk interesse i at sælge foder - det kan give en vis bias hos nogle…

Mine spiser af dåse: zoolove, almo nature, bozita, miamor, gimcat.

Mine får også råt kød - det kan du også prøve. MUSH kan købes mange steder og er fuldfoder.

https://mush.dk/stores/

2 Synes om

Hun gider virkelig ikke spise det vådfoder mere….

Og dyrlægen siger at hun skal have forebyggende men når pigegrisen ikke kan lide det???

2 Synes om

Mon ikke vådfoder er mod oxalat, alene fordi det er vådt? Rigeligt med væske er vist i sig selv godt til at forebygge urinvejslidelser af mange slags.

Men det er vel også ligetil, når hun ikke vil spise det, dyrlægen anbefaler. Du kan jo ikke tvangsfodre hende med det. Så hun må vel bare have noget vådfoder, hun godt vil spise. Evt. med ekstra vand, men vådfoder består som regel i forvejen af ca. 80 % vand, så det er sikkert ikke nødvendigt.

5 Synes om

Jeg ved stort set intet om oxalat-sten, men tænker som Ingrid. Vådt til den blære uanset mærke…

Kopieret fra netdyredoktor…
“ Oxalatsten kan ikke opløses med foderet, men de kan forebygges med foder, der tvinger urinens surhedsgrad (pH) i let basisk retning. Desuden er det gavnligt at fodre med vådfoder, da katten derved vil indtage mere vand.​”

9 Synes om

Hvis hun danner mange oxalatsten er foder til at ændre ph værdi ret vigtigt. De er anderledes end struvitsten. Så jeg ville holde mig til det foder dyrlægen siger, desværre.

(Min gamle hund døjede med oxalatsten)

3 Synes om

Kan man få noget andet end specific og virbac ? Hun gider slet ikke spise det

2 Synes om

Jeg spørger, fordi jeg ikke ved det :wink: Men er det ikke mest tørkosten, der er med til at ændre pH-værdien?
Som jeg læser det, er vådt vigtigt pga. væsken? og hvis katten ikke vil have diætfoder, er vådt så ikke stadig at foretrække selvom det, ja ikke er diæt? :slightly_smiling_face:

3 Synes om

Med hensyn til tørfoder tænker jeg bestemt også, man skal holde sig til diætfoderet. Og at det er det, der skal sørge for ph-værdien. Vådfoderet skal så sørge for rigeligt med væske.

Og når nu katten ikke vil æde dyrlægens vådfoder, hjælper det jo lissom ikke at holde fast i, at det er det eneste, der dur.

Men lad os håbe, der hjælper med lidt varmt vand over. Man kan også varme vådfoder nogle få sekunder i mikroovnen, bare man passer på, det ikke bliver brandvarmt.

4 Synes om

Jeg har med succes brugt royal canin s/o til en kat med urinsten.
Den kan både købes som både våd og tørfoder.
Min kat havde så struvitsten.
Jeg har desværre ikke forstand på om man giver samme slags foder til Oxalat eller Struvit.

2 Synes om

Jo, men hvis katten så primært spiser det våde, kan ph’en blive skæv. Omvendt er det våde så godt til at urinen ikke bliver for koncentreret :woman_shrugging:t3:

3 Synes om

Det var tilbage i juni 2019 at min Skofus blev opereret for blæresten. Han fik ikke specialfoder for stenene, men for nyrerne bagefter, da hans nyreværdier var blevet noget skæve. Efter et års tid på nyrediæt og massere af vådfoder, var hans nyreværdier igen stabile og lige indenfor normalværdierne, så siden da har han bare fået massere af “almindeligt” vådfoder og kun lidt tørfoder som godbidder/aktivering. Han er nu 11 år og der har ikke været nogle tegn på nye sten i blæren. Han er blevet røntgenfotograferet et par gange, både for at tjekke for sten og i anden sammenhæng og er blevet frikendt hver gang. Så min erfaring er at rigeligt med væske kan forhindre sten af både den ene og anden slags i at blive dannet. Jo mere “tynd” urinen er, jo mindre risiko er der for at stenene bliver dannet.

6 Synes om

Det gør man ikke, de er i hver deres ende af skalaen.
Struvitter opstår pga at urinen er basisk og oxalatter opstår for den er for syrlig.

Man kan fodre sig ud af begge dele men det kræver, at man læser en masse indholdsfortegnelser og har styr på, hvad der gør det ene og det andet.

4 Synes om