P-Piller til avls katte

Jeg kunne godt tænke mig at høre om hvor mange af jer med avlshunner der bruger P-Piller og hvor mange af jer der ikke gør, samt begrundelse for begge:)

Hvis man har hunkatte, kan man vælge mellem pest eller kolera.

P-piller er ikke godt, men det er heller ikke godt at lade sine hunkatte komme i den ene efter den anden løbetid uden at blive parret.

Jeg har så valgt at give mine hunkatte p-piller og så sørge for at de ikke er fertile i al for lang tid.

/Birgitte

Jeg vil gøre ret meget for at undgå p-piller, men det kan blive et spørgsmål om ‘pest eller kolera’, vi har dog ikke haft brug for dem endnu.

Men det afhænger nok meget af race og linier, fx. hvis katten holder vinterpause kan man måske helt undgå p-piller. Men er den i løbetid hele året, så vil det blive nødvendigt med p-piller, medmindre man trækker få kuld på hunkatten over kortere tid.

Det er en risiko at give p-piller, nogen katte ændre simpelthen mentalitet pga. dem, andre bivirkninger kan være:

Forandring i livmodervæggen
Livmoderbetændelse
Cystedannelser på æggestokkene
Ondartede eller godartede knuder i mælkekirtlerne

KH

Sofie

Den der går hos min søster er ikke på p-piller, men bliver løbetiderne mere hyppige, kommer hun det.
Pigen jeg har her er på p-piller, eftersom jeg har en ung fertil han gående.

Men helt generelt er jeg nok rimelig tilbøjelig til at give piller. Jeg har ikke min hunkatte fertile længere end 1-3 kuld, så tiden på piller er trods alt til at overse.
Vi andre skal jo også have lov at være her, og løbende hunkatte kan være temmelig anstrengende :slight_smile:

[quote=Sofie P.;121299]Jeg vil gøre ret meget for at undgå p-piller, men det kan blive et spørgsmål om ‘pest eller kolera’, vi har dog ikke haft brug for dem endnu.

Men det afhænger nok meget af race og linier, fx. hvis katten holder vinterpause kan man måske helt undgå p-piller. Men er den i løbetid hele året, så vil det blive nødvendigt med p-piller, medmindre man trækker få kuld på hunkatten over kortere tid.

Det er en risiko at give p-piller, nogen katte ændre simpelthen mentalitet pga. dem, andre bivirkninger kan være:

Forandring i livmodervæggen
Livmoderbetændelse
Cystedannelser på æggestokkene
Ondartede eller godartede knuder i mælkekirtlerne

KH

Sofie[/quote]

Ja, og dertil kommer så risikoen for killingerne…at katten når den så parres efter P-pillestop, kan abortere eller føde misdannede killinger.

Det har jeg så aldrig hørt om? Og jeg har da ellers hørt meget :slight_smile:
P-piller på kat virker jo på den vis, at katten “tror” den er drægtig, så det er egentlig graviditetshormoner vi fylder katten med. Det burde da ikke give misdannelser?
Mht aborter, bruger man faktisk p-piller som medicin, hvis man har en hunkat, der tidligere har født for tidligt. Den giver man så p-piller, netop for at forlænge drægtigheden.

Jeg bruger også P-piller
Jeg har som oftest min han gående inde (selv om det er af kortere perioder nu da han strinter, så har han sit eget rum)
Og jeg vælger at bruge mine piger et par gange og ikke stresse dem unødigt med løbetider.

Mange tak for svar, det giver lidt at tænke over.

Det bliver spændene at skal høre Dr Susan Little fortælle om Pyometra

Der er vist været rundt om det meste. En vægtig grund til jeg bruger p-piller er at det giver ro i flokken - og mine hanner bliver ikke stressede af ikke at kunne komme til de “galende” hunner.
Det er pest eller kolera - men brug hunnen til de tre kuld der kan tages på 2 år - er der ikke med de tre kuld kommet noget er er værd at gå videre med i avl kommer der det næppe.

Hejsa…

Hos os er det meget forskelligt hvad vi gør - da hun kattene er meget forskellige rent hormonelt…
Jeg vil derfor komme med et par eksempler:

1. fx. en pige går i løb første gang som 6 mdr. gammel. Personligt er jeg ikke vild med at giver ikke så unge piger p.piller, men giver dem et par løb og ser på kraftigheden og intervallet af løbet. Er løbene kraftige og hyppige - af fx. 10 dages varighed, hver 2-3. uge - hvilket er ensbetydende med at de stadig er unge - så kan de komme på p.piller i en kort periode. Her efter giver jeg dem et løb og parre dem i det næst kommende…
    Her er det igen vigtigt med en viden om linjens reaktion på p.piller samt en viden om linjens føde/moder egenskaber. Hunkatte af en linje som denne får hos os kun få kuld og lukkes.

