P-piller i løbetid?

Kom lige til at tænke på det i forbindelse med en samtale i dag. Men man må ikke give p-piller i en løbetid, men skal vente til den er ovre…
Eller er det bare en fiks idé jeg har fået et eller andet sted fra? :slight_smile:

Det gavner ikke at give p-piller, når først hormonerne raser. De standser ikke løbetiden og forhindrer ikke en evt drægtighed. P-piller udsætter løbetider.

Camilla Tak for svaret :slight_smile:

Okay, så det er altså ikke skadeligt, bare omsonst, eller? :slight_smile:

Du risikerer en livmoderbetændelse

Det kan nu sagtens korte en løbetid.

Jeg har gjort det 2 gange, hvor der var sket en ups-parring. I så fald bruges p-pillen som en fortrydelsespille. Der er en forøget risiko for livmoderbetændelse, men det er ikke noget jeg har oplevet og jeg kender flere, der har brugt metoden - ingen har haft problemer med den.

P-piller som fortrydelsespille:? Er du sød at forklare mere om den metode:? Er det med dyrlægens velsignelse, at p-piller bruges i den situation:?

Velsignelse? :tihi:
Nej, min dyrlæge velsigner ikke noget - det gør præster.
Men det er med min dyrlæges vidende, at det er gjort (ikke på hans anbefaling).

Forklaringen er den samme som de fortrydelsespiller der bruges til kvinder - det er også en “overdosis” af p-piller.

Grin du bare - jeg spurgte i alvor for at lære, hvordan andre gør… Men jeg burde nok vide bedre end at spørge ind til uordotodokse metoder, som bliver bragt på bane på offentligt forum :confused:

:rock::rock::rock:
Det var nu udelukkende udtrykket “velsignelse” jeg grinte af.

Det har i øvrigt været bragt på bane flere gange tidligere, så der er intet nyt i det. Det er flere år siden jeg selv har brugt metoden, men smuttede en af mine hunkatte ud i løbetid, ville jeg absolut ikke tøve med at bruge den igen.

Som sagt kender jeg 4-5 andre opdrættere, der har brugt metoden med held.

Jeg stiller tilsyneladende de forkerte spm, for jeg får ikke svar :gruble:

Prøver igen…
Og p-pille metoden er:? En enkelt p-pille efter en parring:? Eller hvordan:?

[QUOTE=dkkorat;768247]Jeg stiller tilsyneladende de forkerte spm, for jeg får ikke svar :gruble:

Prøver igen…
Og p-pille metoden er:? En enkelt p-pille efter en parring:? Eller hvordan:?[/QUOTE]

Det har jeg ikke set du har spurgt om - sorry.

Mener jeg gav 2 piller 2 dage i træk. Har det skrevet ned et sted hjemme og finder det gerne frem, hvis nogen skal bruge det :slight_smile:

Nu her jeg ikke så meget personlig erfaring, men kan da fortælle hvad litteraturen og Christian Friis (farmakologi og toksikologi ekspert fra KVL) siger

Indholdet i p-piller til kat er typisk medroxyprogesterin-acetat.

Det samme kunstige hormon der bruges til afbrydelse af løbetid. Dvs det kan bruges ligesom fortrydelsespiller, blot det gives som Vivi skriver, i en højere dosis.
Eksempelvis vil Perlutex Vet.som p-pille skulle gives som 1 tablet pr. uge, men som afbrydelse af løbetid gives 2-4 tabletter dagligt i 4 dage.

Der hvor der kan ske skade er hvis man giver p-pillerne igennem en drægtighed, hvor man lader drægtigheden løbe til ende.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;768254]Det har jeg ikke set du har spurgt om - sorry.

Mener jeg gav 2 piller 2 dage i træk. Har det skrevet ned et sted hjemme og finder det gerne frem, hvis nogen skal bruge det :-)[/QUOTE]

Takker :slight_smile: Jeg har hørt meget hvisken og tisken om denne metode gennem årene, men ingen har villet forklare præcis, hvad metoden går ud på (slet ikke min dyrlæge!) - det har jeg så fået nu:ok:
Jeg spurgte om det allerede i mit første svar til dig i denne tråd :wink:

Du spurgte om jeg ville forklare metoden - og det var det jeg forsøgte på, da jeg sammenlignede med fortrydelsespiller til kvinder.

Som sagt er det nogle år siden og jeg er usikker på dosis, men jeg kan se Gucci har skrevet den. Kan dog huske, at jeg ikke gav mere end 2 piller ad gangen - jeg er blot usikker på, hvor mange dage jeg gav og om jeg sprang en dag over.

