Hej,
er der en for STOR risiko at parre to halvsöskene?
Hvad mener i om dette?
Pro og kontra…
KH
Tina
Hej,
er der en for STOR risiko at parre to halvsöskene?
Hvad mener i om dette?
Pro og kontra…
KH
Tina
Jeg har gjort det - og vil sikkert gøre det igen.
Man skal kende sine linier godt - og sørge for at de stamtavler, man dobler op, ikke er indavlede (fx selv halvsøskende). Plus at den del af stamtavlerne som er forskellig, skal være meget forskellig.
Giver det mening?
Camilla
Tak Camilla,
Ja, det gör det.
Vi gaar og tänker over/overvejer at köbe en halvsöster til vores Emil…
Det er langtfra sikkert og hvis det gaar hen og bliver aktuelt, er det ikke noget vi har for at göre.
Men hvis nu uheldet (jeg kalder det saadan) kulle väre ude til den tid.
Vores Emil gaar om dagen med Bukser… Vi vil ikke skille misser fra hinanden og det dér med P-Piller er vi ingen fan af.
Om natten skiller vi misserne, saa han ogsaa kan gaa uden bukser.
Nej jeg tror den risiko er for stor for mig…
De ville have samme far og det er nettop de linjer der er helt nye…
KH TINA
Tina,
Jeg ville nok ikke købe en halvsøster til min hankat - de to halvsøskende, jeg parrede, var begge af eget opdræt.
mvh Camilla
[quote=Skandikatt;121017]Tak Camilla,
Ja, det gör det.
Vi gaar og tänker over/overvejer at köbe en halvsöster til vores Emil…
Det er langtfra sikkert og hvis det gaar hen og bliver aktuelt, er det ikke noget vi har for at göre.
Men hvis nu uheldet (jeg kalder det saadan) kulle väre ude til den tid.
Vores Emil gaar om dagen med Bukser… Vi vil ikke skille misser fra hinanden og det dér med P-Piller er vi ingen fan af.
Om natten skiller vi misserne, saa han ogsaa kan gaa uden bukser.
Nej jeg tror den risiko er for stor for mig…
De ville have samme far og det er nettop de linjer der er helt nye…
KH TINA[/quote]
-what-what-what-what-what-what
En kat med bukser ???
Er det normalt ???
:?:?
[quote=Therese;121026]-what-what-what-what-what-what
En kat med bukser ???
Er det normalt ???
:?:?[/quote]
For at undgå, at en fertil hankat strinter huset til
Det er ikke unormalt, i hvert fald.
Det afhænger jo af kattenes egenskaber ![]()
Man dobler op på alt - både godt og skidt - så jeg ville kun gøre det, hvis det var en linie jeg kendte rigtig godt gennem flere generationer.
Hvis jeg skulle ud og købe kat, ville jeg nok aldrig købe en halvsøskende.
Indenfor de fleste racer, bør det være rimelig nemt at finde noget ubeslægtet ![]()
Ups… vidste ikke at det var saa fremmed?
se her, har fundet et billede (Welkas shop):
http://www.kattegale.dk/forum/attachment.php?attachmentid=2003&stc=1&d=1234194881
[QUOTE=Vivi_Fletcher;121031]Det afhænger jo af kattenes egenskaber ![]()
Man dobler op på alt - både godt og skidt - så jeg ville kun gøre det, hvis det var en linie jeg kendte rigtig godt gennem flere generationer.
Hvis jeg skulle ud og købe kat, ville jeg nok aldrig købe en halvsøskende.
Indenfor de fleste racer, bør det være rimelig nemt at finde noget ubeslægtet :)[/QUOTE]
-korrekt! Det glemmer vi bedst
Det er sikkert klogest at lade väre…
Der kommer sikkert og vist ogsaa andre saa smukke misser:
Men se her:
Hun er nu skön:
http://www.kattegale.dk/forum/attachment.php?attachmentid=2004&stc=1&d=1234195201
:lys-ide::lys-ide:
Jamen, jeg lærer da hele tiden nyt - det havde jeg dog aldrig før hørt.