2. pigen går i løb første gang som 1 årig…hun får evt. et par løb og parres. Hun går først i løb igen når killingerne er 6-7 mdr. - hun får et par løb og parres evt. igen…

3. får katten kun 2 killinger - kan hun gå i løb hurtigt efter fødslen…nogle mødre er OK mødre selv om de er i løb…andre glemmer deres killinger, deres mælke produktion nedsættes ect…her kræver det igen en viden om linjen, som hjælp til at vurdere om der skal gives p.piller hurtigt efter fødslen…ect. ect. ect.

Blot et par eksempler
anna

[quote=Vivi_Fletcher;121363]Det har jeg så aldrig hørt om? Og jeg har da ellers hørt meget :slight_smile:
P-piller på kat virker jo på den vis, at katten “tror” den er drægtig, så det er egentlig graviditetshormoner vi fylder katten med. Det burde da ikke give misdannelser?
Mht aborter, bruger man faktisk p-piller som medicin, hvis man har en hunkat, der tidligere har født for tidligt. Den giver man så p-piller, netop for at forlænge drægtigheden.[/quote]

Jovist kan det give aborter og misdannelser, og yderligere kan det være årsag til fødselsbesvær eller små kuld.

Risikoen er selvfølgelig størst i de tilfælde hvor katten mod forventning bliver drægtig samtidig med den får P-piller…men tidlig parring efter P-pillestop kan medføre samme risici.

http://www.kattens-vaern.dk/?side=128

Man bør vente i nogen måneder efter P-pillestop med at parre katten

[QUOTE=Felis;121559]Jovist kan det give aborter og misdannelser, og yderligere kan det være årsag til fødselsbesvær eller små kuld.

Risikoen er selvfølgelig størst i de tilfælde hvor katten mod forventning bliver drægtig samtidig med den får P-piller…men tidlig parring efter P-pillestop kan medføre samme risici.[/QUOTE]

Hvor har du disse informationer fra?
For det er stik imod alt, hvad jeg har lært/hørt/erfaret.

Jeg har selv - og kender rigtig rigtig mange, der parrer 1. løbetid efter p-piller. Jeg har aldrig hørt om problemer i den forbindelse.

Ydermere kan jeg simpelthen ikke se logikken i at p-piller kan give fødselsbesvær? Hvilken type besvær? Manglende veer? Dårlige veer? Fastklemt killing?

[QUOTE=Felis;121559]Jovist kan det give aborter og misdannelser, og yderligere kan det være årsag til fødselsbesvær eller små kuld.

Risikoen er selvfølgelig størst i de tilfælde hvor katten mod forventning bliver drægtig samtidig med den får P-piller…men tidlig parring efter P-pillestop kan medføre samme risici.

http://www.kattens-vaern.dk/?side=128

Man bør vente i nogen måneder efter P-pillestop med at parre katten[/QUOTE]

Felis, det er jo ikke det Tom skriver som du refererer. Og hans holdning kender jeg godt - haft ham som dyrlæge i mange år.

Der er slet ingen grund til at vente nogle måneder efter p-pillestop - går katten i løbetid er det fordi hormonerene er ude af kroppen - er de ikke det, kommer hun ikke i løbetid, så enkelt er det. Jeg og mange andre parrer i første løbetid efter p-piller.

P-piller til en drægtig hunkat er en dårlig kombination - helt korrekt.

Det der står på siden:
Ligeledes kan p-piller medføre misdannede og døde killinger, fødselsbesvær samt meget små kuld (en eller to killinger) hvis hunkatten får p-piller og alligevel bliver gravid.

Er, som jeg læser det, risikoen ved at give sin hunkat p-piller under drægtigheden! Og det kan vi da sagtens blive enige om, at man ikke bør gøre.

Nu har jeg læst flere steder, at man anbefaler, at katten gennemgår mindst en løbetid efter P-pillestop før den parres…og at der helst skal gå i hvert fald 2 måneder efter, da der faktisk går så lang tid før alle P-pillehormonerne er ude af kroppen.

Jeg har haft en hunkat der var så fertil hun gik i løbetid hvis ikke hun fik pille hver 5. dag, så lang til før alle p-pille hormonerne er ude af kroppen, nej.

Den der med at vente er endnu en ammestuehistorie der er svær at komme til livs.

Mjah … nu ved jeg ikke, hvor det er læst og hvem der har skrevet det, men jeg vil gætte på, at det er en dyrlæge eller noget i den stil?

