Parring af halvsöskene

I min verden er halvsøskende, helssøskendeparringer osv, hurtige løsninger hvor der ikke tages hensyn til de langsigtede konsekvenser.
Selvfølgelig kan der komme sunde, fine afkom. Men som der allerede er nævnt, man fikserer også de dårlige gener. Måske ikke et problem her og nu, men hvad når der fire generationer fremad igen laves tilbageparring? Hovsa, et eller andet kedeligt dukker op, man kløer sig i håret, et af naturens luner eller?
Muterede gener har en større risiko for at blive fikseret ved indavl. Ja, de kan også dukke op ved ikke beslægtede individer, men jo mindre variation i genpuljen, jo større risiko.

Marina

Skandikatt: Jeg har ikke den store viden om netop sådan noget, men altså lige kommentere på killingen.
Hun er simpelthen noget af det sødeste! Jeg kan godt forstå, du er forelsket, sikke en charmetrold:hjerte::hjerte::hjerte:!!!

Jeg takker jer alle sammen for de super gode svar :slight_smile:

Jeg vil lige sige, at det ville IKKE väre noget vi havde for at göre parring af halvsöskene Men hvis nu og uheldet var ude.
Jeg ville kun höre hvad i alle har at sige til dette Thema; positive og negative svar.
NEJ, jeg ville ALDRIG kunne löbe den risiko.
Jeg har jo lige mistet min aller käreste lille Eigil pga. sygdom.
Og selv at udfordre skäbnen, det tör jeg ikke.
Det var saadan, at vi var hos Emils opdrätter her i söndags… Og jeg faldt pladask for to af hendes smaa killinger…
Der mangler noget her i vores hjem efter Eigil ikke er her mere… Det er jo lige det!!!

KH
Tina

For mig er der stor forskel på at gøre noget bevidst og et uheld. At det er en halvsøskende parring behøver i sig selv ikke at give nogen problemer. Men man skal have med i sine betragtninger hvor meget indavl der i forvejen er i stamtavlerne, og på mere end det er ses på en 5 generations. Indavsdrepession viser sig når man kommer for tæt, det går ud over helbred og fertilitet. Kender man ikke linierne grundigt nok ville jeg holde mig langt væk. Man må ikke sætte type over sundhed.

Jeg ved at vi i bimseavlen indimellem har problemer med fertiliteten på vores hanner…og i de tilfælde hvor problemet dukker op, ligger næsten 100 % sikkert en mor/søn eller lignende parring en 4 generationer tilbage…så man skal tænke langsigtet ved sådanne parringer, og ikke kun lige til næsetippen.

Hejsa…

Indavl/linjeavl er en svær diskussion og en meget holdnings præget diskussion.

Personligt har jeg lige lavet en halvsøskende parring - samme far - men mødre med vidt forskellige stamtavler…ect.ect…men jeg ved også at den killing som jeg tager fra skal parres med en kat som har en helt anderledes stamtavle - men som selvfølgelig stadig har de kvaliteter, sundhed og type som jeg arbejder med…

Dog ville jeg sandynligvis ikke købe en killing som i forvejen indeholdt genetisk materiale som lå tæt op ad det min hankats, dette af flere grunde…her i blandt at det giver visse begrænsninger og kræver udparringer mv.
Skulle jeg overveje at købe en halvsøskende ind - ville det være fordi, at jeg var ved “at død” for at arbejde med visse karakteristika/kvaliteter som netop lå på disse linjer samt at det var et “led” i min fremtidige parrings “strategi”…

Ved ikke om det giver nogen mening…
anna