Tak for hjælpen med buksen.
![]()
[quote=Skandikatt;121035]Ups… vidste ikke at det var saa fremmed?
se her, har fundet et billede (Welkas shop):
http://www.kattegale.dk/forum/attachment.php?attachmentid=2003&stc=1&d=1234194881[/quote]
:):)![]()
Det er nok bare mig, der ikke kender til det… ![]()
Jeg har en neutraliseret hunkat… og har haft en neutraliseret hankat, så det med en buks til hankatte var nyt for mig.
![]()
Jeg er ikke opdrætter. Men hvis jeg var bevidst om at den kat jeg ville købe var parret med en fra så tæt egen familie, så ville jeg ikke købe den!!
[QUOTE=Bamse;121077]Jeg er ikke opdrætter. Men hvis jeg var bevidst om at den kat jeg ville købe var parret med en fra så tæt egen familie, så ville jeg ikke købe den!!
Den slags “fine fornemmelser” har katte ikke:p
Camilla
Jeg ville også lave en parring hvis der var noget godt at komme efter,velvidende at man kan forstærke både det gode og det dårlige og så ville jeg parre ud til helt nyt blod bagefter.
Jeg ville ikke umiddelbart have nogle problemer med at købe en killing efter sådan en parring.
Jeg kan anbefale at læse kapitel 5-7 i Robinson’s Genetics for Cat Breeders (kan lånes via bibliotek.dk)
Dr. Susan Thorpe-Vargas; Genetics And Breeding Strategies - Chapter 4: Ethics and breeding strategies
http://pawpeds.com/pawacademy/genetics/breedingstrategies/
her står en hel del om hvorfor indavl måske nok kan bruges til at etablere en race men ikke til at videreføre den…
citat fra Susan Thorpe-Vargas:
“The optimal program for promoting genetic health involves breeders using assortative mating and avoiding inbreeding as much as possible in order to minimize the coefficient of inbreeding.”
under forudsætning af at sundhed er første prioritet naturligvis…man kan jo godt som opdrætter prioritere udseende først
jeg er sikker på at katte har ‘inbreeding avoidance mechanicms’ ligesom mange andre dyr har…se eks dette interessante forsknings projekt
men opdrættere giver jo ikke hunkatten et valg…her er det opdrætter der vælger hankat. Derfor syntes jeg det er forkert at sige at katte ikke har ‘fine fornemmelser’. Det har de…forstået på den måde at katte jo kun er interesseret i en ting: de sundeste og stærkeste killinger…og odds for det er størst ved parring med en man ikke er i familie med.
jeg er ret sikker på at lavede man forsøg med hunkatte - hvor hunkatten fik valget mellem to hankatte ville de vælge den der gav lavest indavls %…dyr er ikke interesseret i indavl…indavl kan bruges for at få resultater på udseende men har ikke andre reelle anvendelses grunde…og slet ikke i forhold til genetisk variation og sundhed…hvilket til en hver tid vil være hunkattens prioriteter
[quote=Bamse;121077]Jeg er ikke opdrætter. Men hvis jeg var bevidst om at den kat jeg ville købe var parret med en fra så tæt egen familie, så ville jeg ikke købe den!!
Tja, så jorde jeg da vist en fejl med købet af Ting! Vist nok den sundeste kat, jeg nogensinde har haft, brtset fra Saga min huskat! ![]()
At hun overhovedet overlevede sin tidligste killingetid (e-coli infektion! og forstoppelse pgr modermælkserstatning!), ser jeg som et udtryk for at hun er i besiddelse af et ualmindeligt godt immunsystem og livsvilje…
Ang at få børn med halvsøster/-bror… nej, jeg ville bestemt ikke få børn med min halvbror!!! Hvis altså jeg vidste at han er/var det…
Der er efterhånden rigtig mange mere eller mindre tragiske fortællinger/beretninger om søskende, som uden at have kendskab til hinandens eksistens, mødes i voksenliven og skaber en familie sammen…
I mine øjen modbeviser det så for øvrigt også teorierne omkring, at arter vil undgå indavl…
Arterne har mekanismer i deres adfærd, som er designede til at jage afkom bort for at undgå indavl - hvis dette ikke lykkes, så spørges der altså ikke til afstamning inden en parring!
