Pandekager?

Er der nogen af jer som har en super opskrift på klassiske pandekager :savle: De skal bruges til is og syltetøj…

Vand, æg og generøst med sukker, salt - piskes til med mel…

Sådan laver vi dem herhjemme, jeg foretrækker dem klart lavet på vand fremfor mælk, har jeg fundet ud af ved at eksperimentere lidt :slight_smile:

Ja:

3½ dl mel
1 tsk sukker
1 knivspids salt
1 drys kardemomme ELLER lidt revet citronskal
4 æg
4 dl mælk
4 spsk øl eller vand

Det hele kommes i en blender og blendes til en jævn masse.

(EDIT- Jeg havde glemt mælken)
Der bli’r, alt efter pandens størrelse, 15-20 pandekager af portionen.

Jeg lavede dem så sent som i sidste uge og spiste dem med vaniljeis :savle:

[QUOTE=Eife;775624]Vand, æg og generøst med sukker, salt - piskes til med mel…

Sådan laver vi dem herhjemme, jeg foretrækker dem klart lavet på vand fremfor mælk, har jeg fundet ud af ved at eksperimentere lidt :)[/QUOTE]

Med vand? Hvorfor ? Det lyder bare lidt kedeligt, synes jeg :stuck_out_tongue:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;775626]Ja:

3½ dl mel
1 tsk sukker
1 knivspids salt
1 drys kardemomme ELLER lidt revet citronskal
4 æg
4 dl mælk
4 spsk øl eller vand

Det hele kommes i en blender og blendes til en jævn masse.

(EDIT- Jeg havde glemt mælken)
Der bli’r, alt efter pandens størrelse, 15-20 pandekager af portionen.

Jeg lavede dem så sent som i sidste uge og spiste dem med vaniljeis :savle:[/QUOTE]

Tak Trekkie! Den lyder god den opskrift :wink: Den tror jeg at jeg laver.
Mangler bare citron skallen og isen :smiley:

I stedet for kardemomme og citron, kan man også bruge vanilje. Det gør dem ikke ringere :savle:

Ja, det ville jeg også vælge i stedet :slight_smile:

Jeg har aldrig prøvet det med vanlije (men nu ELSKER jeg osse kardemomme) men jeg kan da godt forestille mig at de bli’r gode med vanlije osse . Særlig til is :slight_smile:

Jeg sidder og spekulerer på om det er en trykfejl jeg har lavet for jeg tror da nok der skal en SPISESKEFULD sukker i … og ikke en teskefuld… men jeg har ikke opskriften lige her :frowning:

jep med vanilje. det er guf…

Bruger I bare vanilje sukker ? :slight_smile:

Ane Karoline Bøtterns opskrift på tynde, lette pandekager - mormors opskrift, tried and tested by three generations…
1 liter mælk, 300g hvedemel og 3 - 5 æg piskes sammen. En smule salt og sukker røres i. Dejen røres f eks om morgenen og sættes til at “sætte sig” i løbet af dagen. Om aftenen smelter man ca 50g smør og rører i dejen. En smørklat smeltes på panden, og med en slev rører man først en gang (ellers vil smørret samle sig oven på dejen) og hælder derefter en passende mængde dej på den hede pande. Ikke for meget, pandekagerne skal være tynde.
Med denne krydring er de også fine som madpandekager (ikke, at min mormor tænkte på det - jeg tror bare, at hun har tænkt, at sukker og syltetøj sødede rigeligt).

Eva, den med vand istf mælk tror jeg på - det er nok ligesom med grød: IMHO smager grød kogt på vand meget bedre end på mælk, fordi man så virkelig kan smage kerner/mel. Man kan lave vandgrød (og det lyder kedeligt, fordi det har været fattigmandsmad) af snart sagt alle kerner og grovmel - f eks grahamsgrød, ruggrød - og serverer man det med en sjat fløde og en klat smør, så er det mums!

Men øl i pandekager, det bliver uden mig, sorry, men uffa :slight_smile:

[QUOTE=MiSi;776259]

Men øl i pandekager, det bliver uden mig, sorry, men uffa :-)[/QUOTE]

Man kan jo ikke smage øllet - men pandekagerne bliver meget sprøde pga øllet.

Jeg bruger denne opskriftog syntes de bliver super gode! :savle:

Nemlig. Jeg brugte 4 spiseskefulde øl sidste gang, det smager man altså ikke, men det gør et eller andet ved pandekagerne :slight_smile:

Det var forresten en fin engelsk ale der måtte holde for - for så havde jeg en undskyldning for at drikke resten :wink:

De bliver mere sprøde end med mælk synes jeg. Nok effekt ala øllet, men har bare aldrig rigtig øl i huset :høhø:

Jeg plejer da aldrig at putte sukker i dejen. Det er noget, man kommer på bagefter :wink: (meget gerne sammen med lidt citronsaft). :ok:

Jeg har nogle venner, der eksperimenterede med at lave pandekager på alle mulige måder. Først og fremmest med forskellige krydderier (kanel, kardemomme, nelliker og alt muligt andet) og forskellige mælkeprodukter, hvoraf yoghurt og ikke mindst modermælk nok var det mest specielle. :slight_smile:

Jo jo, sukker i dejen, så bliver de meget bedre… :slight_smile: I hvert fald efter min smag :høhø: