P-piller?

[quote=Lis Dahlstrøm;249041]Een ting er glemt med de fertile katte der ikke er på p-piller - den stress løbetiderne medfører for katten og husets andre katte.

Mine hunner er på pillen. Jeg bruger normalt mine hunner unge - tager 2-3 kuld og så steriliseres de.

Een kat ud af de mange jeg har haft har fået opereret en godartet cyste på en mælkekirtel - om det var p-pillerne eller ej ved jeg ikke. Hun var så en af dem
der har gået lang tid på p-piller - hun blev steriliseret som 6 årig[/quote]
Ved mennesker bruges p-piller netop i 2-3 mrd for at trykke cyster tilbage ??? Ifølge min dyrlæge er for mange løbetider uden parring årsagen til cyster…p-piller giver oftest andre gener.

Jeg var lige hurtig nok til at læse dit indlæg Lis…jeg mener selfølig cyster på æggestokke.

En birmapige som var tidlig på den, ville man uden store skupler parre allerede ved 9-10 mrd alderen. De fleste unge mødre er gode fødere og eminente mødre.

Nu skal man selvfølgeligt se på den individuelle kat, men jeg vil langt hellere parre en ung hunkat, på fx. den tredje løbetid i en alder af 10-11 måneder, uden nogensinde at have givet hende p-piller end at holde fast på at de skal være over 1 år, hvor de som oftest har nået både at være i løb, samt få p-piller.
Delia er den af vores pige som blev parret yngst, ca. 10 næsten 11 måneder, og hun har været den der fødte bedst, haft mest mælk samt at hun har taget sig flot af killingerne gennem hele forløbet.

Har lige vendt det med opdrætteren i Skotland også. Hun siger, at de fertile hunner hun har inklusiv mormis kun ruller lidt på gulvet og at snowies er svære at opdage løbetider på (hun har også bengal, så hun sammenligner med dem:-))

Hendes mand er dyrlæge og de har ikke brugt p-piller til deres hunner netop pga det, som flere skriver her.

Lad os håbe, at vores pige er lige så nem:-)

MVH

[quote=lenschow;249175]
Hendes mand er dyrlæge og de har ikke brugt p-piller til deres hunner netop pga det, som flere skriver her.

MVH[/quote]

Læser du det anderledes end mig?

Jeg læser ikke det direkte frarådes at bruge p-piller

[quote=Lis Dahlstrøm;249182]Læser du det anderledes end mig?

Jeg læser ikke det direkte frarådes at bruge p-piller[/quote]

Nej er det det jeg skriver? Det jeg mente var i hvert tilfælde, at opdrætter helst ikke anvender pillerne ganske som andre skriver her, at de helst heller ikke gør.

Bemærk venligt det lille ord “flere” - der står ikke “alle”:slight_smile: Det er der forskellen ligger i det jeg skrev. I min uddybning står der “andre” med det mener jeg igen ikke “alle”.

MVH

her er en god (svensk) artikel om emnet

http://www.katter.nu/tips10.htm

Tusind tak - den vil jeg lige lure på:-)

MVH

Jeg er ikke glad for p-piller, men jeg er ABSOLUT heller ikke glad for det ene løbetid efter det andet uden at blive parret …Jeg tror det kan lave lige så meget ravage i underlivet på en kat, som p-piller kan - Hvis ikke mere. En kat som gennemlever den ene uparret løbetid efter den anden, mener jeg er i alvorlig risiko for underlivsbetændelse, og hvis uheldet er ude, sterilitet.

Mine tøzer er total fra snøvsen, når de løber …De går fra foderet, ændrer adfærd, og skaber uro i flokken. Det er ikke til glæde for hverken de fertile eller kastraterne …Så jeg har valgt at bruge p-piller imellem parringerne.

Alice - Men dine er ret sene om at komme i løb første gang, så vidt jeg har forstået? :slight_smile: Gælder det generelt for briter eller er der forskel linierne imellem?

Du har ret Eva, mine tøzer kommer MEGET sent i løb - Jeg har faktisk ikke haft en eneste som er gået i løb før omkring 1½ års alderen - Hvorfor ved jeg ikke, min metors hunkatte fra samme linie, går i løb MEGET tidligere ? …Om det er fordi, jeg jo ikke har noget til at ‘fremkalde’ løbetid ( hankatte - hankatte ‘dufte’ ?)

Se bare Gaia som indtil killingerne var ca. 14 dage ALDRIG har fået en p-pille, og hun er lige blevet 2 år.

Alice - okay, interessant det med at I har samme linier og der er så stor forskel. Det bliver spændende at se hvad de to du beholder fra kuldet så gør.

Er der andre der har erfaringer med at katte fra samme linier går i løb før eller senere alt efter om der er hankat tilstede? :slight_smile:

[quote=Alice;249215]Du har ret Eva, mine tøzer kommer MEGET sent i løb - Jeg har faktisk ikke haft en eneste som er gået i løb før omkring 1½ års alderen - Hvorfor ved jeg ikke, min metors hunkatte fra samme linie, går i løb MEGET tidligere ? …Om det er fordi, jeg jo ikke har noget til at ‘fremkalde’ løbetid ( hankatte - hankatte ‘dufte’ ?)

