Parret - måske, hvad gør jeg?

Naturligvis skal man være obs på, at det kan gå galt.
Ligesom hunkatte også af mange andre årsager, kan få underlivsbetændelse.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;562891]Naturligvis skal man være obs på, at det kan gå galt.
Ligesom hunkatte også af mange andre årsager, kan få underlivsbetændelse.[/QUOTE]Jaa, og de kan også dø under fødslen osv.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;562891]Naturligvis skal man være obs på, at det kan gå galt.
Ligesom hunkatte også af mange andre årsager, kan få underlivsbetændelse.[/QUOTE]

Jeg har gennem mine mange år som veterinærsygeplejerske IKKE oplevet en kat død under fødslen, men selvfølgelig oplevet katte med behov for kejsersnit (som ville dø uden).

Jeg har MANGE gange oplevet katte med livmoderbetændelse pga p-piller, som måtte opereres.
Jeg kunne ikke drømme om at satse på p-pille-tricket, jeg synes risikoen er for stor. Men det er jo en ‘smagssag’.
Under alle omstændigheder, held og lykke med abort eller p-piller
:slight_smile:

Men livmoderbetændelse pga p-piller som fortrydelsespille eller pga p-pille generelt :?

Jeg har haft en hunkat, der havde livmoderbetændelse et par gange - men ikke pga fortrydelsesmetoden (som jeg har brugt på hende en enkelt gang).
Som sagt kender jeg ikke personligt nogen, der har haft livmoderbetændelse lige pga dén årsag, men skal da absolut ikke udelukke det kan ske.

Mener min dyrlæge sagde, at risikoen er den samme som at afbryde en løbetid ved at give p-piller.

Det har primært været almindelig p-pille brug, men har også set pga fortrydelses modellen.
Jeg ved det jo ikke, men vil tro at årsagen til at jeg mest har set det pga almindelig brug hænger sammen med, at det er sådan pillerne er mest anvendt.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;563075]Men livmoderbetændelse pga p-piller som fortrydelsespille eller pga p-pille generelt :?

Jeg har haft en hunkat, der havde livmoderbetændelse et par gange - men ikke pga fortrydelsesmetoden (som jeg har brugt på hende en enkelt gang).
Som sagt kender jeg ikke personligt nogen, der har haft livmoderbetændelse lige pga dén årsag, men skal da absolut ikke udelukke det kan ske.

Mener min dyrlæge sagde, at risikoen er den samme som at afbryde en løbetid ved at give p-piller.[/QUOTE]
jeg har altid fået kraftige advarslet fra mine dyrlæger mod at stoppe løbetider med piller…derfor har jeg om muligt altid givet pillerne lige efter eller midt i perioden, efter et løb

[QUOTE=danpia;563088]Det har primært været almindelig p-pille brug, men har også set pga fortrydelses modellen.
Jeg ved det jo ikke, men vil tro at årsagen til at jeg mest har set det pga almindelig brug hænger sammen med, at det er sådan pillerne er mest anvendt.[/QUOTE]

i forhold til mit spørgsmål, hvad vil du mene dine dyrlæger ville anbefale, når killinger ikke er løsningen?

Jeg ved godt at det er lidt ved siden af emnet, men er lidt nysgerrig efter at høre, om der er et mærke af p-piller der er bedre end andre? Tænker på risici osv.?

Nu arbejder jeg ikke på dyreklinik mere, så det kan jeg ikke udtale mig om, eller spørge om.
Men hvad vil du egentlig ha’ jeg skal svare?
Jeg personligt ville anbefale at få killingerne (hvis hun overhovedet er drægtig) som ikke er en option, alternativt at få katten neutraliseret, hvilket jeg går ud fra heller ikke er en option. Sidstnævnte kunne man vente med til det kunne konstateres om katten er drægtig.

[QUOTE=danpia;563100]
Jeg personligt ville anbefale at få killingerne (hvis hun overhovedet er drægtig) som ikke er en option, alternativt at få katten neutraliseret, hvilket jeg går ud fra heller ikke er en option. Sidstnævnte kunne man vente med til det kunne konstateres om katten er drægtig.[/QUOTE]

Hvis man virkelig ikke ønsker killingerne, hvorfor så ikke forsøge sig med p-pillerne og skulle der opstå livmoderbetændelse, kan man jo neutralisere katten på dette tidspunkt.

