P-Piller til avls katte

[QUOTE=Nevadaisy;121601]Det kunne det vel…men det er da påfaldende at alle hunkattene har fået mange sunde og raske kuld og først når de har været på p-piller i 1-2 år begynder der at komme misdannede kuld - hunkattene var i forskellige aldre og startede ikke på p-piller på samme tid og kuldene kom ikke på samme tid

alle hunkattene har altid klaret fødslen selv, men samtlige hunkatte måtte have kejsersnit ved de misdannede kuld - og blev så neutraliseret ved samme lejlighed[/QUOTE]

Jamen det kan da også sagtens være. Omvendt kan man så sige, at det er underligt, hvis alle hunkattene får misdannede killinger pga p-piller, når det - trods alt - er meget sjældent set?
Umiddelbart ville jeg nok mere mistænke noget i omgivelserne, altså en form for forgiftning - eller kom der fine hele kuld ind imellem?

Det er i øvrigt rimelig almindeligt, at der skal kejsersnit til, hvis der skal fødes misdannede killinger. Specielt døde killinger er meget svære for morkatten at føde.

[QUOTE=Nevadaisy;121601]Det kunne det vel…men det er da påfaldende at alle hunkattene har fået mange sunde og raske kuld og først når de har været på p-piller i 1-2 år begynder der at komme misdannede kuld - hunkattene var i forskellige aldre og startede ikke på p-piller på samme tid og kuldene kom ikke på samme tid

alle hunkattene har altid klaret fødslen selv, men samtlige hunkatte måtte have kejsersnit ved de misdannede kuld - og blev så neutraliseret ved samme lejlighed[/QUOTE]

Mit næste kuld bliver H - jeg har vendt alfabetet een gang. Har ikke haft en eneste fødselsefekt, det eneste der gik ged i var et kuld min datter fik hvor hun havde givet p-piller uden at være klar over katten var drægtig. Killingerne blev født, sikkert for tidligt (kunne trække hårene af dem) og var alle døde, ikke en havde en synlig defekt.

[quote=Vivi_Fletcher;121606]Jamen det kan da også sagtens være. Omvendt kan man så sige, at det er underligt, hvis alle hunkattene får misdannede killinger pga p-piller, når det - trods alt - er meget sjældent set?
Umiddelbart ville jeg nok mere mistænke noget i omgivelserne, altså en form for forgiftning - eller kom der fine hele kuld ind imellem?

Det er i øvrigt rimelig almindeligt, at der skal kejsersnit til, hvis der skal fødes misdannede killinger. Specielt døde killinger er meget svære for morkatten at føde.[/quote]

Der var hunkatte som fødte fine kuld på trods af p-piller - ja vi havde mange gårdkatte for nogle år siden, hvis der er nogen der undrer sig
Jeg skal ikke kunne sige det Vivi, jeg kan kun holde mig til det dyrlægen sagde og han mente det var p-pillerne, men hvordan og hvorledes gik vi altså ikke nærmere ind på.
Men dyrlæger er jo kun mennesker, så måske han har taget fejl.

Det ændrer dog ikke på min opfattelse af p-piller :slight_smile:

Som skrevet til Vivi kan jeg kun holde mig til hvad dyrlægen sagde, killingerne er væk og hunkattene er neutraliseret, så det kan jo ikke undersøges nærmere nu :slight_smile:
Jeg siger ikke at alle hunkatte på p-piller får misdannede killinger. Vivi efterspurgte nogle erfaringer og derfor skrev jeg hvad der skete med nogle af vores husmisser :slight_smile:

[QUOTE=Nevadaisy;121613]Der var hunkatte som fødte fine kuld på trods af p-piller - ja vi havde mange gårdkatte for nogle år siden, hvis der er nogen der undrer sig
Jeg skal ikke kunne sige det Vivi, jeg kan kun holde mig til det dyrlægen sagde og han mente det var p-pillerne, men hvordan og hvorledes gik vi altså ikke nærmere ind på.
Men dyrlæger er jo kun mennesker, så måske han har taget fejl.
[/QUOTE]

Jeg tænker på - specielt med gårdkatte/udekatte - at de kan have adgang til en masse kemikalier, sprøjtede marker osv. Sådan noget er killingefostre jo utrolig følsomme overfor i de første 3 uger af drægtigheden.

Og nej … jeg giver ikke så meget for dyrlægeudtalelser i sådanne sager. Jeg ved, hvor meget uddannelse de får i den slags, så de kan udelukkende tale ud fra deres erfaring - og den har de næppe meget af.
At dyrlægen havde sagt det kan være p-pillerne, ville jeg klart acceptere.

