Parkering på villavej

Der er vel ikke tilfældigvis nogen af jer, der er inde i reglerne for, hvordan
man må parkere på en villavej? Eller måske nærmere - hvem
parkeringretten tilhører?

Jeg bor jo desværre et sted, hvor jeg ikke har mulighed for at parkere min
bil. Retten til at bruge indkørslen tilhører lejemålet i stuen. Derfor må jeg
finde andre steder at stille bilen. I de to år, hvor jeg har haft bilen, har jeg
derfor parkeret på en villavej lidt oven for, hvor jeg bor.

Hver gang jeg syntes, jeg havde fundet et sted, hvor jeg ikke holdt i vejen
for nogen, er det alligevel altid endt med, at jeg på et tidspunkt er blevet
konfronteret med en gal husejer, der mente det modsatte.

Senest i dag. Jeg har i hvert fald i hele det seneste år parkeret langs en
hjørnegrund, hvor der er plads til tre biler. I dag kom ejeren af grunden så
og spurgte, om jeg ikke kunne parkere der, hvor jeg boede (jo, selvfølgelig -
jeg synes bare, det er sjovt at slæbe rundt på mine indkøb :dokdok:). De
havde selv to biler, og mange gange kunne de ikke selv komme til at
parkere, når de kom hjem. Hvilket så ikke rigtig kan være min skyld. Jeg
fylder trods alt kun for én bil. Men hvis de har retten til at parkere langs
deres egen grund, må jeg jo indrette mig efter det og prøve endnu engang
at finde et sted.

Du skal nok spørge den kommune du bor i ! kender ikke reglerne, tror måske det er forskelligt fra kommune til kommune.

Der er faktisk større sandsynlighed for, at ingen har ret til at kantstensparkere på vejen end at husejerne har, hvis det er en offentlig vej (hvis man ser rent juridisk på det :)) Hjemme ved mig er det forbudt ifølge lokalplanen at kantstensparkere og det bliver aldrig overholdt.

Hvis det er en privat vej (og det mener jeg bestemt, der skal skiltes med), er det en anden sag :slight_smile:

Så længe det er offentlig vej må du parkere lige hvor der passer dig,men der er mange mennesker der tror at de har vundet hævd på at parkere foran deres eget hus ,men nej den holder ikke i byretten.Og faktisk må husejeren på hjørnegrunden kun parkere 10m fra hjørnet ellers tager han udsynet fra folk der skal dreje.Så med mindre der er nogen særregler for den gade kan du holde, hvor du vil, men ellers prøv at tjekke det hos politiet.

Vores villavej (i Glostrup) er ikke privat vej, og der er fri parkering. Da vi havde to biler måtte vi også nogle gange parkere et stykke væk fra huset med den bil, som ikke kunne stå i indkørslen - sådan er det jo … Det mest irriterende er dog, at der er nogle, som parkerer MEGET tæt på indkørslen eller lige overfor indkørslen, så man næsten ikke kan komme ud. Det er irriterende.

Det er jeg helt med på, og jeg forsøger også altid at parkere, så jeg holder så lidt i vejen, som jeg nu kan i forhold til indkørsler på begge sider af vejen.

Jeg skrev en mail til politiet i går, så jeg kan få helt klar besked. Både om jeg har ret til at parkere der, og om der er andre regler at tage hensyn til.

Jeg er ikke sikker på, politiet er rette instans at spørge. Prøv at gå ind på kommunens hjemmeside og find lokalplanen for området. Der kan du se, om det er offentlig eller privat vej og hvis den er offentlig, om der er parkeringsrestriktioner :slight_smile:

Ja tak, specielt når de holder lige bag ved èn og når man så i en travl stund ikke ser bilen i bakspejlet (for den plejer jo ikke at være der), men fokuserer på at der ikke kommer krydsende trafik på gaden og derefter kører ind i den parkerede bil for så at skulle betale for reperationen af både deres og ens egen :dokdok::ups:

Og når der så ikke går en uge efter de har fået lavet bilen, inden de holder der igen, selv om de sagtens kan køre 3 meter frem og holde, så de ikke holder bagved en indkørsel - har de ikke lært noget :doh: Jeg har så lært at se lige bag ud efter parkerede biler når jeg bakker ud :stuck_out_tongue:

