Paradisæbletræ

har jeg gjort op med mig selv skal være i min forhave.

Det skal være et elegant og let ikke for stort træ med smukke blomster, frugter og løv/høstfarve

Nogen der har kenskab udi malus?

Kun, at det er et fantastisk smukt træ, når det blomstrer. Vi har det også i tankerne… :slight_smile:

Og Anders And bor på Paradisæblevej :tihi:

Jeg TROR nok jeg har sådan et :gruble::tihi:
Problemet er at min have er fuld af træer og planter jeg ikke ved hvad er. De står der uden skilt på og de VIL ikke svare når jeg spørger hvad de hedder :klapper:

Men det jeg har har smukke blomster og så får det små æbler bagefter der ligger over hele græsplænen :høhø:

[QUOTE=Teresa Guldager;871999]Jeg TROR nok jeg har sådan et :gruble::tihi:
Problemet er at min have er fuld af træer og planter jeg ikke ved hvad er. De står der uden skilt på og de VIL ikke svare når jeg spørger hvad de hedder :klapper:

Men det jeg har har smukke blomster og så får det små æbler bagefter der ligger over hele græsplænen :høhø:[/QUOTE]

Jeg vil lave gele af æblerne - den er så skøn. Faktisk kan man også sylte dem hele - der flot ud til f.eks. is

Du har mere tid end jeg kan jeg forstå :tihi: eller bare andre interesserer.
Jeg har også æbletræer og valnød og pærer og…og det hele ligger bare og bliver til gødning og mad til diverse dyr. Jeg har nok ikke interesse nok i den slags.

Der er mange forskellige og smukke slags. Jeg overvejede selv på et tidspunkt i indkørslen at plante Sieboldii Hesse, som får små, ravgule æbler. Det er er elegant, lille træ med lyserøde blomster om foråret og de gule æbler om efteråret og med smuk efterårsfarve. Jeg overvejede denne, da æblerne er små, og fordi jeg hurtigt ville blive træt af smattede æbler liggende i en indkørsel. Min bror har nogle Brændkjær, som får får røde, lidt større æbler, men de er plantet i græsplænen og et sted, hvor de nedfaldne bær ikke generer… Begge træer er sunde og hårdføre og gode til gele.
Jeg vil foreslå, at du overvejer
Højde og evt. om det skal være et langsomt voksende træ, kroneomfang, skal det ende som en stor busk eller være et træ og evt. også opret i væksten, henholdsvis blomster- og æblefarve og derefter googler malus og efterfølgende billeder, der er så mange smukke at vælge imellem.
Held og lykke med dit valg.

Så er paradisæbletræet hjemkommet og kan plantes når håndværkerne er færdige.

Dette lille overhængende opstammede træ med hvide blomster og små røde bær hedder Malus Fontana