[QUOTE=Gucci;768256]Nu her jeg ikke så meget personlig erfaring, men kan da fortælle hvad litteraturen og Christian Friis (farmakologi og toksikologi ekspert fra KVL) siger

Indholdet i p-piller til kat er typisk medroxyprogesterin-acetat.

Det samme kunstige hormon der bruges til afbrydelse af løbetid. Dvs det kan bruges ligesom fortrydelsespiller, blot det gives som Vivi skriver, i en højere dosis.
Eksempelvis vil Perlutex Vet.som p-pille skulle gives som 1 tablet pr. uge, men som afbrydelse af løbetid gives 2-4 tabletter dagligt i 4 dage.[/QUOTE]

Er det så i tilfælde af “hysterisk løbetid” eller meget lange løbetider, man bruger den metode:? For en typisk løbetid varer vel gennemsnitligt mellem 5 og 10 dage, hvilket vil sige det IMHO virker en smule omsonst at give p-piller i 4 dage for at forkorte løbetiden, som alligevel ville klinge af i løbet af den periode… :gruble:

Der hvor der kan ske skade er hvis man giver p-pillerne igennem en drægtighed, hvor man lader drægtigheden løbe til ende.

Tjah, den eneste gang jeg er kommet til at give p-piller under det meste af en drægtighed - jeg anede ikke, katten var parret, til jeg pludselig en dag kunne mærke noget i hunkatten, der mistænkeligt føltes som et killingehovede…:ups: (dyrlægen bekræftede drægtigheden - p-pillerne blev straks taget fra hende - resten af drægtigheden sad jeg med hjertet i halsen af frygt for de deformiteter, jeg kunne have påført kuldet pga p-pillerne :S) - kom der to kæmpe og sunde drenge ud af det :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;768260]Du spurgte om jeg ville forklare metoden - og det var det jeg forsøgte på, da jeg sammenlignede med fortrydelsespiller til kvinder.

Som sagt er det nogle år siden og jeg er usikker på dosis, men jeg kan se Gucci har skrevet den. Kan dog huske, at jeg ikke gav mere end 2 piller ad gangen - jeg er blot usikker på, hvor mange dage jeg gav og om jeg sprang en dag over.[/QUOTE]

Vi talte forbi hinanden som så mange gange før:surrender1: Jeg fik forklaringen:) Tak:)

Min datter havde givet sin hunkat p-piller -. opdagede hun voksende og stoppede. Resultat: 4 fuldborne perfekte men døde killinger

Nu ved jeg ikke hvrodan andre bruger det, men jeg ville mene det var hvis der var risiko for en parring. Er helt enig i at der ikke er grund til at medicinere for en normal løbetid.

Tjah, den eneste gang jeg er kommet til at give p-piller under det meste af en drægtighed - jeg anede ikke, katten var parret, til jeg pludselig en dag kunne mærke noget i hunkatten, der mistænkeligt føltes som et killingehovede…:ups: (dyrlægen bekræftede drægtigheden - p-pillerne blev straks taget fra hende - resten af drægtigheden sad jeg med hjertet i halsen af frygt for de deformiteter, jeg kunne have påført kuldet pga p-pillerne :S) - kom der to kæmpe og sunde drenge ud af det :slight_smile:

Det er jo langt fra hver gang der sker noget skidt, men der må være tilfælde nok til at det generelt er noget man advarer imod.
Kan se herinde at der er flere der har haft gode udfald :slight_smile:

Et af problemerne med præparatet man bruger at det bl.a. kan mindske effekten af fødsels-hormoner, således katten ved fødsel får utilstrækkelige veer.
Der er en masse andre effekter det har men hele køns-hormon balancen påvirkes.

[QUOTE=Gucci;768272]Et af problemerne med præparatet man bruger at det bl.a. kan mindske effekten af fødsels-hormoner, således katten ved fødsel får utilstrækkelige veer.
Der er en masse andre effekter det har men hele køns-hormon balancen påvirkes.[/QUOTE]

Den har jeg ikke hørt før, men det giver god mening:)

Jeg har én gang givet en hunkat p-piller i drægtigheden. Hun havde været hos hankat et par mdr uden løbetid og ved hjemkomst fik jeg dyrlægen til at mærke på hende - intet. Jeg havde hendes søn gående fertil, så jeg gav hende p-piller.
Det viste sig så, at hun rent faktisk var drægtig - blot så kort henne, at dyrlægen ikke havde kunne mærke det. Tror først jeg fandt ud af det et par uger før hun skulle føde.
Der kom én killing - og den var tydelig defekt.
Derudover havde hun store problemer med at gå “rigtig” i fødsel. Lige det sidste gentog sig dog næste gang, hvor hun ikke havde fået piller i drægtigheden.