[QUOTE=Lise H;662766]Ja tak, specielt når de holder lige bag ved èn og når man så i en travl stund ikke ser bilen i bakspejlet (for den plejer jo ikke at være der), men fokuserer på at der ikke kommer krydsende trafik på gaden og derefter kører ind i den parkerede bil for så at skulle betale for reperationen af både deres og ens egen :dokdok::ups:

Og når der så ikke går en uge efter de har fået lavet bilen, inden de holder der igen, selv om de sagtens kan køre 3 meter frem og holde, så de ikke holder bagved en indkørsel - har de ikke lært noget :doh: Jeg har så lært at se lige bag ud efter parkerede biler når jeg bakker ud :p[/QUOTE]

Nej det gjorde du da ikke :tihi: Kan gætte mig til din fars reaktion (hvilket indebærer en ordlyd næsten a la “og hvad kan man så lære af det Lise?” -LOL )

Tror faktisk aldrig min far har hørt det, det var golfen jeg kørte i, så det var Jacob, der måtte sluge kamelen :blegne:

Det findes i parkeringsbekendtgørelsen for den aktuelle politikreds.

Og nu kan jeg se, at trådstarter bor i Odense og den er så her:

http://www.politi.dk/Fyn/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/parkering/parkering.htm#SubHeader1

Og ellers gælder Færdselslovens regler for standsning og parkering (§ 28 og 29)

Og som grundregel er der ingen der kan forbyde nogen at parkere på vejen ud for andres huse/grunde, så længe det ikke forhindrer ind- og udkørsel til huset eller er til gene derfor, og man ikke overtræder andre regler om standsning og parkering

Den havde jeg så aldrig hørt om, men som nævnt i mit første indlæg, kan der altså være regler i lokalplanerne, der forbyder kantstensparkering af nogen art på noget tidspunkt. Det, du henviser til, ser mere ud til at dreje sig om parkering af tunge køretøjer og stor tror jeg ikke, Ingrids bil er :wink:

Næ, det er nu for alle motorkøretøjer, og ud af dem er der så specíelle regler for tunge køretøjer/køretøjer med tilladt totalvægt over 3500 kg.

Aner ikke det mindste om det - men har nu 1000 gange læst overskriften som: parring på villavej :slight_smile:

Det kan være det bliver ændret på ved næste sammenkomst :muhaha: :engel2:

Håber da ikke de blev for sure på stakkels Jacob.

[QUOTE=Felis;662932]Det findes i parkeringsbekendtgørelsen for den aktuelle politikreds.

Og nu kan jeg se, at trådstarter bor i Odense og den er så her:

http://www.politi.dk/Fyn/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/parkering/parkering.htm#SubHeader1[/QUOTE]

Tak, Felis. Jeg havde faktisk også selv fundet den, men jeg turde ikke rigtig stole på, at jeg havde forstået den rigtigt. Det lader det så til, at jeg nok har. - dvs. jeg har ret til at parkere der, hvis jeg i øvrigt overholder færdselsreglerne.

Jeg forsøgte også at finde en lokalplan, men det var en anelse for forvirrende for mig at finde rundt i. Dog fandt jeg til sidst noget, hvor der stod, at vejen ikke var omfattet af en lokalplan. Det ved jeg så bare heller ikke, hvad betyder. Hvad for nogle regler gælder så? Men jeg fandt dog ud af, at det var en kommunal vej.

Gennemgående meget forvirrende, synes jeg.

Ja, det er der forhåbentlig ikke regler for i hverken lokalplanerne eller politivedtægten - det skulle da lige være noget med sømmelig optræden :høhø:

[QUOTE=galath;663064] Dog fandt jeg til sidst noget, hvor der stod, at vejen ikke var omfattet af en lokalplan. Det ved jeg så bare heller ikke, hvad betyder. Hvad for nogle regler gælder så? Men jeg fandt dog ud af, at det var en kommunal vej.

:høhø:[/QUOTE]

Lokalplan det er noget der udfærdiges for forskellige områder, hvor man kan se hvilke planer der i fremtiden er lagt for det pågældende område…eks. udstykninger af grunde, udlægning til rekreative områder o.s.v.

Men altså det er en kommunal vej, og derfor gælder reglen, at du gerne må parkere på vejen foran andre folks grund, hvis du blot overholder reglerne m.h.t. afstand til vejkryds, og at du ikke er til gene for til- og frakørsel o.s.v.
Og at du overholder parkeringsbekendtgøreslens regler om, at du ikke må holde helt eller delvist oppe på fortovet.