Personligt har jeg stor tillid til (visse) dyrlæger, men der er bare rigtig mange ting vedr. opdræt, som de ikke har nogen særlig viden om.

Min dyrlæge er nok den i Danmark, der har flest katteopdrættere på klinikken, men spørger du ham om fx opflaskning af en lille killing, vil han til hver en tid erkende, at han ved langt mindre end en rutineret opdrætter.
Det samme gælder mange andre ting.

Jeg vil meget gerne høre fra de opdrættere, der har haft problemer med fødsler/misdannede killinger i forbindelse med p-piller. Altså konkrete erfaringer og ikke diverse dyrlægers formodninger.

Godt nok er det ikke i forbindelse med opdræt, men…

Vi har haft flere gårdkatte, som har født mange fine, sunde og raske kuld. Så besluttede vi at de ikke skulle have flere og de fik p-piller. Desværre blev de alligevel drægtige og det har medført flere misdannede killinger (ingen af dem levedygtige og alle kommet til verden ved kejsersnit, da hunkatten blev meget syg og ikke selv kunne føde dem), vores dyrlæge var ikke i tvivl om det var p-pillernes skyld.
I det kuld Daisy er fra, var der 4 killinger og kun Daisy kom “normal” ud - hun har et haleknæk og PL, men er ellers fysisk rask og de to ting er vist ikke noget man kan bebrejde p-pillerne…dog er det ikke en hemmelighed at vi har haft lidt “problemer” med hendes sind og jeg kan ikke lade være med at tænke på om det kan have noget med p-pillerne at gøre, når nu alle hendes søskende var misdannede…men det er blot en tanke og ikke noget jeg har snakket med dyrlægen om.
Daisys mor er nu 14 år og blev neutraliseret i forbindelse med kejsersnittet for næsten 4 år siden, hun har fået 1-2 kuld hvert år indtil hun blev ca. 8 år, hvor hun kom på p-piller, der har aldrig før været problemer (det var således efter 1,5-2 år på p-piller at det misdannede kuld kom). Hun fik selvfølgelig p-piller da hun blev parret, men så snart vi opdagede hun var drægtig kom hun selvfølgelig af p-pillerne.

Sine du kender min holdning til p-piller, det får Sookie i hvert fald aldrig nogensinde :slight_smile:

Hanne, det er jo altid svært, at vurdere, hvad der er årsagen til misdannelser. Ved ikke, hvordan din dyrlæge ikke kan være i tvivl?
Jeg kender flere opdrættere, der har haft misdannede killinger - men sjovt nok har det egentlig aldrig (eller i hvert fald få gange), været dem, der gav deres hunkatte p-piller.

I dit tilfælde kunne det så ikke lige så godt være en arvelig faktor? Eller en forgiftning af hunkatten i første periode af drægtigheden?

Som tidligere skrevet indeholder p-piller til hunkatte egentlig kun “graviditetshormon”, så jeg kan ikke - logisk set - få det til at hænge sammen med misdannelser?
Til gengæld kan jeg se det logiske i fødselsproblemer (i form af fx for lang drægtighed), hvis hunkatten har fået p-piller i drægtighedsperioden.

[quote=Vivi_Fletcher;121597]Hanne, det er jo altid svært, at vurdere, hvad der er årsagen til misdannelser. Ved ikke, hvordan din dyrlæge ikke kan være i tvivl?
Jeg kender flere opdrættere, der har haft misdannede killinger - men sjovt nok har det egentlig aldrig (eller i hvert fald få gange), været dem, der gav deres hunkatte p-piller.

I dit tilfælde kunne det så ikke lige så godt være en arvelig faktor? Eller en forgiftning af hunkatten i første periode af drægtigheden?

Som tidligere skrevet indeholder p-piller til hunkatte egentlig kun “graviditetshormon”, så jeg kan ikke - logisk set - få det til at hænge sammen med misdannelser?
Til gengæld kan jeg se det logiske i fødselsproblemer (i form af fx for lang drægtighed), hvis hunkatten har fået p-piller i drægtighedsperioden.[/quote]
Det kunne det vel…men det er da påfaldende at alle hunkattene har fået mange sunde og raske kuld og først når de har været på p-piller i 1-2 år begynder der at komme misdannede kuld - hunkattene var i forskellige aldre og startede ikke på p-piller på samme tid og kuldene kom ikke på samme tid

alle hunkattene har altid klaret fødslen selv, men samtlige hunkatte måtte have kejsersnit ved de misdannede kuld - og blev så neutraliseret ved samme lejlighed