[quote=Vivi_Fletcher;121622]Jeg tænker på - specielt med gårdkatte/udekatte - at de kan have adgang til en masse kemikalier, sprøjtede marker osv. Sådan noget er killingefostre jo utrolig følsomme overfor i de første 3 uger af drægtigheden.
[/quote]

Ja, det kan da godt være…synes bare stadig det er mærkeligt at kattene først begynder at få disse kuld efter de har fået p-piller.
Men ja, jeg kan jo ikke sige så meget mere til det :slight_smile:

[QUOTE=Nevadaisy;121628]Ja, det kan da godt være…synes bare stadig det er mærkeligt at kattene først begynder at få disse kuld efter de har fået p-piller.
Men ja, jeg kan jo ikke sige så meget mere til det :)[/QUOTE]

Det er kun mærkelig hvis det er helt de samme hunkatte. Er det nogle andre katte kan det skyldes andre ting, f.eks. den store indavl der er i huskatten.

øhm forstår ikke helt hvad du mener :ups:
hvilke andre katte?

[QUOTE=Nevadaisy;121635]øhm forstår ikke helt hvad du mener :ups:
hvilke andre katte?[/QUOTE]

Du skriver I have mange katte - hvis de hunner der gav de problemer du nævner IKKE er den samme hunkat, men en datter eller en datterdatter kan helt andre årsager spille ind.

Ja hunkattene var i familie…men som skrevet har de alle i flere år givet fine kuld.
Jeg ved godt indavl kan være noget skidt. Men kan ikke se hvordan indavl kan spille en rolle når hunkattene er i forskellige aldre og før har givet fine kuld. Sun var som skrevet 10 år gammel før hun fødte et misdannet kuld.
Sun er fra den første kat vi fik (en nødstedt killing), som er hentet i en by langt fra der hvor mine forældre bor og det er derfor efter min mening meget usandsynligt at indavl spiller en rolle hos Sun, da hendes mor jo har parret sig med en hankat i nabolaget.

Nå, men det er jo også OT :slight_smile: Vi kan jo alligevel ikke finde ud af hvad der er sket og ikke sket med de hunkatte, så hvis man ikke tror på det er p-pillerne så kan man jo så gætte sig til noget mere sandsynligt :slight_smile:

[QUOTE=Nevadaisy;121651]Ja hunkattene var i familie…men som skrevet har de alle i flere år givet fine kuld.
Jeg ved godt indavl kan være noget skidt. Men kan ikke se hvordan indavl kan spille en rolle når hunkattene er i forskellige aldre og før har givet fine kuld. Sun var som skrevet 10 år gammel før hun fødte et misdannet kuld.
[/QUOTE]

Tja … der kan jo have været forskellige hankatte? Måske den samme hankat er far til samtlige af de misdannede killinger?

Men som du siger, finder vi aldrig ud af det. Tankevækkende er det og jeg synes absolut også man skal være forsigtig med p-piller - ingen tvivl om det, men umiddelbart tror jeg ikke de skal have skylden i dine tilfælde.
Min overbevisning er jo så blot en antagelse … ligesom din dyrlæges :wink:

[quote=Vivi_Fletcher;121588]
Jeg vil meget gerne høre fra de opdrættere, der har haft problemer med fødsler/misdannede killinger i forbindelse med p-piller. Altså konkrete erfaringer og ikke diverse dyrlægers formodninger.[/quote]

Jeg tror ikke på, at du får nogen fortalere for P-piller til at erkende, at P-piller kan være skyld i for tidlige fødsler, fødselsbesvær/kejsersnit, kuld med kun en eller to killinger, misdannede killinger, dødfødte killinger og hvad der ellers kan gå galt…muligvis er den overvejelse (om P-piller) slet ikke med i overvejelserne over hvorfor det gik galt

*Så besluttede vi at de ikke skulle have flere og de fik p-piller. Desværre blev de alligevel drægtige og det har medført flere misdannede killinger (ingen af dem levedygtige og alle kommet til verden ved kejsersnit, da hunkatten blev meget syg og ikke selv kunne føde dem), vores dyrlæge var ikke i tvivl om det var p-pillernes skyld.