Se bare Gaia som indtil killingerne var ca. 14 dage ALDRIG har fået en p-pille, og hun er lige blevet 2 år.[/quote]

Havde du haft en duftende hankat, vil jeg mene at du havde løbetider fra 10 mrd alderen -engel

En anden ting er at man ikke skal regne med at få erstattet en hunkat der viser sig steril HVIS den har fået p-piller :slight_smile:

[quote=Chicabee;249221]Havde du haft en duftende hankat, vil jeg mene at du havde løbetider fra 10 mrd alderen -engel

En anden ting er at man ikke skal regne med at få erstattet en hunkat der viser sig steril HVIS den har fået p-piller :)[/quote]

Den sene løbetid, er sansynligvis fordi vi jo ikke har noget/nogen som kan friste :slight_smile:

Jeg har hørt, at man kan komme i problemer hvad angår erstatnings avlskat, hvis de skønner at det er p-piller som har været årsag til sterilitet - Egentlig lidt underligt, da jeg mener at kat med gentagne uparrede løbetider, i høj grad er i farezone for underlivsbetændelse …

[quote=Eva K;249219]Alice - okay, interessant det med at I har samme linier og der er så stor forskel. Det bliver spændende at se hvad de to du beholder fra kuldet så gør.

Er der andre der har erfaringer med at katte fra samme linier går i løb før eller senere alt efter om der er hankat tilstede? :)[/quote]

Jeg tror bestemt ikke de to pigemisser går i løb før omkring 1½ års alderen …Nu er de godt nok født her i sommer, så måske kommer de i løb sidst på foråret ? - Men så bryder de sædvanen her :slight_smile:

Det er ikke unormalt at se en aby på 5-6 måneder gå i løb.

Vælger man at give p-piller - så giver man p-piller indtil der skal parres. Ikke noget med man tror der er sikre perioder på året (det er der ikke for indekatte). Kattens krop har sværere ved at skulle håndtere hormoner af og på - end at forstætte med pillerne.

Og så gør man sin hunkat en tjeneste, mere end hvad angår p-piller - ved at få hende brugt ung - f.eks. at tage de tre kuld der er helt legalt på 3 år og så få hende “snippet” - det vil så være en begrænset tid der bruges p-piller.

[quote=Alice;249230]Den sene løbetid, er sansynligvis fordi vi jo ikke har noget/nogen som kan friste :slight_smile:

Jeg har hørt, at man kan komme i problemer hvad angår erstatnings avlskat, hvis de skønner at det er p-piller som har været årsag til sterilitet - Egentlig lidt underligt, da jeg mener at kat med gentagne uparrede løbetider, i høj grad er i farezone for underlivsbetændelse …[/quote]

problemer pga mange løbetider vil mange ej heller erstatte :0) Gad vide om man egentlig nogenside ser pyometra hos fritlevende katte ? :?

Jeg er ening med Lis i, at man bestemt heller ikke skal undervurdere belasningen for hunkatten ved at lade hende have uparrede løbetider. Ligesom man også skal være opmærksom på at der typisk bliver kortere og kortere mellem løbetiderne. Til sidst vil den ene løbetid afløses af den næste uden pauser i mellem. Og det er ikke sundt for hunkatten hverken fysisk eller psykisk!

Mht hvor tidligt er for tidligt så synes jeg det kommer meget an på situationen og ikke mindst hunkattens modenhed, både fysisk og psykisk. Da jeg ikke vidste mine levende råd med Tanne der gik i løb 4 mdr gammel fik jeg mange tilkendegivelser fra opdrættere (også udenlandske) som fortalte at de med succes havde parret 8 mdr gamle hunkatte som var begyndte at løbe i 4-6 mdr alderen (BUR, ABY, BEN). Det er ikke optimalt, men behøver alt andet lige heller ikke være et problem. Det er racer som er hurtigt udviklede og generelt får små kuld.

Som sidebemærkning skal det måske nævnes, at i USA kan man ikke få p-piller til katte.

Mine hunkatte (ABY) går faktisk ikke i løbetid særlig ofte. Gennemsnitlig er der nok ca 2 mdr. mellem - og det lever jeg fint med :slight_smile:

Jeg har kun en hunkat at drage erfaringer af, og var også meget i tvivl om P-piller. Men efter hun gik i løb 5 dage første gang præcis 6 mdr gammel, hold 10 dages pause for derefter at “løbe” 5 dage igen røg hun på Pillen.
Jeg har nu parret ´hende knapt 11 mdr. gammel. Der gik kun 14 dage fra den sidste P-pille til løbetid, så hun må nok betegnes som rimeligt fertil.
Mit håb er nu at hun føder planmæssigt omkring 1 november og vi derefter grundet den mørketid kan have en naturlig pause 2-3 mdr. :kryds:

Hun er ret meget påvirket i hendes løbetid og glemmer bla. at spise, og da hun i forvejen hører til de meget slanke syntes jeg p-pille var det bedste for hende. Jeg regner kun med at bruge hende til 2 kuld alt efter hvordan det går, og herefter skal hun neutraliseres. Hun skal ikke gå fertil længe.