Jeg har også prøvet p-piller som fortrydelsespiller et par gange, uden problemer. Jeg har også haft hunkatte med livmoderbetændelser, langt de fleste på hunkatte som faktisk ikke gik på p-pilller, men hvor min hankastrat parrede dem i deres løbetider, og det var faktisk hans bakterier, de fik livmoderbetændelse af!

Jeg har set en ‘p-pille livmoder’ (da min egen hunkat blev kastreret) - og den var faktisk på forstadiet til livmoderbetændelse, men det var selvfølgelig efter nogle års brug af p-piller, med killingepause ind i mellem. Meget interessant, og lærerigt at se hvad der egentlig sker med en hormonpåvirket livmoder.

[QUOTE=Camischa;563113]Jeg har også prøvet p-piller som fortrydelsespiller et par gange, uden problemer. Jeg har også haft hunkatte med livmoderbetændelser, langt de fleste på hunkatte som faktisk ikke gik på p-pilller, men hvor min hankastrat parrede dem i deres løbetider, og det var faktisk hans bakterier, de fik livmoderbetændelse af!

Jeg har set en ‘p-pille livmoder’ (da min egen hunkat blev kastreret) - og den var faktisk på forstadiet til livmoderbetændelse, men det var selvfølgelig efter nogle års brug af p-piller, med killingepause ind i mellem. Meget interessant, og lærerigt at se hvad der egentlig sker med en hormonpåvirket livmoder.[/QUOTE]

Jeg har haft én livmoderbetændelse, og det var også efter en kastratparring. Herudover har jeg brugt p-piller som fortrydelsespiller i alt 3 gange, og dette har ingen problemer voldt her hos os.

Det er vel generelt heller ikke til at sige, hvorvidt en hunkat får underlivsbetændelse pga p-piller.
Fie, der har haft underlivsbetændelse et par gange, har begge gange haft det i periode uden p-piller. Kan huske, at den ene gang var efter parring - og faktisk er det sådan, at hun tilsyneladende slet ikke kan holde på sine fostre, når hun bliver drægtig.
De to kuld hun har haft, har hun været på Noroclav de første 3-4 uger af drægtigheden.

Det kan du have ret i, jeg ville ikke gøre det selv, men det er bestemt ikke det samme som at andre ikke vil.
Generelt er jeg ikke så ‘glad’ for p-piller, tror jeg har set for mange problemer, men dem uden problemer hørte man selvfølgelig heller ikke så meget til på dyreklinikken…
:slight_smile:

[QUOTE=skoglund;562682]Sikke en møgsituation:(

Jeg har et spørgsmål omkring 24 måneders reglen:?

Betyder den ikke bare at du ikke kan få stamtavle på flere end 3 kuld og de her killinger skal jo ikke registreres?

Er han den eneste kat du har besøg af,for så kunne man måske tilbyde at få ham neutraliseret?
Men hvis der er flere løser det jo ikke problemet på længere sigt.

Tine[/QUOTE]

Ja “manse” er den eneste kat vi har tilløbende - heldgivis - han er den 6 kat vi ser her på 10½ år, for vores huskat jager normalt alt og alle væk herfra…smiler…MEN Manse er total ligeglad med en skummende hvæsende arrig huskat (Chiddie Huskat er det blideste overfor mennesker, og birmaerne hvis de er ude men IKKE huskatte). Vi kan ikke finde ejeren til ham desværre - har forsøgt i 4 måneder nu, men i fredags talte jeg med vores æggekone, som bor ca. 3 km fra os - hun mangler sin rød/hvide staldkat og så billedet af ham, og siger det er hendes - så jeg skal bare have ham indfanget…han er ikke dum og ved, at vi vil have fat i ham nu - han må være synsk - for før weekenden har vi altid kunne kalde på ham og så kom han og nussede… Desværre vil æggekonen ikke ofre 2 kroner på ham, selv om jeg tilbød at betale ½ kasteration og vaccination til ham, så han ikke forvolder skade hos os…men det vi hun ikke. Og jeg syntes ikke lige at jeg kan pose flere penge i den kat end mad og ormepiller…men jeg skal have læst om regler for “løsslubne” katte - for det er ikke en holdbar situation, at vi har en fremmed fertil hankat gående, som pisser op af alt - og særlig ikke når jeg gør alt for, at vores område ikke stinker af hankat…plus det næste han finder ud af er jo, at springe ind af vinduer når vi lufter ud - og så har vi da slet ikke styr på “Manse”…