Samme erfaring har jeg…med tilfælde af kat der aborterede og en kat hvor fostrene døde, så det nær kostede hunkattens liv fordi killingerne gik i forrådnelse i hende…begge to katte, som havde fået henholdsvis et og to kuld tidligere, før de fik P-piller…og også hvor dyrlægen gav P-pillerne skylden…og jeg er altså sådan skruet sammen, at jeg ikke umiddelbart vurderer dyrlægers faglige ekspertise som værende formodninger :stuck_out_tongue:

[QUOTE=Felis;121671]Jeg tror ikke på, at du får nogen fortalere for P-piller til at erkende, at P-piller kan være skyld i for tidlige fødsler, fødselsbesvær/kejsersnit, kuld med kun en eller to killinger, misdannede killinger, dødfødte killinger og hvad der ellers kan gå galt…muligvis er den overvejelse (om P-piller) slet ikke med i overvejelserne over hvorfor det gik galt
[/QUOTE]

Men sjovt nok … de gange jeg har fået 1-2 killinger, har det været hunkatte, der aldrig har været på p-piller … måske lige med undtagelse af en enkelt, som jeg ikke kan huske.
Hvad skal vi så give skylden for det? :wink:

[QUOTE=Nevadaisy;121593]Godt nok er det ikke i forbindelse med opdræt, men…

Daisys mor er nu 14 år og blev neutraliseret i forbindelse med kejsersnittet for næsten 4 år siden, hun har fået 1-2 kuld hvert år indtil hun blev ca. 8 år, hvor hun kom på p-piller, der har aldrig før været problemer (det var således efter 1,5-2 år på p-piller at det misdannede kuld kom). Hun fik selvfølgelig p-piller da hun blev parret, men så snart vi opdagede hun var drægtig kom hun selvfølgelig af p-pillerne.

Sine du kender min holdning til p-piller, det får Sookie i hvert fald aldrig nogensinde :)[/QUOTE]

Holdningen til p-piller kan vi sagtens være enig om - især langtidbrugen af dem.

En kat er temmelig langt henne før man opdager den er drægtig (som med min datters kat) - som der hele tiden er sagt drægtighed og p-piller er ikke nogen god kombination.

Jeg kan med simpel hovedregning så regne ud Daisys mor har været en gammel tøs da hun kom på p-piller. Der ses især fødselssefekter på gamle katte.

[quote=Lis Dahlstrøm;121761]
Jeg kan med simpel hovedregning så regne ud Daisys mor har været en gammel tøs da hun kom på p-piller. Der ses især fødselssefekter på gamle katte.[/quote]

Netop, Susan Little har påvist, at når hunkattene bliver over 5-7 år, så stiger dødeligheden og defekterne væsentligt i deres kuld.

KH

Sofie

Lige nu har jeg valgt at sætte Leia og Airi på p-piller da de gik i løb hurtig efter de havde født og trak hinanden med allerede 2 uger efter igen, så nu får de p-piller et stykke tid. Ønsker ikke de er i hyppig løb og slet ikke nu de har killinger i forvejen.

Mine unge piger er ikke løb, det vil sige Lissa var for 6 uger siden, men har ikke været siden. Så ingen p.piller til dem , forsøger så vidt muligt at undgå det

MVH
Gitte

Mine bedsteforældres gamle (gård) hunkat fik færre killinger og mere misdannede/deforme killinger jo ældre hun blev. Ingen af dem dog dødelige så vidt jeg ved. (men hun kan self. have spist evt. døde killinger)
Hun fik ikke p-piller.

jeg har gudskelov en dame som kun går i løb hver 2-3 mdr - og hvor bizart er det lige - det er en ori. gik første gang som 7 mdr.
hun fik i få måneder piller fordi det bare IKKE skulle være der, samt vi ikke havde overskuddet til et løb.
hun blev en KÆLLING - totalt hormonel - og 14 dage efter stop var hun sig selv igen s at der så først kom et løb 2 mdr senere var lidt en streg i regningen

Der kan du sagtens have en del af løsningen: Risikoen for problemer med killingerne stiger kraftigt, jo ældre moderen er, og en 10 år gammel hunkat må jo siges at være ganske gammel.

Hej alle, nu er det sidste gang jeg udtaler mig om vores gårdkatte, da jeg ikke vil ødelægge Sines tråd mere.
MEN er I ikke søde at læse alt hvad jeg skriver?
Ja, Sun var 10 år MEN jeg har også skrevet at hunkattene var i forskellige aldre.

Jeg kan jo sagtens fornemme at der er mange der ikke tror på det. Faktum er hunkattene var i forskellige aldre, har alle givet sunde og raske kuld før.
Om man så mener landmændene pludselig begynder at bruge nogle kemikalier der er farligere - selv om reglerne bliver strengere
om man mener at halvdelen af kattene er så indavlede at det giver defekter og den anden halvdel bare er gamle og det tilfældigvis kommer til udtryk på samme tid som der gives p-piller
Det må I selv om, faktum er at de misdannede killinger først kom efter hunkattene kom på p-piller.
Så nu kan der vist ikke tærskes mere langhalm på det :slight_smile: Dyrlægen mente det var p-pillerne, men I skal da være velkomne til at gætte videre :wink:
Men da jeg ikke har mere at tilføje, da jeg synes jeg har pointeret de vigtige ting, så vil jeg nu ikke kommentere yderligere :slight_smile: