P-piller til han kat

Hej Folkens.

Jeg har lige siddet og chattet med en opdrætter fra et ikke europæisk land.

Hun fortæller at de bruger Perlutex vet til hankatte, det skulle forhindre dem i at strinte og slås…

Som jeg fårstår det er Perlutex vet en p-pille (ved det ikke for jeg har aldrig brugt p-piller)

Men fortæl mig lige, er det brugt andre steder fx. herhjemme?? Jeg har nemmerlig aldrig hørt om det før??

Nej det har jeg ikke hørt om, men jeg har lige hørt om en opdrætter hvis hankat har fået en p-sprøjte, da dyrlægen ikke ville anbefale brug af chip (superloin) da den kun var godkendt til hunde.

Er der nogen der kender til p-sprøjte til katte ???

Nope det har jeg aldrig hørt om, men jeg har en hankat på superloin :slight_smile:

Jeg har hørt om begge dele, men jeg har ikke selv nogen erfaringer med det. Nu har jeg så kun en meget storstrintende hankat, og han går, hvor det strinteri ikke gør så meget, så vi gør ikke noget for at stoppe det. :slight_smile:

Ja, perlutex er p-piller. Ja, p-piller til hankatte forhindrer ofte strinteri - hankatte skal have meget høj dosis for effekt fx 1 pille dagligt.

P-sproejte til hunkat skal efter min erfaring gives på det helt rigtige tidspunkt i cyklus for ikke at have uønsket effekt. Der skal være så faa hormoner i gang som muligt, når sprøjten gives. Den ene gang, jeg har givet en hunkat en p-sproejte, blev hendes krop totalt forvirret - jeg havde en falsk drægtig hunkat, der samtidigt var i brølende løbetid.

P-sproejte til hankat har jeg ikke erfaring med.

Jeg kender flere der har brugt promon injektioner på deres hankatte, for at dæmpe deres libido lidt - en sprøjte holder ca 3-4 mrd. Men det er temmelig omdiskuteret affære, da det har givet nogle grimme kræfttilfælde. P-Piller indeholder også promon, og det er også en kendt gammel sag at nogen bruger en pille ugentligt til at dæmpe hankattene lidt.

Nå kunne ikke redigere, men ville have rettet at promonsprøjte har været mistænkt for at give kræft i nogle tilfælde.

Lucky har fået p-sprøjte.

Årsagen var at han trods kasteration reagerede på Rose og blev midlertidig “hankat” igen :slight_smile:
Han overpissede simpelthen det hele. Så i samråd med vet fik han en p-sprøjte for at se om det kunne stoppe det, hvilket det gjorde :slight_smile:

Jeg er stærk modstander af at give (især) hankatte p-piller og p-sprøjter!

Jeg har én gang oplevet en hunkat få Feline Mammary Hyperplasia og dét ønsker jeg ikke at se igen. I min kats tilfælle havde hun aldrig set en p-pille, men det er fakta at giver man sine dyr P-piller eller p-sprøjter, stiger riscikoen for at katten får kræft mv.

Jeg har en hankat på Suprelorein chip - hvilket fungerer fantastisk for os - dette er omdiskuteret da der ikke er langtids undersøgelser på brug hos katte, men jeg har vurderet at chippen er sikrere end p-sprøjte. Jeg håber aldrig at jeg kommer dertil, at en p-sprøjte er udvejen - i så fald skal det faktisk være kattens aller sidste udvej, inden aflivning.
Jeg har hunkatte på p-piller - hvilket jeg bestemt ikke bryder mig om! - men jeg mener ikke mine piger skal have killinger når de er 6 mdr. gamle og går i løb - og gentagne løbetider er bestemt heller ikke sagen (og slet ikke når man har hankat gående inde - så meget stoler jeg alligevel ikke på at Suprelorein chippen virker - man har vel Kat. IV. katte :cool2: ).

Til de af jer som ikke ved hvad Feline Mammary Hyperplasia er, kan jeg anbefale en tur på Google - incl. billed søgningen dér (ikke for sarte sjæle!)
UC Davis har nogle gode artikler om emnet (noget af det første der dukker op på en google søgning).

Men altså jeg vil klart IKKE anbefale hverken p-pille eller p-sprøjte til hankatte (eller hunkatte, selvom det indimellem kan være et nødvendigt onde…).

/Mette

For en del år siden var det meget brugt med p-sprøjter til hankatte - men der var utrolig mange alvorlige bivirkninger, så det er en del år siden jeg har hørt om nogle, der har brugt det.

Det forekommer altså stadig - i pæn grad. Tror bare ikke der bliver talt så højt om det :wink:

Uh, jeg ved godt at det ikke er populært at argumentere for at hvis man vil have kamelen, så må man tage puklerne med… det er trææææls når voksne, fertile hanner følger sin fuldstændigt normale adfærd og markerer sit territorium. Men at udsætte ham for den øgede kræftrisiko på grund af naturlig adfærd…? Nej, det har jeg altså ikke lyst til! Jeg foretrækker at indrette plads til ham, som er hans territorium hvor han må gøre lige som han har lyst til. Kan han ikke vænne sig til det, så kan han blive kastreret. Men p-sprøjte…? Nixen - jeg synes det er en helt gal løsning. Risikoen for bivirkninger er alt for stor.
VH
Susanne

jeg kender et par stykker som bruger p-piller til deres hankatte, fordi de vil have hankattene til at bo inde i huset med dem i “en stor lykkelig familie”…
på den måde har de flere hankatte til at gå sammen med deres hunkatte også - men det er så vist også hele flokken der er på p-piller…

[QUOTE=PiaB;935108]jeg kender et par stykker som bruger p-piller til deres hankatte, fordi de vil have hankattene til at bo inde i huset med dem i “en stor lykkelig familie”…
på den måde har de flere hankatte til at gå sammen med deres hunkatte også - men det er så vist også hele flokken der er på p-piller…[/QUOTE]
Det er bare SÅ langt fra kattens naturlige adfærd. Det er kun løven der har farmand til at bo midt i flokken, alle de andre kattedyr holder voksne fertile hanner lidt på afstand, fordi man aldrig helt ved hvad han får af gode ideer - udover at tisse på alting :slight_smile:
VH
Susanne

Jeg synes man skal have kattene på den måde man har lyst til - hvis ellers alle kan indordne sig.
Nogle hankatte kan gå med de andre - og andre kan ikke - men at fylde dem med p-piller for at det kan lade sig gøre, er for stor en risiko for hankatten IMO.
Har man dårlig samvittighed overfor hankatten (hvad jeg selv har), så få ham brugt hurtigt - eller lad ham bo ude og tag ham ind under opsyn med bukser på.

[QUOTE=Susanne W;935109]Det er bare SÅ langt fra kattens naturlige adfærd. Det er kun løven der har farmand til at bo midt i flokken, alle de andre kattedyr holder voksne fertile hanner lidt på afstand, fordi man aldrig helt ved hvad han får af gode ideer - udover at tisse på alting :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]
ja det er heller ikke lige sådan jeg har lyst til at holde kat selv, men det fungerer åbenbart for dem - i hvert fald indtil videre :S
hvor meget det er “en stor lykkelig familie” skal jeg ikke kunne sige noget om, ud over at kattene da lever og er da i fin nok form til at blive udstille også - men for pokker der bliver givet mange p-piller :S

[QUOTE=Vivi_Fletcher;935118]Jeg synes man skal have kattene på den måde man har lyst til - hvis ellers alle kan indordne sig.
Nogle hankatte kan gå med de andre - og andre kan ikke - men at fylde dem med p-piller for at det kan lade sig gøre, er for stor en risiko for hankatten IMO.
Har man dårlig samvittighed overfor hankatten (hvad jeg selv har), så få ham brugt hurtigt - eller lad ham bo ude og tag ham ind under opsyn med bukser på.[/QUOTE]
Enig - der findes langt mere end én måde at holde hankat på, men p-piller og øget kræftrisiko er ikke nogen god idé. Det er jo ikke i kattens interesse, det er udelukkende i ejerens…
VH
Susanne

Det handler jo i høj grad om den berømte knivsæg :slight_smile:

Lucky fik chancen hos mig, netop fordi han ikke kunne finde ud af han var blevet afmonteret :slight_smile: At han så reagerede på Rose var der jo ingen der liiiige havde set komme :slight_smile:
Jeg havde og har ingen interesse i at have en strintende hanmisser, så pest eller kolera, så blev p-sprøjten prøvet med god effekt. Han har kun fået den ene, og det mener jeg er et fair bytte fremfor det ender med den lilla sprøjte :slight_smile:

Han har tilsyneladende fattet konceptet, for han reagerer overhovedet ikke på Dione :wink:

[QUOTE=Susanne W;935096]Uh, jeg ved godt at det ikke er populært at argumentere for at hvis man vil have kamelen, så må man tage puklerne med… det er trææææls når voksne, fertile hanner følger sin fuldstændigt normale adfærd og markerer sit territorium. Men at udsætte ham for den øgede kræftrisiko på grund af naturlig adfærd…? Nej, det har jeg altså ikke lyst til! Jeg foretrækker at indrette plads til ham, som er hans territorium hvor han må gøre lige som han har lyst til. Kan han ikke vænne sig til det, så kan han blive kastreret. Men p-sprøjte…? Nixen - jeg synes det er en helt gal løsning. Risikoen for bivirkninger er alt for stor.
VH
Susanne[/QUOTE]

Lige min indstilling - tak Susanne !

[QUOTE=DK Sugieh;935158]Det handler jo i høj grad om den berømte knivsæg :slight_smile:

Lucky fik chancen hos mig, netop fordi han ikke kunne finde ud af han var blevet afmonteret :slight_smile: At han så reagerede på Rose var der jo ingen der liiiige havde set komme :slight_smile:
Jeg havde og har ingen interesse i at have en strintende hanmisser, så pest eller kolera, så blev p-sprøjten prøvet med god effekt. Han har kun fået den ene, og det mener jeg er et fair bytte fremfor det ender med den lilla sprøjte :slight_smile:

Han har tilsyneladende fattet konceptet, for han reagerer overhovedet ikke på Dione ;)[/QUOTE]

Jeg synes der er stor forskel på hvad man gør for at holde en fertil kat fertil år efter år og så på hvad man gør for at leve med en kastrat. Når vi taler om enten at aflive en kat pga urenlighed ELLER give den hormoner - så ville jeg altid selv forsøge med hormonerne og se hvad der skete ( ud over andre tiltag men det er en anden snak).

Fertile hankatte holder næsten altid op med at strinte når de bliver kastreret - i hvert fald hvis man ikke venter alt for længe. Så her er løsningen på problemet jo - brug katten hurtigt hvis man ikke kan eller vil have den gående for sig selv ( og ikke kan leve med strint indendøre) - og så kastrer den.

Nå det er sagt - så er vi jo alle forskellige og der er utrolig mange forskellige måder at løse sådanne ting på. Jeg synes bare det er vigtigt at man NÅR man vælger - er klar over
den risiko man løber. Med mindre man har en race der er utrolig lavtgearet ( i.e. ikke strinter eller “voldtager” - i hvert fald “volder” hunkattene) - så tror jeg ikke man kan have en fertil
hankat på en “perfekt” måde. Det betyder at vi alle må vælge hvad vi hver i sær synes er den MINDST dårlige løsning.