Jeg siger ikke, at der ikke kan komme sunde katte ud af “indavl” men jeg ville ikke tage changen. Og jeg synes tit man hører om huskatte som de sundeste katte, og dem med færreste “defekter”!
Ang dit sidste sætning… Huskatte er på papiret sundere, fordi de ikke i samme grad tjekkes i hoved og bag for diverse (arvelige) sygdomme og defekter!
I det øjeblik forskere og/eller dyrlæger begynder at grave lidt mere i huskattenes samlede sygdoms"historier" dannes der et andet billede…
jeg har fx en (race)kat, der i efteråret fik konstateret Hyperthyroidisme (forhøjet stofskifte). Jeg fik en god orientering fra min dyrlæge mht behandling osv, men ville nu alligevel gerne vide mere… Så jeg begyndte at søge på nettet ang oplysninger, forskning osv osv.
I hele to undersøgelser (fra hhv Sverige og USA) konkluderes der bla at Hyperthyroidisme ikke kan kaldes for en decideret arvelig sygdom - men at man dette til trods alligevel hyppigst ser sygdommen hos huskatte og siamracerne… mens den sjældent optræder hos et par andre racer (som jeg ikke lige nu kan huske).
Jeg ved fx at Saga var en sund kat igennem hele hendes liv! Hendes mor var også en sund kat, men døde lidt for tidligt til, at man kan sige, at hun ville være forblevet det gennem sin alderdom (kørt ihjel som ca 4 årig).
Sagas killinger - hmm… Tjalfe er sund og rask i en alder af ca 13, dog nok med begyndende slidgigt, Aja Dobbo er sund og rask men har hele livet haft en mislyd på hjertet, Misling er det samme… men søster Røskva døde uforklarligt i en alder af ca 4 år og Tamlin blev kørt ihjel i en ung alder.
Udfra dette kan man så konkludere to ting, afhængigt af hvordan man vælger at dreje mit udsagn…
Sagas huskattekillinger har en disposition til hjerteproblemer, idet en af dem har mislyd og en anden er drattet død om!
Eller…
Sagas huskattekillinger er faktisk ganske livskraftige, idet det faktisk er lykkedes flertallet af dem, at blive ældre katte…
Det er hvordan du vægter udsagnet om killinger, at du afgør om Saga ville være en god avlskat ![]()
(Personligt mener jeg faktisk NEJ! Hendes temperament gik nemlig også delvist i arv… og det var bestemt ikek noget, der var særligt velegnet til hyggelige søde familiekatte!)
Hvor ved du fra, at huskattene ikke er indavlede? Det er de nemlig ret ofte ![]()
Huskatte er generelt ikke mindre syge end racekatte, men de har langt færre sygdomme, der er “racebetinget”. Det vil sige, at de har sygdommene over en bred kam, fremfor at lide af 1-3 sygdomme, som man kan teste for.
Den holder så ikke. Hvis det er en kat der aldrig kommer ind, kan du jo ikke pr. definition vide, hvor mange killinger hunkatten har fået. Hun kan jo ha’ fået 5-6-7 killinger, men kun 2 er overlevet, nemlig de stærkeste. Du kan jo heller ikke vide, om nogle af dem blev aflivet af mormissen lige efter fødslen grundet deformitet, eller om det er hunkattens far eller bror, der er far til killingerne, så helt reelt kan der vade RIGTIG mange halv- og helsøskende parringer rundt, men da de ikke vader rundt med en mærkat i nakken der fortæller, hvem der er far til den pågældende kat, kan man jo aldrig vide.
Jeg har tidligere lavet en halvsøskende parring, og stod jeg i situationen igen, ville jeg temmelig sikkert gøre det.