P-piller - hvor tidligt

Ved ikke om det er det rigtige sted at ligge tråden, men here goes:

På katteforum, er der spørgsmål til hvor tidligt man kan starte med at give p-piller. Og nu er jeg jo så lidt nysgerrig.

Hvor tidligt kan man give p-piller?

Og nej, har ikke tænkt mig at give nogle p-piller - alle kommer under kniven.

Jeg vil sige at det logiske bud er når hunkatten kommer i løbførste gang. Jeg har en opdrætter veninde og hendes kat kom allerede i løb ved 6 måneders alderen, og der fik hun p-piller første gang.

Tak det var også mit svar til ham der spurgte, men han bed nærmere næbet af mig, fordi jeg ikke gav ham et bedre svar…

Hvad ville han have dig til at svare?? Det var da en underlig reaktion!

Tror måske han ledte efter en alder…
sådan start 12 uger
start 6mdr eller noget i den stil

Han spørger da han har en killing på 9 uger han gerne vil give p-piller -what
Mit svar: Jeg vil mene hun skal have p-piller når hun er gammel nok til at gå i løb, og mig bekendt så er det meget forskelligt fra kat til kat.

Jeg har altid kun givet p-piller en lille uges tid EFTER, at den første løbetid er slut.
Har man en fertil hankat, må man holde dem adskilt under løbetiden, og drejer det sig om et fritløbende hunkat, bør man holde hende inde, til løbetiden er forbi, og hun har fået den første p-pille.

Jeg ville ikke turde give p-piller, før katten var hormonelt færdigudviklet.

Nogle hunkatte kommer i løbetid kun 4-5 mdr. gamle, mens andre er meget ældre.
Dette bl.a. betinget af race, vægt og årstid.

Hvis vi taler om en fritgående udekat, nytter det jo ikke at starte med p-piller, når hun har været i løbetid.

Har jeg hankat gående frit sammen med øvrige katte, starter jeg op omkring 6 mdrs alderen - lidt afhængigt af årstiden.

Men generelt kan man vel også sige at p-piller er en risikabel ting at anvende som prævention. Tror ikke man skal regne med at undgå drægtighed med p-piller.

Tror desværre ikke han er til at stikke i, har opgivet…

Anbefalede ham at neutralisere…

Ham: de er begge så unikke i karakter, aftegning og farve at jeg gerne vil have muligheden for at få killinger på dem engang!!!
Har givet min ene hunkat i 5 år nu. Tidligere havde jeg en der fik i 12 år.

Og hvor dejligt, nu blev jeg også klogere :smiley: Elsker ny viden om katte

[quote=Henriette;464943]Tror desværre ikke han er til at stikke i, har opgivet…

Anbefalede ham at neutralisere…

Ham: de er begge så unikke i karakter, aftegning og farve at jeg gerne vil have muligheden for at få killinger på dem engang!!!
Har givet min ene hunkat i 5 år nu. Tidligere havde jeg en der fik i 12 år.[/quote]

Tja - hvis han starter med at give p.piller i en alder af 9 uger og så fortsætter de næste par år så får han nok ingen killinger ud af den hunkat alligevel - sikke en indstilling - her er det altså HAM der er den vigtigste og kattene er bare et brugsredskab :thumbdown:

Min egen indstilling til p.piller er, at det er vigtigt inden man giver en hunkat hormoner at hendes EGNE naturlige hormoner er kommet korrekt igang og samtidig synes jeg også det er vigtigt at kende hendes normale cyclus. Så - mine hunkatte får lov til at have 2-3 løbetider før vi sætter dem på p.piller og så giver vi en gang i ugen i en periode. Normalt stopper vi med p.pillerne over vinteren ( fra slut oktober til start januar) fordi de fleste hunkatte ikke kommer i løbetid i den periode - og så starter vi dem op igen når de har haft en til to løbetider igen med mindre de skal parres.

Men så går jeg altså også op i det naturlige.

Men ærlig talt - hvor mange ville give deres småpiger p.piller ?

Med alle de risici der er i forbindelse med hormonbehandling så bør man holde den så lav som muligt.

At holde en hunkat på piller i åresvis er i mine øjne dybt useriøst.

Teresa

Da mine hunkatte fik p-piller, startede jeg, når de havde været i første løbetid, og de måtte så finde sig i at være inde i en ugestid eller to.
I starten regnede jeg jo med, at det var helt okay med p-piller til katte, men nu vil jeg godt nok helst være fri.

Dolly fik dem i ca. seks år, og da hun var syv, løb hun hjemmefra i tre uger, så turde jeg jo ikke give hende piller.
Hun fødte også tre meget store killinger. En døde lige efter fødslen, de andre to så fine ud, (Emma og Frederik)
men da de blev ældre, viste det sig, at Emma havde super korte, skæve forben og ‘næsten’ almindelige bagben.
Jeg tog begge killinger til dyrlægen, Frederik så fin og rask ud, Emma med de skæve ben så heller ikke ud til at fejle andet,
men da hun var ca. syv måneder, kom hun i løbetid og blev syg, så afsted til dyrlægen igen.
Nu så knoglerne mere deforme ud på røntgen, og organerne så ikke helt ‘rigtige’ ud, så Emma blev aflivet.

Gizmo fik kun p-piller i tre år, men så løb løb hun hjemmefra i en hel måned, og man kunne allerede ane en bule på maven.
Hun fødte noget, jeg ikke vil beskrive her, :ked:Det varede ½ time at føde det - altså imens det kom ud.
Det andet gik i stå midt i det hele men gik i gang, lige som jeg havde talt med dyrlægen.

(Det skal så siges, at der også kom en fin, lille og normal hvid killing, som havde et godt liv her hos os i syv år.)

Jeg véd godt, det er lidt ‘off topic’, men det var for at fortælle, at p-piller ikke altid er den bedste prævention.
Det er to oplevelser, jeg aldrig nogensinde glemmer, om jeg så bliver 200 år…
.