Jo du kan godt få tavler på 4 kuld inden for 24 måneder - men stamtavlerne koster dobbelt takst…og så skal vi huske på, at hunnerne skal kunne bære så mange kuld killinger rent sundhedsmæssigt også - reglen er jo for at beskytte hunnen. Desuden husker jeg det som, at skal det være regelret, og hunnen skal et tilladt kuld, så skal dyrlægen attestere inden parring, at hunkatten er i forsvarlig stand til en parring…

Hilsen Heidi

Så er dyrlægen konsulteret, og som hun så flot siger, så er det et valg mellem pest eller kolera, hvis katten er drægtig. Hun forstår heldigvis godt min udfordring, og tænker som jeg, at vi ikke propper hormoner i katten, før vi er sikre på, at hun måtte være drægtig - dvs. når hun er ca 21 dage henne. Er hun det, så tager vi den derfra, og giver enten kemisk abortmedicin, eller så får vi babyerne - hun vil elske at se så smukke killinger igen efter den hunkat ;O) ja den er god med hende.

tak for alle jeres svar og reflektioner

Hilsen Heidi

Lyder som du har en fornuftig og sød dyrlæge. Synes også det ideelle må være at vente til man VED om hun er drægtig eller ej. I mens kan vi jo håbe det bare er en storm i et glas vand:kryds:

Og så synes jeg iøvrigt det er dejligt at du ikke bare giver hende 2 piller, men i stedet får en dyrlæge med indover - en vaske ægte katte/løvemor:ok:

Jeg tror så det er et langt mindre “indgreb” på katten at give “fortrydelsespille”, fremfor en rigtig abort, når fostrene har sat sig fast.

Det er direkte sammenligneligt med mennesker, at man giver en overdosis p-pille som fortrydelse, hvorimod en abort er et langt større indgreb.

Men vi er vist henne i, at det er en sag om holdninger :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;563509]Jeg tror så det er et langt mindre “indgreb” på katten at give “fortrydelsespille”, fremfor en rigtig abort, når fostrene har sat sig fast.

Det er direkte sammenligneligt med mennesker, at man giver en overdosis p-pille som fortrydelse, hvorimod en abort er et langt større indgreb.

Men vi er vist henne i, at det er en sag om holdninger :-)[/QUOTE]
forstår godt dine tanker Vivi - og for mig er det vigtigst, at det skal være det bedste for katten. Og konditionsmæssigt er det ikke, at få killinger - og så er det pest eller kolera som Birte dyrlæge sagde. MEN idet hun er ked af, og den tanke masser helt efter min overbevisning, skal dyr ikke have medicin som er unødvendig - og såfremt min formodning er sand, så har han ikke nået at parre - og så er pillerne givet forgæves…så hellere vente, og det var så koleraen jeg valgte - og heldigvis mente min dyrlæge det samme.

PS…Manse Huskat er nu kommet hjemmefra - dvs han blev kørt til æggekonen, som straks kunne se det var Mikkel. Mikkel kom på høloftet og smuttede ud af transportkassen, og kned sig op af sine 2 hunkærester deroppe…ikke så meget som at se sig tilbage til sin madmor. Jeg har sagt, at kommer han igen til os, så skal han kastreres og vaccineres mv men det vil de ikke have…hm…hader landmænds holdninger til det område…nå men jeg har sagt, at kommer han igen, så er jeg nødsaget til at tage ham til dyrlægen til videre ekspedition…det havde de ingen kommentar til…men skal jeg være bund ærlig? kommer han igen, så må jeg lave en fond til hans ve og vel og få ham fikset og gjort omplaceringsklar…for aflive en sund kat bør man ikke…

HIlsen Heidi

[QUOTE=Helene;563503]Lyder som du har en fornuftig og sød dyrlæge. Synes også det ideelle må være at vente til man VED om hun er drægtig eller ej. I mens kan vi jo håbe det bare er en storm i et glas vand:kryds:

Og så synes jeg iøvrigt det er dejligt at du ikke bare giver hende 2 piller, men i stedet får en dyrlæge med indover - en vaske ægte katte/løvemor:ok:[/QUOTE]

tak - forsøger altid at gøre hvad der står i min magt for kattene.De har ikke valgt at være her - det har jeg…

og det er vigtigt for mig, at få ærlige erfaringer og reflektioner på et problem, når jeg er usikker…og når jeg er klædt på, som i dette tilfælde, så må dyrlægen kontaktes…

Hilsen Heidi