Para-don-f-tose (fjernelse af alle tænder)

Timi har været til tandrens + tandstatus i dag, og der var så mange dårlige tænder, en god blanding af alle mulige tandproblemer, at jeg simpelthen tabte pusten da dyrlægen forklarede. Både paradontose med løsnede tænder, han har både tabt en tand, og der var noget med nogle af tandrødderne, så IMO kan det bedst kan betale sig at rydde munden. Det bliver jo bare at trække pinen ud, ellers.

Vi har haft en lille hund der fik paradontose, og kunne jeg have gjort noget anderledes, set i bakspejlet, ville jeg have fået fjernet alle tænderne på ham med det samme, fremfor en håndfuld pr gang over 1 1/2 år + alt det bøvl for at redde tænder, der ikke kunne reddes.

Nogen der ved om forsikringen giver noget til det ? (Tryg)

Eller kender det opdaterede beløb på sådan en omgang ? hvad man mon skal regne med ?

Og er det bedst at skære det over i 2 omgange ? Det snakkede dyrlægen om, pga. narkosetiden. At det var længe at han skulle være i narkose, så de ville måske gerne gøre det over 2 gange.

Der kommer måske flere spørgsmål.

Sorry hvis det var usammenhængende, er rystet over, at der kan være så meget galt, i '21 da han fik tandrens var der ingenting, og 22 fik han ros for sit tandkød, så blev tandkødet rødt og vi har børstet løs, brugt alt muligt klorhexidin, og nu chock

3 Synes om

Mine katte er også forsikret hos Tryg og det er, hvad der står i deres police:

Tænder og Medicin Tandbehandling.
Tænder: I alt op til 13.784 kr. pr. forsikringsår
heraf maks. 2.297 kr. pr. forsikringsår
i f.m. tandresorptioner (FORL, neck lesions)
Medicin: I alt op til 3.446 kr. pr. forsikringsår
Forsikringen dækker ikke
- behandling af tandsygdomme m.v., der er symptomgivende indenfor de første
30 dage, efter at dækningen er trådt i kraft (karenstid).
- medicin til behandling af sygdom og lidelse, der har været symptomgivende
indenfor de første 30 dage, efter at dækningen er trådt i kraft (karenstid).

Men du kan have en anden aftale, så kig i forsikringspolicen.

1 Synes om

Tak for svar, det er det samme i min police, ja det er jo ikke meget, hvis de giver omkring 2000 til gildet. Nå. Må afvente og se. Han skal afsted, så snart de har en tid til det, med alt det der er galt.

1 Synes om

Jeg er nu ret sikker på, at denne tekst skal læses som én sætning og det vil sige, at max. beløbet vedrører tandresorptioner og ikke paradentose :slight_smile:

5 Synes om

Nå, ok jeg opfatter det som for alt med tænder. Synes altid forsikringspolicer er lidt snirklede. Paradontose er slet ikke nævnt, det forstår jeg som at de ikke dækker det. Men nu må vi se :slightly_smiling_face:.

Ingen af selskaberne dækker paradontose, desværre. Du finder det sikkert på listen af ting der ikke dækkes.
Så få lagt så meget andet som muligt over på andre diagnoser. Tandskader fx er ubegrænset, og tandresorptioner (tidl. FORL) er så med begrænset beløb :smil:

4 Synes om

De dækker ikke, som Eva skriver. Det står et eller andet sted, jeg fandt det i hvert fald engang.

3 Synes om

Jeg fik Ralfs tænder gået efter for et par år siden - og grundet paradontose røg 11 tænder ud.
Ingen forsikringer dækker paradontose, så det er fuld betaling af egen lomme og jeg blev desværre lidt “ramt” af det økonomiske i det, så jeg kunne ikke overskue at få trukket dem alle ud … i dag er jeg godt nok træt af det!

Han fik først lavet tandrøntgen og -rens, som jeg betalte der, det var omkring et par tusind.
Efterfølgende fik han ved ny tid fjernet 10 tænder (den 11. faldt ud af sig selv ifm tandrens) og der gav jeg 6800,- for den omgang, men fik så 10% rabat på flere af tingene, fordi han den gang havde aniplan ved dyrlægen.
Jeg fortryder BIG TIME, at jeg den gang ikke fik ryddet hele munden, for da han kom hjem stod jeg pludselig med en kat, der fik 4-5 epileptiske anfald i løbet af aftenen - og gentagende nystagmus-anfald over de næste 3 uger. En reaktion på narkosen.
Nu trænger hans tænder faktisk til tandrens igen, men pga. de komplikationer fra sidst så turde dyrlægen ikke lægge ham i narkose uden at han blev testet yderligere (det har Agria heldigvis dækket med maksimal dækning!).
Jeg fortryder alle tænder ikke røg ud den gang, for den undersøgelse her i sommers viste helt klart, at Ralf ikke tåler at komme i narkose igen :frowning: Han får simpelthen epilepsi-anfald/nystagmus af selv helt små doser, så det ville simpelthen blive for farligt for ham at komme i fuld narkose.
De fik ham lige nøjagtigt så rolig, at de lige kunne lave en hurtig, let tandrens med ultralyd, men det var slet slet ikke nok ift. hvad tænderne faktisk har brug for og de turde ikke give ham mere narkose til at færdiggøre tandrensningen …
Nu er vi i gang med at overveje, hvad alternativet er for ham - for uden jævnlige tandrens, så kan jeg ikke holde paradentosen nede, uanset hvor meget jeg børster hans tænder :s:

Jeg har før hørt, at man sagde “1000,- per tand, der skal trækkes ud”, men nogle dyrlæger giver rabat hvis det drejer sig om mange tænder. Men bed endelig dyrlægen om et overslag.
De 6800,- jeg skulle betale ved dyrlægen den gang fik jeg lov til at betale af to omgange :slight_smile: Jeg betalte halvdelen da jeg hentede ham og den anden halvdel til d. 1. næste måned. Så det var mere “spiseligt” :ups:

3 Synes om

Jeg er så heldig, at min dyrlæge har en aftale med Nordea, så jeg kan få store regninger (det forekommer mig at være de fleste nu om dage :roll_eyes: ) delt op og betale over 10 måneder. Som standard. Flere måneder kan også nogle gange aftales. Men det kræver selvfølgelig, at dyrlægen har sådan en aftale.

2 Synes om

Min dyrlæge påpegede meget nøjeje sidste gang at pardentosen ikke skyldtes dårlig tandhygiejne hosMuffin, men Kronisk mundhule betændelse- som ER dækket.

Og typisk ryddes en side pr gang eller alle små tænder og så bevares hjørnetænder. De kan tit holde et par år mere.

Det er en ret omfattende omgang, så at tage alt i en køre gøres næsten aldrig.

Det ER en dyr omgang desværre.

Til gengæld bliver det godt bagefter.
Her har der været 3 med kronisk mundhule betændelse og 1 med FORL, som har afleveret alle bisser :slight_smile:

5 Synes om

Vi afventer stadig the damage :sweat:.

Jeg modtager gerne anbefalinger på gode tanddyrlæger i nordjylland, hvis nogen har, også gerne erfaringer, gode som dårlige.

1 Synes om

Jeg bruger Torben hos Hobro dyrehospital nu til Jeppe.

Det er klart det af de tre steder, han har fået ordnet tænder jeg er mest tryg ved at komme med ham. Fra at Jeppe var i narkose mindst 2 gange om året, for at få renset tænder og derefter fjernet tænder, kunne vi nøjes med en gang i år. Ikke fordi han ikke havde tænder der skulle ud, men fordi det blev klaret i en omgang, jeg tror der gik maks 3 timer fra jeg afleverede ham til de ringede, han var klar.

Udover den normale tandpleje har Torben også fikset kæben på Jeppe, da det blev opdaget at han somehow havde brækket den, uden Jeppe har haft gener efterfølgende. Jeg fik både forklaret grundigt hvad der skulle gøres inden, og efterfølgende vist røntgenbilleder af det. Det var i 2021, vi tog den oplevelse med.

Sidste år afleverede jeg Jeppe ved hans gamle dyrlæge, og sørme om ikke de ringede kæben var brækket helt samme sted igen :s: De sendte røntgenbilleder videre til Torben, der hurtigt kontaktede mig og fik beroliget mig med, at kæben er så god som den kan være, og at så l længe jeg har den Jeppe jeg kender, der spiser, leger og laver ulykker som normalt, så skulle jeg ikke være bekymret.

Jeppe er absolut ikke fan af dyrlæger, som i han kan gå fra at ligge og være langt væk i mine arme, pga den beroligende sprøjte, de må give ham for at kunne håndtere ham i det øjeblik vi snakker mere end alm. sundhedstjek til at han hvæser og viser han er utilfreds i det øjeblik veterinærsygeplejersken kom tæt på… Men det håndteres også helt fint, sidst var jeg med lige indtil han skulle i narkose, hvilket gav både ham og jeg noget ro :hjerte: Da jeg hentede ham, fik jeg også lov at selv pakke ham i kassen, så han ikke skulle håndteres af fremmede han var utryg ved mere end strengt nødvendigt.

3 Synes om

Jeg har altid været meget tryg ved at aflevere mine katte hos City Syd dyrlæge i Aalborg, især når det handler om narkose og operation.
Dem har jeg brugt i mange år efterhånden og kører stadig dertil fra Thy, hvis noget er mere spidsfindigt end bare lige vaccine og almen tjek.
De er bare “dyrlægehuset” for mig. Det handler meget om kommunikation og om man “forstår” hinanden - og selvom de er mange dyrlæger der, så er det klart stedet jeg helst kommer - selvom jeg godt ved de ikke er Nordjyllands billigste. Til gengæld er der næsten ikke det, de ikke kan :slight_smile:

3 Synes om

Så fik vi et tal, lige under 10.000 uanset om det bliver over 1 eller 2 gange, og tiden er bestilt :scream:.

Bliver vores egen Anicura der kommer til at forestå det. Jeg tænker ikke, at jeg har mere tillid til en anden dyrlæge, men jeg frygter efterforløbet, er en pylrekattemor når det kommer til sådan noget her :eyes:.

Vi har heldigvis planlagt det på en fridag op til en weekend :slightly_smiling_face: .

7 Synes om