Parasitter

Hej Alle, håber i og kattene har en god påske🌸
Lige et spørgsmål der måske er nogen som kan hjælpe med.
Min internatkat på 8 mdr har fået konstateret giardia, de er nu alle 3 i behandling på panacur siden i tirsdags. Her til morgen kaster Momo så op og jeg ser spoleorm igen :frowning: Han har ellers fået milbemax 3 gange.
Så mit spørgsmål er om panacur tager spoleorm, og hvis ikke kan de så tåle at få milbemax samtidig med panacur. Jeg ville egentlig have haft ringet til dyrlægen om det, men det er jo helligdag nu

Du skal lige vente til der kommer et mere kvalificeret bud på banen, men jeg vil tro at ormene måske er imun overfor det du har brugt, måske du skal prøve en anden slags :slight_smile:

Dog er jeg langt fra sikker, så vent lige med at prøve noget andet til et mere kvalificeret svar kommer…

God bedring til den lille

Giardia er forholdvis nemt at behandle. Det der er træls med giardia er, at det sidder i omgivelserne og gensmitter katten med det samme.
Er du af din dyrlæge blevet instrueret i, hvordan og hvor meget du skal gøre rent?

Jeg synes han tog lidt let på det, sagde at de nok altid vil ha det fra nu og at jeg bare skulle gøre lidt ekstra rent. Han har os skrevet 5 dage på panacuren, men da der er til 7 dage vælger jeg at gi dem det.
Jeg tømmer alle bakker så snart der er bæ, gør dem rent i sulfo og skolder 2 gange med vand fra elkedlen, helt tørre før nyt grus i. Derudover støvsuger jeg, vasker gulv og vasker alt af tæpper osv på 60?

Ja bakker tages hver dag og det er super at skolde dem. Giardia ligger i små cyster, de tåler ikke varme eller udtørring.
Så alt hvad der kan skoldes, skal det.
60 grader tror jeg ikke er nok.
Har du en damprenser?
Alle overflader vaskes af hver dag. Fx kan en opløsning med sulfo og klor bruges. Ellers virkon S hvis det stadig kan købes.
Jeg ville også give 7 dage. Men det er lidt forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge hvor meget de vil give.
Nogle mener også at der skal behandles 7 dage, holde fri 7 dage og så behandle 7 dage igen.
Hvis du kan begrænse dine kattes adgang i dit hjem, så behøver du ikke gøre alt rent hver dag, men du kan flytte dem rundt og så kun gøre det rent de lige har været i. Ellers går man hurtigt død hvis man skal gøre hele huset rent hver dag

Ja, det er virkelig hårdt. Jeg har ingen damprenser, har pt ikke penge til en og man kan ikke leje nogle i Vejle, kun tæpperensere. Jeg vil os kræve en mere behandling når der har været pause, problemet er bare nu at jeg jo osse har set ham kaste orm op

Har kun kunnet finde på Åbyhøjs dyrelæge side at panakur er det bedste til hund med spoleorm.

Løse gulvtæpper har jeg lagt ud på havebord og havestole, tænker de kan være der et par døgn mere og så håbe på godt vejr. Kludetæpper har os fået 60 grader og kludene til reng 90 grader. Desværre er det vinyl gulve jeg har og har læst at de bliver ødelagt af klorin

En god mekanisk rengøring kommer man også langt med.
Jeg ved ikke om kloring kan ødelægge vinylgulve, så det kan jeg ikke svare på.

Minimum 75 grader eller udtørring, ingen alm. husholdningsmidler er effektive mod det, så ingen grund til at bruge andet end alm. rengøringsmidler til den almindelige mekaniske rengøring for at fjerne rester af hønhøm, og så slutte af med damprensning, og så lade alting tørre :smil: Giardia er “nem nok” at slå ihjel inde i katten, men det er en pest at sluppe af med cysterne i omgivelserne, som har rigtig mange måneders levetid.
Kommer dine katte ud? Enten fritløb eller indhegning? :smil:

Her er nogle billeder fra et foredrag med dyrlæge Stig Feldballe, som ved rigtig meget om tarmparasitter :smil:

De næste blev ikke lige vist rigtig på min mobil (pdf fra slide show), men man kan vist godt læse det hele trods lidt af bogstaverne i venstre side mangler

De kommer ud i min lukkede gårdhave, der er græs osv. de har dog ikke været ude siden dagen før vi fik giardia konstateret. Har lige bestil en damprenser til 300 kr, den må tæpperne og sofa ha en tur med

Hvor længe udtørring før cyster er tørret ind.

Så skal der formodentlig kalkes (udtørres) derude, eller de skal holdes fra den i flere måneder jf. information fra Stig.

Så længe som muligt, som jeg har forstået :smil:

Da vi havde det i 2015 gjorde jeg det ved start og slut på en behandling men ikke derimellem :smil: Vivar heldige og slap af med det ved i første hug :(de der to behandlinger med X antal dages mellemrum)
Kan også se på slidsene i mit første svar at det er det Stig anbefaler :smil:

Tak for god info😉 jeg har lige smidt alle løse tæpper ud i mit pulterrum, der kan de være indtil damprenseren kommer. Det med gårdhaven gælder det os når de ikke besørger derude

Er det kalk til græsplænen eller ?